Mijn elektrische raam aan de bestuurderszijde gaat erg traag omhoog, nu wil ik het deurpaneel verwijderen om eens te kijken hoe het systeem in elkaar zit en of er niks fout zit.
Kent iemand het probleem?
Hoe moet je het paneel verwijderen, heeft iemand tekeningen of een handleiding??
THNX
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb wel geen Megane maar er wordt gezegd dat de raammechanismes van een Laguna hiermee overeenkomen.
Het probleem zelf wodt dan veroorzaakt door een kapotte kabel van het mechanisme. Van de kabel zijn waarschijnlijk een of meerdere aders geknapt en deze worden opgestroopt in het wiel waar de kabel overheen loopt of in de buitenkabel. Kortom binnen afzienbare tijd gaat je raam niet meer omhoog en zal blijven steken wanneer de boel helemaal vastloopt of je raam dondert naar beneden omdat de kabel helemaal gebroken is. Oplossing: raammechanisme vervangen.
Natuurlijk wil je dit graag controleren en daarom even een beschrijving hoe je dat paneel kunt verwijderen.
In de onderrand van het paneel zitten naar alle waarschijnlijkheid 2 boutjes en bij het handvat nog 1. Als je alle boutjes hebt verwijderd komt de lol. Het paneel zit namelijk aan de deur gekit en er zitten nog wat plastik koppelklem dingen aan elkaar vast. Van onderaf met een mesje langs de rand om de kit door te snijden,niet te veel druk want je komt die plastik dingetjes ook tegen. Wanneer je een redelijk stuk los hebt kun je vanaf die kant met behoorlijk wat kracht het paneel los gaan trekken. Het paneel hangt boven over een rand aan de deur, dau wanneer het paneel los heen en weer bewogen kan worden kun je hem oplichten en voorzichtig naar voren halen. Let op de volgende zaken zitten nog vast: De kabel aan je deurhendel, de draadboom van de electonica die je vanaf het portier (deurpaneel) kunt bedienen (electrische ramen en spiegels). Wil je het deurpaneel echt helemaal los kunnen halen dan moet je eerst alle schakelunits eruit halen en daar de stekkers van loskoppelen om bij het verwijderen van het paneel de kabelbomen uit de deur te kunnen trekken.
Het is op zich een lang verhaal omdat ik probeer volledig te zijn in de beschrijving. Het valt in praktijk allemaal wel mee om het uit te voeren. Persoonlijk zou ik er voor gaan om de kabelboom te laten zitten en het deurpaneel aan de deur te laten bungelen. Er is op dat moment in ieder geval ruimte genoeg om te beoordelen wat er met de kabel van het raammechanisme aan de hand is.
Raammechanismes worden alleen in zijn geheel verkocht, type doorgaans afhankelijk van de stekkeraansluiting en daarmee de hoeveelheid electronica in de deur.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar