close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Grand Scenic: Accu

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Diesel, Motorcode: Dci130

Hallo forum, onlangs heb ik een Gr. Scenic dci130 uit 2014 gekocht. Mooie auto en loopt fijn. Echter ik bemerk vanaf aanschaf dat de accu niet helemaal volledig geladen word. Nu heb ik begrepen dat de accu in combinatie met de dynamo er een is van het type intelligent, dus de dynamo werkt alleen wanneer het nodig is en dus niet continue. Ik heb de accu regelmatig gemeten met een multimeter en gaf dan 12.5 volt aan. De volgende ochtend was dit gezakt naar. 12.07 volt. De accu houdt de spanning dus niet vast. Bij de dealer is de accu getest met draaiende motor en gaf dan een voltage aan van 14.2. Bij het uitlezen gaf de meter aan dat de start+stroom waarde 56% was. Veel te laag dus. Voor het vervangen van een nieuwe accu tijdens de nog lopende fabrieksgarantie kon geen sprake zijn omdat de accu niet kapot was, bij draaiende motor laadde hij bij.
Mijn vraag is of dit een bekend probleem is of dat er eventueel toch een probleem is.
Alvast bedankt voor jullie reactie

Geplaatst door

ahaa (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat de spanning terug zakt is normaal , zou gauw hij echt lager wordt dan 12v is het mis , is er gecontroleerd hoeveel de "lekstroom" is als de auto 30 minuten stil staat ?
Waarom is 56% te laag ? reken maar dat er wat gebeurt met deze waarde als je de auto start .

Er is nog geen lekstroom gemeten. Maar na een meting door mijzelf heb ik diverse keren gezien dat het voltage binnen 30 minuten zakt van 12,5 naar 12,3 volt om vervolgens verder te zakken naar 12,1

ahaa 0

9 jaar

En hoever na 2 dagen , zonder gebruik ?

Accu blijft dan net op of onder de 12 volt. Heb ook al tweemaal de melding gekregen dat de accu zwak was- start auto-. Heb de accu ook al 20 uur aan de druppellader gehangen waarna de voltage 12.6 aangaf. Toen ik dezelfde dag een flinke rit maakte werkte het st+st systeem weer. Maar de volgende dag was het weer gedaan met de pret. Heb inmiddels ook een accutester gekocht die ik via de sigarettenaansteker kan gebruiken. Al rijdend kan Ik dan zien wat de laadstroom doet. Tijdens de rit geeft hij een voltage aan van 14.1-14.4. Na een aantal kilometers stopt hij met bijladen en zakt terug naar 12.3-12.6. Dat is dus het intelligente systeem die het regelt. Blijft de vraag waarom de accu zover terug valt.

ahaa 0

9 jaar

Zou ik toch eens op lekstroom controleren.

Het intelligente systeem laad de accu enkel op als er geremd wordt en na het starten, en als er afgeremd wordt op de motor dacht ik.
Hierdoor hoeft er minder vermogen geleverd te worden door de dynamo en dus ook de motor, en dat scheelt weer in brandstof en dus de CO2 uitstoot.
Het gebruikte type accu is van een duur type en kan beter tegen ontlading dan een 'normale' accu. Belang voor dit systeem is dat de motor wel moet weten hoeveel stroom er verbruikt wordt. Als er iemand een accesoire rechtstreeks op de accu heeft aangesloten, dan ontlaad deze, zonder dat het inteligente systeem dat weet, en zakt dus de capaciteit ongemerkt.
Moge duidelijk zijn dat deze besparing enkel op de CO2 werkt, want ik betwijfel of de duurdere accu opweegt ten opzichte van de bespaarde brandstof.
Wellicht zit er ergens een fout in de software, en moet die geupdate worden waardoor het laadprocess beter gaat.

ofstone 0

9 jaar

Er is achteraf wel een trekhaak gemonteerd. Misschien kan dit de boosdoener zijn, ik zal dit bij de dealer eens laten checken. Bedankt voor deze tip.

ahaa 0

9 jaar

Normaal zit de sensor voor het intelligente accu systeem aan de min pool. Alle accesoires aangesloten op de +pool zouden dan normaal ook gemeten moeten worden.
Normaal gezien treed het loskoppelen van de accu pas op, als de accu voller dan 80% is.
Dus als een meeting van de accu door je garage zegt dat de accu op 56% staat, dan klopt er iets niet.
Neem aan dat je nog garantie hebt, dus ze moeten het maar voor je oplossen.
Die trekhaak kan er mee te maken hebben. Dat is tegenwoordig niet meer rechtoe rechtaan. Dat moet op de canbus aangesloten worden.
Wellicht dat daar ergens een lekstroom zit.

ofstone 0

9 jaar

Heb zojuist contact gehad met de dealer. Ik hoefde mij geen zorgen te maken ver de accu, ook was alles comfort de laatste stand van zaken aangesloten en ge-update. Ook was er geen lekstroom aanwezig. Deze nieuwe intelligente systemen kun je volgens de dealer niet meer zoals vroeger betrouwbaar meten met een simpele multimeter.
Ook vertelde hij dat het per auto kon verschillen wbt het startstop systeem. Bij de ene auto werkte het goed en bij de ander veel minder.
We houden het in de gaten zullen we maar zeggen. Misschien moet ik nog wennen aan deze nieuwe vorm van techniek.

ahaa 0

9 jaar

mijn (2e hands aangeschafte) scenic dci130 van 2011 gaf ook de melding accu zwak en het start-stop systeem werkte niet. Pas na een flink aantal (erg) lange ritten was het probleem voorgoed verdwenen. Waarschijnlijk had de auto te lang stil gestaan.

EvT 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.