Vandaag is de achterruit van mijn Laguna Grand Tour spontaan gesprongen! 'Gewoon' terwijl hij voor de deur geparkeerd stond. Een buurman die zijn auto aan het poetsen was, hoorde opeens een knal en zag dat mijn ruit aan gruzelementen lag. Verder geen andere personen in de buurt gezien. Volgens de dealer is dit nog nooit voorgekomen?! Enneh.....nee, op ruiten zit nooit garantie. Mensen, die mag toch nooit gebeuren? Herkent iemand dit voorval? Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Wie heeft er tips voor het gesprek met mijn dealer? Auto zit nog tot eind april in de garantie.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
komt meer voor komt hoogwaarschijnlijk dat ruitje open geweest is en hij niet goed in pal gevallen van de ruitenwisserarm daardoor staat ie onder spanning de ruit en springt deze moet eigenlijk niet kunnen hadden ze anders moeten maken
In tegen stelling tot wat Willy zegt heb ik het nog nooit meegemaakt,heb je ruzie met je
buurman?
Nou nou Graalus, zo kan ie wel weer. Het systeem met dat a.raam is heel mooi, maar ook link! Zodra de rw niet in volledige ruststand terug komt en je doet raam dicht valt de pal er niet goed in. Die loopt nl door in het raam. Maar als ie in ruststand al dicht is en dan later springen heb ik nog nooit gehoord..........
Sytze
Als je naar de Dealer gaat, moet je een goed standpunt hebben, zeer duidelijk aangeven hoe het gebeurt is en wat je van hem verwacht. Laat anders hem met een voorstel komen. Een ruit breekt niet opeens, er moet volgens mij een reden hebben. De ruit ligt namelijk vrij in de achterklep. Als je dit hierboven leest kan de ruit wel degelijk knappen (misschien kun aangeven dat een constructiefout van de ruitenwisser de oorzaak van het knappen van de achterruit tot gevolg heeft gehad). Laat bij de verkoper geen punt tussen komen, zoals dit is nog nooit eerder gebeurd etc. (laat hem wel uitpraten, maar ga er niet op in). Daar heeft u niets aan, de ruit is kapot binnen de garantie periode en er is geen sprake van enig verwijt naar u kant bijvoorbeeld steenslag. Mocht het niet lukken bij de garage, zit bij jouw verzekering geen ruitschade bij ingesloten. Pas wel op bij sommige verzekeraars kost het een jaar stilstand in je no-claim opbouw bij vervangen van een ruit.
Succes
18 jaar
ook al meegemaakt dat de achterruit sprong zonder dat er iets tegenaan vloog.Dealer zij dat ik beter naar carglass kon gaan dan een garantieclaim te verwachten.Toch een goede service bij renault he??
Heb nog een leuk verhaal over garantie,na een half jaar hoorde ik een geklop in voorophanging en konstaterde ik speling in het stuurhuis,dit gemeld bij de dealer en deze heeft het nagezien en was niets aan mijn stuurhuis(had wel wat vastgezet zo de ergste klop weg was ).Na 2jaar en 1week ga ik terug naar de dealer voor het geklop in voorophanging,en wat denk je,jawel speling in het stuurhuis en nog erger geen garantie meer(zou gedeeltelijk moeten tussen komen 500)Dus blijven rijden en later zelf herstellen.Groetjes Dirk
18 jaar
Nou dirk, daar ben je mooi klaar mee.......
Dit bedoel ik nu met service en garantie. Verschillende zaken mee gemaakt met opmerkingen zoals, maar u heeft er toch mee gereden, dan kan het best wel doordat u rijdt met de auto (terwijl je gewoon alle bewijs in handen hebt dat ze ongelijk hebben) of wij weten niet wat er in de tussentijd mee gebeurt is. Bij mijn huidige renault heb ik twee stuurstangen van mijn auto laten vervangen. Na iets meer dan 12 maanden een grote beurt laten doen. Werd naar beneden geroepen en gaven aan dat de linker stuurstang wel vervangen mocht worden. Toen gezegd, volgens mij zijn deze stangen een jaar geleden vervangen, chef werkplaats kijkt in de computer en zag dat het 13 maanden geleden was. Meneer komt in orde, NIETS meer over gehoord en geen rekning voor het vervangen en uitlijnen. Dit is service en Garantie, zelfs op een stuurstang.
18 jaar
De dealer wil er niet van weten dat een constructiefout de oorzaak van het springen van de ruit is. 'Zolang er niemand is die kan bewijzen, dat het aan de constructie ligt, kan ik er niets mee.' Omdat ik vanaf letterlijk dag één na aankoop al vele grotere en kleinere storingen heb gehad, heb ik uiteindelijk bedongen dat ik 30% korting op de ruit gekregen heb. Overigens werd de ruit een dag later dan gepland geplaatst, omdat de eerst bestelde ruit gebroken bleek toen ze hem uit de doos haalden (ahum). Uiteindelijk kostte deze grap toch nog ruim 300 euro.
Als compensatie voor de relatieve ellende met deze auto in het eerste halfjaar na aankoop, heb ik twee opties uitonderhandeld: de garantie wordt met drie maanden verlengd of ze willen meedenken in aankoop van een andere Laguna Grand Tour bouwjaar vanaf 2003, waarbij dan wordt uitgegaan van de aankoopprijs van mijn 'problemcar' nu bijna een half jaar geleden. Uiteraard moeten er dan weer flink wat eurootjes bijgelegd worden. Wat zouden jullie adviseren?
18 jaar
Kun je de ruit niet declaren bij de verzekeringsmaatschappij?
Licht eraan hoeveel eurotjes je bij moet gaan leggen voor de nieuwe auto? 3 maanden extra garantie is ook niet weg, maar de kosten kunnen wel komen na 4 maanden. Ik denk dat je zelf de keuze moet maken (financieel maar ook gevoel).
Ik weet niet of je het volgende kunt regelen bij de garage (is een idee), als je weer iets krijgt binnen de gestelde 3 maanden, koop je de andere auto uit bv 2003. Je geeft aan dat je het aanziet met de huidige auto maar bij optredene problemen het komplete vertrouwen dan echt verdwenen is in deze auto. Succes
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar