gisteren avond onder het rijden een enorme knal achter onder de auto.
auto met de kont bijna op straat , geen vering meer onder de auto was niet veel te zien .
hoe werk de vering van een laguna.
zijn mijn schokbrekers stuk ,zag ook geen schroefveren ?????
WIE WEET WAT.....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Schroefveer gebroken.......... ?!? Controleer en vergelijk met de andere kant.
Als het een break uitvoering betreft dan heeft de wagenhoogte correctie het begeven. Ik citeer even uit het instructie boekje "de niveauregeling bestaat uit : een niveaumeter met regeleenheid, een luchtcompressor, twee luchtveren op de schokdempers, een drukcontact met ontlastklep en een luchtdrukleiding naar de remdruk begrenzer" Schroefveren zijn dus niet aanwezig, De luchtdrukleiding is de eerste verdachte.
12 jaar
RALF... AAN BEIDE KANTEN GEEN SCHOEFVEER
RONNY..HET IS INDERDAAD EEN BREAK MAAR NIET MET EEN niveaumeter /LUCHTCOMPRESSOR.
GEWONE SCHOKBREKERS ZONDER AANSLUITING VAN ENIG LUCHDRUKTLEIDING
12 jaar
Je hoeft niet zo te schreeuwen. Jij wil Renault rijden.
Achterophanging gebroken ?
Naafbevestiging kapot?
Plaats eens een foto, erg moeilijk om zo onzichtbaar diagnose te stellen.
Als er geen correctie is dan zal de auto aan één kant geen vering hebben toch! beide dempers tegelijk is wel erg toevallig.
Off topic hoofdletters gebruiken wordt vaak als schelden/boosheid ervaren.
12 jaar
Een Laguna van 1999 heeft bij mijn weten nog torsiestaaf-vering. Als een torsiestaaf breekt, krijg je het euvel dat jij beschrijft (wel maar aan één kant).
Zo'n torsiestaaf kan je zelf vervangen door eentje uit een identieke auto (bv. van de sloop). Beide einden moeten daarvoor er uit worden getrokken (zijn gewoon spiebanen). De nieuwe torsiestaaf moet je zo insteken, dat dezelfde rijhoogte als aan de nog goede zijde wordt bereikt. Dat kan je instellen met opgekrikte achterzijde: meet de hoogte van de wieldraagarmen t.o.v. de carrosserie en stel ze even hoog in.
P.s.: in een stationcar zitten dikkere/stuggere torsiestaven als in een gewone Laguna. Neem dus het juiste type.
12 jaar
Deze auto heeft nog torsie stangen.
Kan zijn dat een torsiestang is gebroken of dat de draagarm los is gescheurd van rubber links of rechts.
Of spiebanen weggerot waardoor deze is doorgeschoten en van spanning is..
Ik heb even onder mijn Laguna 2.0 16V break gekeken, het heeft er alle schijn van dat het toch een torsiestaaf vering is maar het onderstel ziet er complex uit. Er is een dikke buis dwars onder de auto gemonteerd met daaraan swingarmen, de schokdempers zijn apart schuin aan de carrosserie gemonteerd, lijkt me geen klus voor een doe het zelfer. M.i. wordt er maar één torsiestaaf gebruikt.
12 jaar
De torsie stang zit bij deze inde dikke buis.
Links en rechts zitten 2 doppen dan zie je ze zitten.
Mijn vermoeden is dat de rubber in een van de swingarmen is gebroken en daardoor de spanning van de torsie af is.
torsie gebroken komt meer voor
In veel van deze gevallen is het gemakkelijkst om een complete achteras (dezelfde!) te scoren op de sloop en die in zijn geheel te vervangen.
12 jaar
bedankt iedereen voor de oplossingen .
het is een kompleet frame met 2 torsie staven,en 2 schokbrekers..
heb op de sloop inderdaad een compleet frame gekocht en het er onder geplaatst .
sinds van middag rijd mijn auto weer .
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar