hallo
ik heb een probleem met een renault laguna
de motor loopt slecht accelereerd zeer traag en wil niet harder dan 120 km/u
iemand enig idee waar ik het moet zoeken
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Loopt hij soms op 3 cilinders?? scheelt meer dan een kwart...
Defecte bobine?
Kan er ook een zijn met bougiekabels controleer deze en de verdelerkap.
Uitlaat/katalysator verstopt?
Distributie timing wel goed?
okee thnx ga hier zeker naar kijken
dit is 1 van de opdrachten voor mijn examen voor aan komende dinsdag
dan heb ik het examen technischspecialist niveau 4
12 jaar
wat ik heb omschreven staat ook zo in de klacht en vanuit daar moet ik dan een oplossing vinden
zo weet ik iniedergeval een beetje wat ik allemaal kan uitzoeken alvast
12 jaar
Veel succes met je examen..
in elk geval bij de basis beginnen. uitlezen
na een compressie test gedaan te hebben bleek cil 2 haat geen compressie had
lektest gedaan en kwam eruit dat hij lekt bij de uitlaatklep
het probleem is dat een van de klepstoters vast bleek te zitten
kan ik deze vervangen en dan is alles weer ok?
12 jaar
Deze heeft geen hydraulisch stoters zijn gewoon bussen met stelplaatjes.
Moet je de nokkenas voor demonteren.
Of het dan ok is weet ik niet.
Wat is de oorzaak van het vast hangen dat moet je onderzoeken.
Hoe kwam je er achter dat de klepstoter vast zit????
Een hydrolische klepstoter is een plunjer welke gevuld wordt met olie. De druk welke op het smeersysteem staat zorgt ervoor dat er geen speling is iussen de klep en de nokkenas. Als de klepstoter vast gaat zitten. werkt dat niet meer en zal er uiteindelijk speling ontstaan.. Als de speling zo groot is geworden dan de nokkenas de klep niet of nauwelijks meer opendrukt zal je compressieverlies hebben.. Omdat de cilinder niet meer gevuld kan worden.. Nu uit de lektest blijkt dat dat de inlaatklep lekt, blijven er eigenlijk maar een paar mogelijkheden.. Of de klep zelf lekt. (verbrand, gebroken veer, krom, of gescheurde zitting..
Of in dit geval de klep hydraulisch of mechanisch bediend wordt is niet interressant. de kop moet eraf..
Overigens komt het voor dat een nok van de (bovenliggende) nokkenas totaal versleten is. De oorzaak daarvan is meestal de onvoldoende kwaliteit van de motorolie.
ik kwam erachter doordat ik na de compressie test een lektest gedaan had en merkte dat hij langs de uitlaat lekte
toen heb ik de cilinder waar het om ging op tuimelen gezet en voelde ik dat er wel speling kwam op andere stoters nadat je hem op tuimelen zette
maar niet op deze stoter daar zat dus geen speling op bij tuimelen hij zit muurvast
12 jaar
Door een dunner afstelplaatje te plaatsen kun je zorgen dat er weer speling is.. Hopelijk heeft de klep of zijn zitting geen schade ondervonden??? en zal hij daarna kunnen sluiten..
Als de nokkenas verwijderd moet worden om een nieuw plaatje te kunnen plaatsen??? Kun je het beste ook de speling van de andere 7 opmeten en opschrijven..
Meestal is op de achterzijde van het plaatje de dikte vermeld. Anders opmeten met een micrometer.. Het te veel op te weinig aan speling bij het betreffende plaatje optellen cq aftrekken en een nieuw plaatje van deze dikte plaatsen.. en de zaak weer opbouwen..
Overigens, In veel gevallen is er speciaal gereedschap gemaakt waarmee de klep op de rand van de stoter ingedrukt kan worden zodat het plaatje zonder demontage van de nokkenas gewisseld kan worden.. De zuiger moet daarbij niet in zijn bdp staan...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar