Hoi,
Ik heb een laguna 1.9 dci dynamic uit 2002 gezien die ik misschien zaterdag wil gaan kopen. Er staat 170.000 km op de teller en het is GEEN lease auto geweest. Ik heb in mijn kennisen en vrienden kring rond gevraagd over dit model en daar komen positieve reacties uit.
Nu heb ik op verschillende internetsite's gekeken en daaruit komt vaak naar voren dat de turbe en dergelijke vaak defect gaat.
Mijn vraag is eigenlijk; is dit bij (bijna) elke renault laguna uit 2002, ligt dit aan de rijstijl of toch gewoon aan de motor. Ik zelf heb eigenlijk helemaal geen verstand van autotechniek, ik snap dat ik op de onderhoudsboekjes moet letten en kijken, maar misschien dat jullie mij kunnen adviseren waar nog meer op te letten bij deze auto.
Ik ging er eigenlijk min of meer van uit dat een diesel wel 250.000 tot 300.000 km zo goed als probleemloos aan kon maar nu begin ik te tweifelen.
Groeten, Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is het een 100pk of 120 pk?
sorry dat punt had ik er niet bij gezet maar het is een 120 pk motor
17 jaar
De turbo en intercooler wil nog wel eens stuk gaan bij deze motoren.
Als je geluk hebt is dit al een keer vervangen, verder willen de fuseekogels er nog wel eens uitliggen.
Je zegt de turbo en intercooler wil nog wel is stuk gaan. Denk je dat dat dan vaker voor gaat komen of denk je als dat eenmaal vervangen is het ook opgelost is, tenminste zo goed als.
En heb je misschien nog tips waar ik tijdens een proefrit naar kan kijken, luisteren of kan uitvoeren.
Alvast bedankt
17 jaar
hmmm.. dit type laguna heeft wel een aantal zwakke punten, zoals turbo, versnellingsbaklagers, achterasrubbers, tussenkoeler, fuseekogels, instrumentenpaneel, kaart + lezer. Je kunt een goeie treffen, waar dit allemaal aan vervangen is.. als je erachter kunt komen of dit zo is, dan kan het een goeie koop zijn, anders zou ik hem laten staan.... de types vanaf 2003 zijn beter, dus als je nog een beetje geld hebt, dan zou ik daarvoor gaan, anders nog ff sparen. succes!!!
De auto is bij dezelfde renault dealer in onderhoud geweest. Volgens mij heeft de dealer zo'n systeem waar ze de onderhoudshistorie kunnen opvragen en uitdraaien of is dit niet zo.
En wat denken jullie van de km. en eventuele tips m.b.t. proefrit
De auto is van juli 2002 dus weet niet vanaf wanneer precies de betere type's kwamen.
17 jaar
[quote=jeroen112]Je zegt de turbo en intercooler wil nog wel is stuk gaan. Denk je dat dat dan vaker voor gaat komen of denk je als dat eenmaal vervangen is het ook opgelost is, tenminste zo goed als.
En heb je misschien nog tips waar ik tijdens een proefrit naar kan kijken, luisteren of kan uitvoeren.
Alvast bedankt[/quote]
De intercoolers zijn aangepast, deze hebben er nu klembanden omheen.
Ohh oke maar als ik het goed begrijp blijft de turbo slecht of ligt dat aan de rijstijl ?
Sorry heb er echt niet zoveel verstand van.. !
17 jaar
ligt aan rijstijl olie soort en olieniveau
[quote=abc]ligt aan rijstijl olie soort en olieniveau[/quote]
sluit ik me bij aan
Het ligt ook een beetje aan de garantie.
Vraag de Renault dealer om de 12 maanden top occasions garantie.
Ik heb bij het eerste gesprek met de renault 6mnd garantie toegezegd gekregen maar omdat ik in eerste instantie de auto te duur vond heb ik niet doorgevraagd wat voor garantie. Nu de renault wat aan de prijs heeft gedaan ga ik zaterdag verder praten en waarschijnlijk kopen. Ik weet dus niet of het die top occasions garantie is waar "laguna" het over heeft of dat het de gewone bovag garantie is maar dat zie ik zaterdag.
In ieder geval bedankt voor de tip.
17 jaar
Jeroen,
Het is een mooie auto en rijdt ook erg goed (behalve de wollige besturing), maar als je weinig verstand hebt van autotechniek zoals je zegt en je bent voor ieder mankement aangewezen op de dealer kan de auto nog wel eens erg duur in onderhoud gaan worden. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik weet ook dat er ook probleemloze exemplaren zijn, maar een nummer 1 slechtste auto bij de autoweek tevredenheids verkiezing, die zou ik niet kopen. Succes met je beslissing!
P.s. ex-lease hoeft niet per se negatief te zijn, maar daar heeft zo ieder zijn eigen mening over.
17 jaar
Beste Jeroen,
Heb 1,5 jaar lang een 2003 grand tour 1.9 dCi gereden. Pracht van een auto, alleen als je op de vluchtstrook stilstaat met een overleden turbo en een op hol geslagen motor koop je daar weinig voor. Mijn conclusie over deze auto is dat het prachtig rijdt maar dat je continue kosten hebt aan deze auto. In 1,5 jaar tijd heb ik buiten mijn normale onderhoud 3.000,- aan kosten gehad. Heb uiteindelijk auto ingeruild en ben er achter gekomen dat niet alleen renault mooie auto's kan maken, by the way dit was mijn derde Laguna. Ik zou eens verder kijken en deze 2001-2003 Laguna's laten staan.
Groeten, Gertjan
17 jaar
Geheel met de vorige spreker eens. Ook DUIZENDEN euro's aan kosten gehad die anders waren dan gewoon onderhoud. Auto rijdt prima als ie het doet, maar ik sta er ongeveer een keer in de twee maanden mee bij de garage. Er gaat veel stuk of slijt bovenmatig en vaak zijn het ook nog moeilijk te traceren problemen. Zoek maar eens op mijn postings op dit forum.
Conclusie: mooi laten staan en wat anders kopen. Iedereen die ik spreek en eerlijk is, verteld dat vooral Renault goed is voor "mooie" garagerekeningen. Mocht je toch doorzetten, koop er dan eentje van bouwjaar 2004 in de handel. Waarom? Omdat de latere bouwjaren blijkens de ADAC statistieken beter zijn en je in de handel enkele duizenden euro's minder betaald dan bij de dealer. Die kun je dan sparen om het ongetwijfeld vaak aangesproken onderhoudspotje mee te spekken.
Sorry dat het zo negatief klinkt, maar ik denk dat het reeel is. Als je wilt mag je de facturen inzien van mijn 2002 Laguna. Ik rij ook nog een bezineuitvoering, dus daar ontbreken nog de rekeningen voor turbo's en intercoolers.
17 jaar
Vergelijk het aantal topics en de onderwerpen in het Renault onderdeel met andere merken en baseer oa daar je keuze op.
17 jaar
Met de vorige forummers eens!
Onderhoudskosten zijn enorm hoog, enige voorbeelden van mijn Laguna 1.9DCI 120 pk Dynamique:
- Xenon lampje: 200,- (1 lampje ja....)
- fuseekogels (incl. draagarmen want die zitten er aan vast): 450,-
- achterwiellagers (bij 100.000km): 450,-
- koelventilator: 300,-
- 4 gloeibougies: 400,-
- condensor airco: 600,-
- airco leiding stuk incl. 3 keer navullen wegens fouten: 1200,-
- (heel) regelmatig balanceren alle wielen
- storingen in bandenspannings-sensoren (op een gegeven moment laat je ze wel uitschakelen...)
Al deze kosten zijn dus in 2 jaar geweest.
En eigenlijk het voornaamste: het gebrek aan betrouwbaarheid! "Als" de Laguna rijdt dan is dit prima maar altijd bij het starten het gevoel van "zou hij het doen" en m.n. op vakanties in het buitenland "gaan er geen lampjes branden". En maar wat blij dat er in Frankrijk toch zoveel Renault garages zijn. Ik ben in mijn afgelopen 7 vakanties in Frankrijk 6 keer (!!) bij een garage geweest voor meer of minder belangrijke storingen.
Succes met je keuze, Rob.
17 jaar
Dat is 1 van de grote problemen: als ie het doet is het een heerlijke auto. Een ander nadeel is dat de gebreken een voor een komen. Dus dan hoop je dat je er weer even tegen kunt na een dure reparatie en dan komt de volgende. Helaas kan ik niet anders constateren dat ik er mischien wel tegen beter weten in mee door blijf gaan :-(
17 jaar
[quote=rob9958]Met de vorige forummers eens!
Onderhoudskosten zijn enorm hoog, enige voorbeelden van mijn Laguna 1.9DCI 120 pk Dynamique:
- Xenon lampje: 200,- (1 lampje ja....)
- fuseekogels (incl. draagarmen want die zitten er aan vast): 450,-
- achterwiellagers (bij 100.000km): 450,-
- koelventilator: 300,-
- 4 gloeibougies: 400,-
- condensor airco: 600,-
- airco leiding stuk incl. 3 keer navullen wegens fouten: 1200,-
- (heel) regelmatig balanceren alle wielen
- storingen in bandenspannings-sensoren (op een gegeven moment laat je ze wel uitschakelen...)
Al deze kosten zijn dus in 2 jaar geweest.
En eigenlijk het voornaamste: het gebrek aan betrouwbaarheid! "Als" de Laguna rijdt dan is dit prima maar altijd bij het starten het gevoel van "zou hij het doen" en m.n. op vakanties in het buitenland "gaan er geen lampjes branden". En maar wat blij dat er in Frankrijk toch zoveel Renault garages zijn. Ik ben in mijn afgelopen 7 vakanties in Frankrijk 6 keer (!!) bij een garage geweest voor meer of minder belangrijke storingen.
Succes met je keuze, Rob.[/quote]
Als je een beetje handig bent kost het een stuk minder (zelf monteerd) en kijkt bv op marktplaats, namelijk
- Xenon lampje: 55,- (1 lampje ja....op marktplaats)
- fuseekogels (incl. draagarmen want die zitten er aan vast): 200,-
- achterwiellagers (bij 100.000km): 150,-
- storingen in bandenspannings-sensoren (meestal onkunde van eigenaar maar zeker van de renault garage)
Tevens moet je goed afspraken maken als je bij een renault dealer koopt, zeker bovenstaande problemen. Op Renault Nederland moet je niet op rekenen. Het zijn een stel wasl....., welke weinig (zeg maar niets) willen doen voor jouw als je een probleem hebt met jouw auto. Ze zeggen dat ze het jammer vinden, maar als ze iets moeten gaan doen, moet je hier niet op rekenen
17 jaar
Beste Jeroen.
Nog ter aanvulling, je kunt garantie hebben tot in der eeuwigheid, als je er elke keer mee langs de weg staat ben je snel genezen.
Gewoon niet aan beginnen!.
Ik denk dat als je de onderhouds historie in mag zien dat je genoeg weet.
een prachtige auto, maar van een mooi bord alleen kun je niet eten.
17 jaar
trouwens kijk eens bij de Jappaners, kun je goed in rijden en zonder veel onderhoud. Mijn schoonvader heeft een toyota en het ding rijdt nog steedts zonder dat er wat onderhoud aan gebeurt, terwijl bij mijn Laguna telkens wat is. Trouwens dit is mijn laatste Renault!
17 jaar
Als aanvulling op mijn "onderhoudskosten-lijstje":
ben je van plan om deze auto op te rijden (is eigenlijk een understatement bij een Laguna....) of wil je hem na bv. 2 of 3 jaar weer inruilen? Denk eraan dat er op dit moment heel veel Laguna's van 2001 en 2002 uit de lease komen en dus: veel aanbod is lage prijs. Wel leuk voor nu maar denk ook eens aan afschrijving en inruilwaarde.
Misschien nog een "leuk" voorbeeld: mijn 4 jaar oude Laguna met 105.000km heb ik ingeruild tegen een (zeer scherp geprijsde) Volvo V70 van 6 jaar oud en 200.000km en moest nog 5000 euro bijbetalen!!!
Maar..., wat ben ik blij met de Volvo. Dus tip: je kan beter een "oude" Volvo rijden dan in een jongere Renault stilstaan ;-)
Ben benieuwd wat je uiteindelijk kiest.
Rob.
17 jaar
Eigenlijk kun je best een Laguna meenemen maar wacht dan tot volgend jaar. 5 jaar geleden kosten ze nog 35.000 euro, dezelfde auto nu 8.000 euro. Dat is een kleine 30.000 euro afschrijving in 5 jaar. Omgerekend is dit een afschrijving van 6000 euro per jaar. Hiervan uitgaande kun je bij aankoop van een Laguna in medio 2007 geld toekrijgen.
17 jaar
Probleemloos 200.000 km aantikken, uiteraard wel met normaal onderhoud is eigenlijk een zeldzaamheid. Iedereen die ik aanspreek met een Laguna of bijvoorbeeld Espace heeft hetzelfde gedoe.
17 jaar
Hoi Jeroen,
Je geeft zelf al aan dat je niet veel zelf kan doen aan auto's, als je reparatie's krijgt gaat dit dus veel geld kosten.
Zelf vind ik dat de Laguna heerlijk rijdt en is goed aangekleed met vele extra's. Houd er rekening mee dat dit stuk kan gaan. Wat er niet op zit kan ook niet stuk.
Overweeg je een Laguna te kopen met 170.000km op de teller dan moet je je realiseren dat er in de komende tijd aanzienlijke kosten op je af KUNNEN komen. Wat voor een uitvoering is het, je schreef dynamique, zitten er 17" Silverstone velgen onder? Ziet er mooi uit maar deze bandenmaat is niet goedkoop om te vervangen. Dit ligt niet aan Renault maar aan de maat.
Zelf rij ik ook een Laguna GT Privilege 88kW dci uit 2001. Auto aangeschaft in juli 2005 met 180.000km op de teller en ex-lease via een handelaar dus geen garantie anders dan op draaiend gedeelte van motor en versnellingsbak. Inmiddels 230.000km op de teller ik zal het een en ander vermelden uit mijn eigen ervaringen van deze auto bij hogere kilometerstand.
Bij aanschaf was al duidelijk dat de koppeling aan vervanging toe was, dit heb ik een week na aanschaf gedaan. Na het verwijderen van het subframe bleek ook een van de binnenste spoorstangeinden een beetje speling te hebben. Dit is gelijk vervangen. Kosten ca. 550,- alleen materiaal. Koppeling vervangen bij zo'n 200.000km is niet erg vreemd, komt bij andere merken ook voor. Dit is afhankelijk van het gebruik, wanneer de auto vaak in files heeft gereden of met aanhanger/caravan is het niet vreemd dat een koppeling vervangen moet worden bij deze kilometerstand.
Augustus 2005 de airco defect, het bleek een kleine lekkage in een leiding van de compressor naar de condensor. Kosten 200,-
Toen een tijdje zonder problemen gereden, maar toen....
April 2006 waterpomp lekkage, dit zorgde ervoor dat ik met een te warme motor moest stoppen, ik stond dus met pech langs de weg!!
Waarschijnlijk is de pomp niet vervangen bij het vervangen van de distributieriem (120.000km), het is dus verstandig om dit wel te doen. De kosten van een nieuwe pomp (45,-) staan niet in verhouding tot de kosten van het vervangen van de distributieriem en de ergernis van het stilstaan langs de weg.
Mei 2006 De vrijloop poelie op de dynamo is vast gaan zitten. Resultaat een losgelopen krukas poelie door klapperende multiriem, gelukkig verder geen schade. Wel weer stil langs de weg, gelukkig niet ver van huis. Via dynamorevisie bedrijf een nieuwe vrijloop poelie gemonteerd. Renault levert alleen een compleet nieuwe dynamo voor de dci motoren ...... beetje jammer Renault, aan de dynamo zelf mankeert niets.
Oktober 2006 turbo stuk.
Dit had zich al aangekondigd. Sinds de aanschaf was het al te merken dat de turbo niet meer helemaal optimaal was. Tijdens volgas acceleratie in drie of vier had de motor altijd een beetje wisselende trekkracht tussen 2000 en 3000 toeren. Ook het turbogeluid was op- en afgaand tijdens deze acceleraties. Blijkbaar zat er speling op de vanen die de uitlaatgas stroom op de turbine sturen. En een paar weken voordat de turbo echt stuk liep begon deze ook veel meer lawaai te maken. Dit geluid was in de auto te horen bij gesloten deuren en ramen, normaal is de turbo dan niet of nauwelijks hoorbaar. Nu was er een duidelijk hoorbaar schurend/fluitend geluid hoorbaar. Toen de turbo echt stuk liep, is er veel olie vanuit de turbolagers in de inlaat gekomen en ging de motor op olie lopen in plaats van diesel. Ook kwam er een hele dikke zwarte rookwolk achter de auto aan!!! Onmiddellijk gestopt zonder te ontkoppelen anders slaat de motor echt op hol!!! Ik stond dus weer stil langs de weg, dit was wel te voorkomen geweest door de turbo eerder te vervangen. De motor heeft verder geen schade opgelopen. Gelukkig weer zelf kunnen repareren (turbo, intercooler, motorolie, oliefilter vervangen en heeeeeel erg goed reinigen van alle luchtleidingen, inlaatstuk, egr-klep en controle op verstopping in de olieaanvoerleiding) wat de kosten beperkte tot ca. 900,-. Let wel, zelfs een jaar garantie had mij hier niet gered. Waarom loopt een turbo na 230000km stuk?? De auto had al een verleden van 180000km en dus is moeilijk te zeggen waarom de turbo stuk is gelopen. Wellicht onzorgvuldige omgang of misschien wordt er na olieverversen wel te snel gestart. Na het vervangen van een turbo moet ook eerst met losgekoppeld inspuitsysteem gestart worden zodat de turbo van olie voorzien wordt vóórdat de motor aanslaat. Na regulier oliefilter vervangen is het oliefilter ook leeg en moet dus door de oliepomp gevuld worden voordat er oliedruk opgebouwd wordt. Het starten zonder inspuiting zou dus ook een goede werkwijze zijn na het olieverversen. Verder heb ik een golf III tdi gehad. Gekocht met 108.000km en gereden tot 365.000km en nooit een turbo reparatie gehad. Ook heb ik een 406 hdi gehad, hier heb ik ook nooit problemen met de turbo gehad. Het veelvuldig stuklopen van turbo's is naar mijn ervaring niet gebruikelijk maar deze gaan bij de dci motoren toch vaak stuk.
Kortom, naast het gebruikelijke onderhoud zijn er toch een paar flinke reparaties voorgekomen. Door het zelf te doen scheelt dit erg veel in de kosten, maar ben je afhankelijk van de dealer dan zijn dit toch wel erg dure reparaties. In heb dit jaar dus drie keer langs de weg gestaan en dit is me met geen enkele andere auto overkomen. Bezint eer ge begint, maar een Laguna is een heerlijke kar om in te rijden. Door het grote aanbod Laguna's en de beperkte vraag is de aanschaf voordelig en houd je dus wel wat geld achter de hand voor reparaties.
Nu overweeg ik zelfs een tuning naar 155pk (114kW)!! Of mijn volgende auto weer een Renault zal zijn? Ik weet het nog niet, misschien toch weer een van mijn vorige automerken; VW of Peugeot. Wanneer je let op veiligheid is de Laguna een aanrader, vergelijk de crashtest resultaten van de Laguna met anderen en dan is de Laguna vaak een goede keuze. Wil je echt goedkoop rijden, koop dan een kleine lichte Japanner, bijvoorbeeld Toyota Yaris. De aanschaf van een Yaris uit 2002 is waarschijnlijk duurder dan de aanschaf van een Laguna uit datzelfde jaar. Succes met je keuze.
17 jaar
Blijf aub ver uit de buurt van een Laguna II uit 2002!!! Het zijn zeer mooie wagens, zowel van binnen als van buiten, ze rijden soepel en vlot en ze verbruiken niet veel, maar....Ik heb me zelf laten verleiden door de aankoop van een nieuwe Laguna II in 2002: anderhalf jaar heb ik met de wagen 'gereden'. Minstens één keer per maand moest de wagen naar de garage voor van alles en nog wat: brandende lampjes, vermogensverlies in de motor, set contactkaarten drie keer vervangen, enz. enz. Soms stond de wagen één dag in de garage, soms twee weken: ondertussen kon ik 'genieten' van een Kangoo bestelwagen of een Twingo als vervangwagentje.
Na anderhalf jaar moest ik zelfs het volledige dashboard laten vervangen omdat alles totaal ontregeld was: de snelheidsmeter werkte pas enkele minuten na het starten, de toerenteller ook, alle lampjes flikkerden tegelijkertijd, kortom totale chaos in het dashboard. Kosten voor mijzelf 200 euro, Renault nam immers 80% voor haar rekening, maar dit is toch niet normaal voor een auto van 18 maanden.
Ik ben dan gaan praten met Renault of zij geen tegemoetkoming konden doen voor de talloze problemen. Dat konden ze. Voor 5.500 euro opleg kon ik een nieuwe Laguna krijgen. Ik heb toegehapt omdat ik nog steeds verliefd was op het design van de Laguna: maar verliefde mensen nemen gewoonlijk niet de meest rationele beslissing... Na twee maanden en 5000 kilometer stond ik met panne op de pechstrook: stilgevallen tijdens het rijden, één of andere pomp was kapot gegaan. Daarna twee maal problemen met airco, met bestuurdersstoel, enz. En dan zwijg ik nog over het veel te snel verslijten van de banden met de 17inch velgen. Telkens 100-125 euro voor een nieuwe band, een lopende rekening.
In mei van dit jaar opnieuw problemen: plots vermogensverlies tijdens het rijden en de startknop die pas na drie of vier pogingen reageerde. Drie keer binnen geweest in de garage maar men vond het probleem niet. De computer gaf geen foutmelding dus voor de garage was alles OK. Toen had ik er genoeg van en heb ik de wagen verkocht.
Nu rijd ik met een Toyota Avensis Wagon 2.2 150 pk. Voorlopig al 10.000 probleemloze kilometers gereden en ik hoop dat alles zo probleemloos blijft. De Avensis is niet de allermooiste auto en ergonomisch kan Toyota ook nog één en ander verbeteren, maar ik voel me nu toch heel wat geruster en vrees niet elke keer of er weer een lichtje gaat branden op het dashboard, en dat is toch ook al heel wat.
Conclusie: als autoliefhebber heb ik mijn verstand laten spreken en ben ik niet alleen maar voortgegaan op design of uitstraling. Misschien jammer, maar een betrouwbare auto is toch een hele geruststelling. Een prachtige auto op de pechstrook is immers ook geen gezicht. Denk dus goed na, temeer daar de prijs die je voor een Laguna nog krijgt zeer laag is omwille van het grote aanbod en de alom bekende onbetrouwbaarheid!
17 jaar
Ben er niet hellemaal mee eens, mijn laguna 1.8 benzine loopt goed, echter bij problemen kun je niet terecht bij Renault Nederland (de basis voor alles). Dit is voor mij zeer belangrijk om een contactpersoon te hebben welke mijn problemen of andere zaken wil oplossen. Om informatie of een probleem oplossen nog niet renault franrijk wilt bellen (terwijl het heel simpel op te lossen is), vindt ik zeer beschamend. Dit is voor mijn de reden om geen renault meer te gaan rijden en waarschijnlijk voor een toyota verruil.
17 jaar
Volgens mij is Jeroen van schrik gevlucht, want hij reageert niet meer ;) Ik denk dat de boodschap duidelijk is: deze auto heeft de levensverwachting van heel wat mensen een paar jaar naar beneden gehaald. En een hoop grote plukken hoofdhaar gekost.
17 jaar
Kotom, een laguna van voor 2003 laten staan.
Na 2003 zijn ze al een stuk beter.
17 jaar
[quote=primera p11]Kotom, een laguna van voor 2003 laten staan.
Na 2003 zijn ze al een stuk beter.[/quote]
Volgens de specialisten moet je een late 2003'er hebben. Dus beter een vroege 2004-er. Maar eerlijk gezegd kun je 'm beter laten staan, want dan betaal je ook nog flink geld en krijg je er niks voor terug later.
17 jaar
Een vriend van me heeft er een gehad van 2004, heeft probleemloos de lease periode vol gemaakt.
Een verschil van dag en nacht met de vorige die die had.
17 jaar
ten eerste is het ironisch bedoeld, tevens heb ik wel een postieve kijk op de wereld. In alles (maakt niet uit wat) kun je iets negatiefs vinden, maar je kunt de meeste zaken ook postitief benaderen. Tevens moet ik je wel toegeven dat ik het geluk heb deze tweede Laguna gekocht te hebben. Trouwens normale bedrijven hebben meestal een retour van apperatuur van 1 tot misschien 5 procent (dit is in sommige situaties al te veel) maar dat je zoveel problemen kunt hebben met een Laguna is misschien wel een beetje te veel en moet je achter je oren krabben als producent
17 jaar
Sorry, de ironie had ik even niet opgemerkt.
En over positief zijn: het is idd NIET moeilijk om in elk negatief ding iets positiefs te vinden maar dat wil NIET zeggen dat man dan ook REALISTISCH is.
Met name "bazen" en "managers" hebben die vervelende eigenschap om ANDEREN continue mede te delen en te willen overtuigen dat anderen niet zo negatief moeten zijn en alles veel positiever moeten zien.
Echter, door alles via een roze (positieve) bril te gan bekijken, verlies je de realiteit uit het oog!
Een ander gezegde "Liefde maakt blind" is hier wel een goed voorbeeldje voor, geloof ik.
;)
Maar om het gewoon kort te houden, zoals ik hier al eerder schreef,: lekker laten staan, die Laguna's............
17 jaar
Nog een beetje ironie. je rijdt in een Laguna 2. Je weet dat je Turbo binnenkort kapot gaat en de 3 versnslling is ook niet zo best meer. Dan rijd je op een landbouw wegetje en je raakt in de slip. Boem tegen de boom aan en auto total los. Je kunt uit de auto klimmen zonder dat je iets hebt. Wat moet je dan denken, oh mijn Laguna is kapot wat is dat nou jammer van mijn mooie auto of je denkt dat is mooi, krijg ik mooi geld van de verzekering (auto wel alrisk verzekerd) en krijg ik teminste nog iets terug voor mijn Laguna.
Ik zou zo zeggen. Als mijn vriendin de Laguna total los rijdt, vindt ik dit niet erg, zolang mijn vriendin maar niets heeft!!!!! (dat noem ik postitief denken, negatief denken is je vriendin of vrouw de schuld geven dat de auto kapot is)
In ieder geval mee eens Santa, LAAT DE LAGUNA STAAN, ZOALS EERDER IS BESCHREVEN DE LAGUNA IS GOED IN HET STIL LATEN STAAN
17 jaar
positief het glas is half vol.negatief het glas is half leeg zoiets dus
Mischien kan het keuvelen via de e-mail? Ik denk dat het punt over wel of niet kopen nu wel gemaakt is. Sterker nog, de vragensteller is niet meer gesignaleerd :-)
17 jaar
een beetje ouweh... moet kunnen net voor het weekend toch?
maar als je er moeite mee hebt dennisabc@home.nl
Ik rijd momenteel in een Laguna Privilège 2.2 dci van augustus 2002 met nu 170.000 km op de teller en ik begin nu te twijfelen over de kwaliteit van mijn eigen auto nu ik zo jullie berichten lees... In hoeverre kunnen deze negatieve en positieve ;) ervaringen mij met mijn 2.2 dci overkomen?
Tot nu toe heb ik 'slechts' een verstuiver moeten vervangen (van cilinder 2) inclusief bekabeling enzo, naast de normale onderhoudsbeurten. Sinds de aanschaf van precies 1 jaar terug hebben we er 40.000 km mee gereden en 'slechts' 1 keer aan de kant van de autosnelweg en Autobahn moeten staan vanwege de defecte verstuiver (pas na het tweede garagebezoek konden ze het euvel vinden). Afkloppen dus...!
Zijn er nog andere zaken waar ik bij deze motor voor moet waken? Afgezien dan van het opnieuw inlezen van de spanningssensoren van mijn winterbanden/-velgen...
17 jaar
Ik zou oppassen met de turbo en versnellingsbak, zie rest forum. Als dit het enigste is zou ik het gewoon aankijken en geld apart leggen voor een "nieuwere Laguna". Ben je wijzer, kijk dan uit naar een andere auto, bijvoorbeeld Toyota. Je zult wel de correcte olie in de motor moeten bijvullen, namelijk minimaal 5W-40
17 jaar
Heb een Toyota Avensis D4-D bekeken: een hele goeie auto, maar gestyleerd met het verstand en nauwelijks met het hart. Een V70 D5 van 2002/2001 zou een mooie opvolger zijn, maar ik weet dat ik dan veel moet bijleggen bij inruil. Zelfs een BMW 330d touring of 525d touring van 2000 zou ook een hele mooie optie zijn.
Over de olie: kan ik gewoon met 5W-40 bijvullen, terwijl ik nu 10W40 in de motor heb?
17 jaar
lijkt mij niet verstandig. Ik heb geleerd, de olie die je in de motor hebt moet je ook bijvullen
17 jaar
Ok, dus nog ff wachten voor 5W40...
Zeg, rij jij zelf een Toyota ofzo?
17 jaar
nee hellaas een Laguna
17 jaar
[quote=ejnn]Ik zou oppassen met de turbo en versnellingsbak, zie rest forum.[/quote]
Wat is er dan met die versnellingsbak? Daar heb ik nog maar weinig over gehoord. Of is dat alleen bij bepaalde uitvoeringen (diesel)?
17 jaar
zie bv:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
[quote=kawaZ750]hmmm.. dit type laguna heeft wel een aantal zwakke punten, zoals turbo, versnellingsbaklagers, achterasrubbers, tussenkoeler, fuseekogels, instrumentenpaneel, kaart + lezer. Je kunt een goeie treffen, waar dit allemaal aan vervangen is.. als je erachter kunt komen of dit zo is, dan kan het een goeie koop zijn, anders zou ik hem laten staan.... de types vanaf 2003 zijn beter, dus als je nog een beetje geld hebt, dan zou ik daarvoor gaan, anders nog ff sparen. succes!!![/quote]
etc
17 jaar
[quote=LagunaDriver_1]Heb een Toyota Avensis D4-D bekeken: een hele goeie auto, maar gestyleerd met het verstand en nauwelijks met het hart.[/quote]
Daarom blijven die Japanners meestal WEL functioneren en al die "design-"toppers" niet!
Men zegt niet voor niks dat je een auto met je KOP moet kopen en NIET met je hart.
Dat geldt dus OOK voor het ontwerp.........
Eenvoudige mechanismes hebben nu eenmaal MINDER de neiging stuk te gaan dan ingewikkelde.
Zolang je geen ellende hebt met je Laguna, zou ik er van genieten.
Maar leg ondertussen alvast WEL ff wat centjes opzij met het oog op de toekomst........
V.w.b. die olie: soort bij soort houden. Slechts in NOODGEVALLEN kun je mixen maar een dunne vol synthetische olie bijvullen met een dikkere (minerale of half syntheet) olie is niet wenselijk.
Hedendaagse motoren verlangen NIET VOOR NIKS vol synthetische olie.....
17 jaar
Ik sluit me bij Santa aan, als tie goed loopt lekker van genieten.
Geen problemen maken als ze er niet zijn.
Het zijn comfortabele karren om mee te rijden, en daar kunnen de jappen weer wat van leren.
17 jaar
[quote=primera p11]Ik sluit me bij Santa aan, als tie goed loopt lekker van genieten.
Geen problemen maken als ze er niet zijn.
Het zijn comfortabele karren om mee te rijden, en daar kunnen de jappen weer wat van leren.[/quote]
Goh zo waar een positieve noot van jou over een Renault.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar