Renault Laguna: advies lambdasonde

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hallo,

Ik ben van plan om de lambdasonde te vervangen van mijn laguna.
bij de dealer moet ik er 135 euro voor betalen terwijl bij brezan voor een universele van Bosch maar 80 euro hoef te betalen.
mijn vraag is, of er een verschil tussen deze twee is, moet ik voor de originele gaan of is het gewoon geldverspillimg?

alvast bedankt!

Abba

Geplaatst door Abba (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

34 Reacties

RolandK10257 (0), 16 jaar geleden

Tja, dat is altijd een lastige vraag. Ik weet het antwoord niet maar mischien heb je iets aan deze site :
http://www.hbase.nl/
Dat is een onderdelen database die veel automateriaal zaken gebruiken. Mischien staat daar een merk of type in van de sensor.

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik weet het antwoord wel! Gewoon Mecatech erin, 5 tientjes(voor de 4 draads) en klaar is kees.

Sytze

AS1 (105), 16 jaar geleden

[quote=Abba]Ik ben van plan om de lambdasonde te vervangen van mijn laguna[/quote]
dat klinkt een beetje alsof je dat preventief gaat doen (onlangs nog iemand die dat wou doen). Dat is niet nodig.

Abba (0), 16 jaar geleden

[quote=AS1][quote=Abba]Ik ben van plan om de lambdasonde te vervangen van mijn laguna[/quote]
dat klinkt een beetje alsof je dat preventief gaat doen (onlangs nog iemand die dat wou doen). Dat is niet nodig.[/quote]
hoi,

het is niet zo dat ik hem zomaar wil vervangen, de reden van de vervanging is dat hij op gas slecht loopt, en ben achter gekomen dat het aan lambdasonde ligt.

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoe ben je daarachter gekomen als ik vragen mag? Is de sonde gemeten tijdens het lopen?

Abba (0), 16 jaar geleden

[quote=sytze]Hoe ben je daarachter gekomen als ik vragen mag? Is de sonde gemeten tijdens het lopen?[/quote]
iemand had precies dezelfde problem met zijn laguna (afslaan bij stationair, inhouden enz.) en bij hem is er uiteindelijk lambdasonde vervangen.

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ah, dus iedereen met 'n lekke band heeft er 'n spijker inzitten.........

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Abba][quote=AS1][quote=Abba]Ik ben van plan om de lambdasonde te vervangen van mijn laguna[/quote]
dat klinkt een beetje alsof je dat preventief gaat doen (onlangs nog iemand die dat wou doen). Dat is niet nodig.[/quote]
hoi,

het is niet zo dat ik hem zomaar wil vervangen, de reden van de vervanging is dat hij op gas slecht loopt, en ben achter gekomen dat het aan lambdasonde ligt.[/quote]
en op benzine loopt ie wel goed??

Abba (0), 16 jaar geleden

[quote=Petje57]Ah, dus iedereen met 'n lekke band heeft er 'n spijker inzitten.........[/quote]
lol, ja ik weet het, klinkt raar, maar er blijft niets anders over, er is nu van alles geprobeerd, bij de garage weten ze het ook niet meer.

Abba (0), 16 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS][quote=Abba][quote=AS1]
dat klinkt een beetje alsof je dat preventief gaat doen (onlangs nog iemand die dat wou doen). Dat is niet nodig.[/quote]
hoi,

het is niet zo dat ik hem zomaar wil vervangen, de reden van de vervanging is dat hij op gas slecht loopt, en ben achter gekomen dat het aan lambdasonde ligt.[/quote]
en op benzine loopt ie wel goed??[/quote]
ja, op benzine loopt ie super, en op gas als ie op temperatuur komt dan blijft ie wel rond 5 duizend toeren lopen,
en als ik motor uitzet en even later weer wil starten dan begint de ellende.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

isniet de lambda als ie op benzine wel goed loopt
wat voor installatie zit er in

Abba (0), 16 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]isniet de lambda als ie op benzine wel goed loopt
wat voor installatie zit er in[/quote]
er zit een AG installatie in

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

ga daar maar in zoeken
boven in de site op zoeken en dan naar je merk en de vraag intypen
zal je zien dat je 1000 antwoorden vindt

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Deze storing heeft totaal niets met de lambdasonde uit te staan. Heb je toevallig een backfire gehad? Een harde knal tijdens het gasgeven/optrekken?

Abba (0), 16 jaar geleden

[quote=sytze]Deze storing heeft totaal niets met de lambdasonde uit te staan. Heb je toevallig een backfire gehad? Een harde knal tijdens het gasgeven/optrekken?[/quote]
Hoi Sytze,

Ik heb zeker geen backfire gehad, enige wat ie doet is afslan bij schakelen van benzine naar gas, en als ie wat warmer is dan loopt ie wel stationair, als ik gas geef en rustig terug laat gaan dan blijft ie stationair op 9 duizend lopen, maar als ik gas geef en gelijk los laat dan loopt ie terug tot 5 duizend toeren of soms slaat ie af. Soms heb ik ook tijdens het rijden dat als ik op hoge snelling moet afremen en weer gas wil geven, dan begint ie inhouden en gek doen.
ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

groet,
Harut

AS1 (105), 16 jaar geleden

Je bedoelt zeker 900 en 500 toeren...
Je verhaal klinkt als de stappenmotor van het gas die te stroef gaat. Je kunt proberen deze schoon te maken.

Abba (0), 16 jaar geleden

[quote=AS1]Je bedoelt zeker 900 en 500 toeren...
Je verhaal klinkt als de stappenmotor van het gas die te stroef gaat. Je kunt proberen deze schoon te maken.[/quote]
Klopt helemaal, beetje dom van mij.
Zit ''Stappenmotor'' op gasverdamper???? en als ik hem afkoppel moet ie dan weer ingeleerd worden?

Privilege1 (0), 16 jaar geleden

Beste Abba,

Volg nou inderdaad is even op wat er in eerdere forum problemen wordt aangegeven:

Als eerste (en het makkelijkste) co meten, op benzine goed en gas te hoog (puur toeval voor
benzine dan want dan is de lambdasonde zo wie zo defect) moet je al gaan denken aan de lambdasonde,
loopt de auto ook nog goed en stationair op benzine maar niet meer op gas lamdasonde bovenaan
uitlaat spruitstuk vervangen (orgineel renault 115,00) imitatie Bosch ook goed.

Loopt de auto onregelmatig op gas, dus ook in toeren maar ook stationair (afslaan, maar niet altijd) echt
zo'n welles nietes klacht moet je gaan denken aan verdamper of stappenmotor. Verdamper kost
orgineel 180,00 compleet met stappenmotor, binnen 1 uur te vervangen.
Wel even opnieuw inlezen maar zoals je kunt lezen in vorige berichten zelf makkelijk te doen, anders
gasinstallateur binnen 5 minuten.

Belangrijk je moet zelf altijd proberen vast te stellen wat ie wel of niet goed doet op zowel benzine als gas,
als je heen en weer wordt geslingerd tussen de renault dealer en gasinstallateur kost dit je goud geld aan
zoekkosten.

Ik denk als je goed leest dat deze site 80 tot 90 procent van al je problemen kan helpen oplossen,
wel helder blijven denken, goed zoeken op termen als bv: verdamper, stationair, LPG, AG, etc.etc.

Tip als je toch zelf aan het sleutelen gaat, maakt dan ook even de gasklep goed schoon (bv remmenreiniger)
loopt ie ook weer wat fijner van.

Een renault motor van na 2001 bv 1.8. en 2.0 kunnen probleemloos 300 tot 400 dzkm. lopen, geen probleem

BVD een tevreden Laguna 2 LPG rijder (als een zonnetje)

Abba (0), 16 jaar geleden

[quote=Privilege1]Beste Abba,

Volg nou inderdaad is even op wat er in eerdere forum problemen wordt aangegeven:

Als eerste (en het makkelijkste) co meten, op benzine goed en gas te hoog (puur toeval voor
benzine dan want dan is de lambdasonde zo wie zo defect) moet je al gaan denken aan de lambdasonde,
loopt de auto ook nog goed en stationair op benzine maar niet meer op gas lamdasonde bovenaan
uitlaat spruitstuk vervangen (orgineel renault 115,00) imitatie Bosch ook goed.

Loopt de auto onregelmatig op gas, dus ook in toeren maar ook stationair (afslaan, maar niet altijd) echt
zo'n welles nietes klacht moet je gaan denken aan verdamper of stappenmotor. Verdamper kost
orgineel 180,00 compleet met stappenmotor, binnen 1 uur te vervangen.
Wel even opnieuw inlezen maar zoals je kunt lezen in vorige berichten zelf makkelijk te doen, anders
gasinstallateur binnen 5 minuten.

Belangrijk je moet zelf altijd proberen vast te stellen wat ie wel of niet goed doet op zowel benzine als gas,
als je heen en weer wordt geslingerd tussen de renault dealer en gasinstallateur kost dit je goud geld aan
zoekkosten.

Ik denk als je goed leest dat deze site 80 tot 90 procent van al je problemen kan helpen oplossen,
wel helder blijven denken, goed zoeken op termen als bv: verdamper, stationair, LPG, AG, etc.etc.

Tip als je toch zelf aan het sleutelen gaat, maakt dan ook even de gasklep goed schoon (bv remmenreiniger)
loopt ie ook weer wat fijner van.

Een renault motor van na 2001 bv 1.8. en 2.0 kunnen probleemloos 300 tot 400 dzkm. lopen, geen probleem

BVD een tevreden Laguna 2 LPG rijder (als een zonnetje)[/quote]
heb vandaag co laten opmeten, op gas en ook op benzine goed, dus moet ik dan uitgaan dat de lambdasonde goed is? en moet ik dan aan de stappenmotor denken?

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Abba][quote=CARS&MOTORS]isniet de lambda als ie op benzine wel goed loopt
wat voor installatie zit er in[/quote]
er zit een AG installatie in[/quote]
Weet je ook het type AG installatie ?

Waarschijnlijk van het SGI type want dat is een van de modernste die in 2001 ook al werd verkocht. Op de SGI installatie zit verder geen stappenmotor dus daar hoef je je niet druk over te maken. Voor voor de SGI installatie, zie onderstaande tips:

Als ie slecht loopt zit het probleem vaak in de druksensor op de verdamper. Ook kun je het het onderdrukslangtje dat naar de SGI computer en spruitstuk gaat eens goed bekijken. De aansluiting op de verdamper is gevoelig voor lekkage, waardoor de auto wel eens wil schokken. De verdampers zelf zijn vaak na 150 a 200.000 km ook een heel eind versleten. Verder kunnen de SGI injectoren vervuild zijn waardoor er LPG lekt terwijl de injector op dat moment dicht moet zijn.

Kun je wat preciezer aangeven wanneer deze slecht loopt ? Slaat ie ook af ? Inhouden bij halfgas of volgas ? Schokken bij optrekken ? Of is het probleem beperkt tot het op 5000 toeren lopen ? Dan zou ik zeker even dat slangetje bekijken.

Privilege1 (0), 16 jaar geleden

Het volgende:

Deze installatie's hebben een centraal gasstuk in het gasklep huis, kan je verzekeren dat de stappenmotor
(die bovenop de verdamper is gemonteerd) BIJNA nooit stuk gaan, een tip van mij, stappenmotor demonteren
inwendig iets opschuren(lengte richting) en smeren met bv olie, het kan zijn dat door gebruik en slijtage
de plunjer iets gaat hakken of vastzitten.

Ik denk zelf dat de verdamper aan zijn einde is, een verdamper gaat ca. 150.000 km mee, je hebt alles
al geprobeerd van het geen op deze site is aangedragen, dus vervangen die verdamper.

mvg klaas

Abba (0), 16 jaar geleden

[quote=pieterp9094][quote=Abba][quote=CARS&MOTORS]isniet de lambda als ie op benzine wel goed loopt
wat voor installatie zit er in[/quote]
er zit een AG installatie in[/quote]
Weet je ook het type AG installatie ?

Waarschijnlijk van het SGI type want dat is een van de modernste die in 2001 ook al werd verkocht. Op de SGI installatie zit verder geen stappenmotor dus daar hoef je je niet druk over te maken. Voor voor de SGI installatie, zie onderstaande tips:

Als ie slecht loopt zit het probleem vaak in de druksensor op de verdamper. Ook kun je het het onderdrukslangtje dat naar de SGI computer en spruitstuk gaat eens goed bekijken. De aansluiting op de verdamper is gevoelig voor lekkage, waardoor de auto wel eens wil schokken. De verdampers zelf zijn vaak na 150 a 200.000 km ook een heel eind versleten. Verder kunnen de SGI injectoren vervuild zijn waardoor er LPG lekt terwijl de injector op dat moment dicht moet zijn.

Kun je wat preciezer aangeven wanneer deze slecht loopt ? Slaat ie ook af ? Inhouden bij halfgas of volgas ? Schokken bij optrekken ? Of is het probleem beperkt tot het op 5000 toeren lopen ? Dan zou ik zeker even dat slangetje bekijken.[/quote]
Heb even naar gekeken, het is dus een AG autogas syteem type AGHD-1011 SGI. Ik zal proberen om wat preciezer aan te geven wat het probleem is.

Als ik 's ochtends mijn auto opstart, dan wisselt ie na een tijdje van benzine naar gas, als dit tijdens het rijden gebeurt dan merk ik alleen maar een schok, en hij rijdt gewoon door, maar als ik stil staa dan slaat ie af, en als ik een tijdje greden heb, dan wil ie wel stationir lopen maar dan op ongeveer 500 toeren, echter als ik gas wat langzamer terug laat komen dan blijft ie wel op 900 toeren draaien. Verder heb ik tijdens het rijden op hoge toeren nergens last van, wel als ik bv. afrem en de toerentaal zakt tot ongeveer 2500 en daarna geef ik weer gas dan begint ie te schommelen. Wat nog erger is, een tijdje stil te hebben gestaan en weer wil starten, en hij dus gelijk op gas start omdat de motor al warm is dan wil ie de eerste 1 a 2 minuten niks doen, hij houdt in en komt ie niet op toeren, uiteindelijk komt hij wel op gaang maar dan blijft ie wel een tijdje inhouden, schommelen an afslaan. o ja en niet te vergeten hij heeft nu 180 duizend gelopen.

Ik heb ook een tijdje terug bij de gasspecialist een filter tussen laten plaatsen, omdat er geen filter tussen zat, toen wisten ze mij te vertellen dat het slang vol zat met vuil, kan het zijn dat ook in het verdamper of in andere delen vuil zit en hij daardoor gek doet?

groetjes,

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

In de verdamper zou inderdaad ook vuil kunnen zitten maar daar kan het relatief niet zo veel kwaad. Ergens op je spruitstuk moeten injectoren zitten. Die werken met een membraan en zijn wel gevoelig voor vuil. Wellicht kun je op de injector de slang eens los halen en kijken of er vuil in zit. Als er vuil in zit zit het probleem zeer waarschijnlijk in de injectoren. Je zou ook de ingaande kant van het filter eens los kunnen halen en kijken of daar troep in zit. Het mag een beetje vettig zijn maar verder geen troep in zitten.

De verdamper stuk komt trouwens ook nog wel eens voor net als de druksensor op de verdamper. In mijn 406 met AG SGI installatie was de sensor toen stuk met ongeveer gelijke problemen als jij. Een goede specialist in Limburg heeft dit toen gevonden en opgelost. Ze hebben toen met een computertje de installatie uitgelezen onder het rijden. Op het moment dat het fout ging werd duidelijk dat de LPG druk niet goed aangegeven werd door de LPG computer.

Heroism50 (75), 16 jaar geleden

Mischien geeft het filter teveel weerstand.......

Abba (0), 16 jaar geleden

Ik zou het gek vinden dat ze dan een filter adviseren, en trouwens hij heeft daarna een tijdje goed gedaan. Ik ga maar van het weekend de gasinstallatie goed schoonmaken, ben van plan om gelijk een grote beurt te geven, met bougies, filters en ik wil ook gelijk de gasklep schoonmaken. En als dat niet helpt dan maar de verdamper vervangen.
Wat kost zo een verdamper eigenlijk? En weet iemand waar ik tegen een normale prijs eentje kan krijgen?
En zijn er ook nog bepaald type bougies die beter zijn voor LPG?

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Begin inderdaad maar met schoonmaken van de installatie, echter als die erg vuil zijn waarschijnlijk je LPG injectoren ook niet meer fris. Die zou ik eerst checken voor je er een nieuwe verdamper in zet. Die kost op zijn minst wel een 300 euro, ik zou zo'n gok niet nemen.

Op deze pagina vindt je de AG installateurs.
http://www.teleflexgfi.com/af_distribute...

Abba (0), 16 jaar geleden

probleem bijna opgelost,

allereerst iederen bedankt voor zijn bijdrage.

Heb gisteren een grote beurt gegeven, bougies vervangen, gasklep schoongemaakt, en gassyteem ook schoongemaakt,
auto gestart en hij loopt perfect, stationair zelfs beter dan toen op benzine.
Maar helaas merk ik dat hij tijdens het rijden wil wel eens inhouden als ik gas geef. Wat zal het toch zijn? moet ik hem nog eens bij de gasspecialist laten uitlezen? of ben ik daarmee onnodig geld kwijt?


groeten,

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb je veel troep gezien bij de SGI injectoren ? Of in de afgaande slang van het filter na de verdamper ?

Heroism50 (75), 16 jaar geleden

[quote=Abba]probleem bijna opgelost,



Heb gisteren een grote beurt gegeven, bougies vervangen, gasklep schoongemaakt, en gassyteem ook schoongemaakt,



groeten,[/quote]
Wat heb je aan het gassysteem schoongemaakt ?

Abba (0), 16 jaar geleden

er zat inderdaad vuil in, tussen filter en injectoren, ik durfde niet om injectoren eruit te halen, slangen losgekoppeld, kwam wat vuil uit, daarna heb ik een krachtige stofzuiger erop gezet, verder verdamper losgehaald ook met stofzuiger schoon gezogen, op verdamper zit een ronde ding, volgens mij is dit de stappenmotor, die heb ik ook eraf geschroefd, binnenkant schoongemaakt en ingesmeerd. Bij mij zat er geen gasfilter op, dit heb ik voorige jaar laten doen, daardoor zat hele systeem vol met vuil en ik denk dat daar het probleem in zat. Bougies vervangen helpt ook behoorlijk, volgens mij op gas slijten ze veel sneller. Het is ook erg belonend om gasklep schoon te maken, draait je motor veel mooier.

Abba (0), 16 jaar geleden

oo ja nog iets, vandaag naar mijn werk gereden, en hij doet het perfect, dus geen last meer van inhouden, ik hoop dat het zo blijft.

groetjes,

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb je de onderdrukslang tussen spuitstuk, verdamper en SGI computer ook al eens nagekeken op scheurtjes of lekkage ? Dat kan ook een boel problemen geven als hier lekkage is.

Mijn auto met SGI installatie deed het destijds ook dagen goed en daarna waren er weer dagen met problemen, totdat de druksensor vervangen was, probleem opgelost. Injectoren waren ook al een keer vervangen met nieuw LPG filter. Maar als die nu goed blijft lopen zal het de vervuiling geweest zijn.

Abba (0), 16 jaar geleden

[quote=pieterp9094]Heb je de onderdrukslang tussen spuitstuk, verdamper en SGI computer ook al eens nagekeken op scheurtjes of lekkage ? Dat kan ook een boel problemen geven als hier lekkage is.

Mijn auto met SGI installatie deed het destijds ook dagen goed en daarna waren er weer dagen met problemen, totdat de druksensor vervangen was, probleem opgelost. Injectoren waren ook al een keer vervangen met nieuw LPG filter. Maar als die nu goed blijft lopen zal het de vervuiling geweest zijn.[/quote]
Onderdrukslang?
er zat wel en dune slang tussen spuitstuk en verdamper, en die haden ze met een koperen buis doorverbonden en bij de verbinding was die voor de helf afgebroken, dus het is een zeer dune slang, weet nog steeds niet waarvoor die is.
en wat ik ook niet begrijp, waarom die druksensor zo duur is, wat is er zo bijzonder aan, heb hem trouwens ook eruit gehad schoongemaakt en weer terug.

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

Die dunne is inderdaad de onderdrukslang. De verdamper gebruikt de onderdruk van het spruitstuk om de druk te kunnen regelen. Hiermee komt er met een veranderende druk in het spruitstuk toch altijd dezelfde druk over de injector te staan. Deze onderdrukslang moet een aftakking hebben die naar de LPG computer toe gaat.
Alle slangen moeten schoon zijn, zonder knikken en lekvrij. Anders heb je kan op problemen. Het feit dat je toerental al een keer naar de 5000 rpm ging gaf waarschijnlijk aan dat deze slang lekte en dat er via het lek lucht de motor in ging buiten de gasklep om.

De sensoren zijn zo duur omdat het service onderdelen zijn en hier zit een enorme marge op..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.