Renault Laguna: Achterrubber van de achteras

Bouwjaar: 2003, Motorcode: nvt

Ik heb deze achterrubbers van mijn Laguna, is dit een afkeur voor de APK, hij zit er nog wel vast in. Hij is wel ophoog gekrikt.
[url=http://imageshack.us][img]http://img520.imageshack.us/img520/6629/...[/img][/url]

Aleksandra

Geplaatst door Aleksandra (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

mikeys (0), 16 jaar geleden

Kan het niet echt duidelijk zien, hij wordt alleen afgekeurd als hij dwars door het midden is gescheurd.
Dat hebben ze mij ook verteld.
Beste kan je het gewoon laten vervangen want als hij 1x echt kapot is dan hoor je hem heel irritant klapperen.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

rubber ophanging gescheurd is geen deugdelijke bevestiging
afkeur

Aleksandra (0), 16 jaar geleden

hij is niet gescheurd, hij is alleen een stuk uit het metaal gekomen. Het rubberen ophangpunt is zelf hellemaal goed

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

maar hij zit niet meer gevulkaniseerd aan het metaal ,dus gescheurd
dus geen deugdelijke bevestiging v h ophangpunt dusafkeur

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als het rubber ook nog maar iets vast zit aan de buitenste bus en de rest geen metaalcontact maakt, is het goedkeur.
Dat het beter is om ze te vervangen, is weer 'n andere kwestie.

Gr.

Aleksandra (0), 16 jaar geleden

ik heb er geen last van, hij klappert niet, echter moet hij binnenkort voor de APK. Daar zit ik even mee

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Het enige goeie antwoord komt wederom van Petje. Alleen als ie echt VOLLEDIG los geraakt is wordt de auto hierop afgekeurd.
Wat beter is was niet de vraag.

Sytze

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

er staat toch echt deugdelijk bevestigd
en als dat rubber deels los is is dit geen deugdelijk bevestiging
pas noch her en was een vraag(50% regel)

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Toch wel Jerry. Ik weet dat het vreemd lijkt maar deugdelijk bevestigd wordt uitsluitend getoetst aan het wel of niet volledig los geraakt zijn van de vulcanisatie. Welk artikel bedoel je met 50% regel?

Sander10757 (0) PRO, 16 jaar geleden

Keur jij dan ook een motorrubber af die voor de helft los is Jerry?

AS1 (105), 16 jaar geleden

Zie/begrijp ik het goed dat de as scharniert via het rubber op de foto? Lijkt me als die bijna helemaal los zit, dat dat erg vervelend rijdt en zelfs gevaarlijk kan zijn. Vlak na de APK gaan die wellicht helemaal los! Dan zit het zaakje alleen nog aan de schokdempers vast.

Bij o.a. Laguna I en R21 zat er nog een draagarmlager. Lijkt me duurzamer en lager onafgeveerd gewicht. Gevalletje kostenbesparing?

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Speculeren over hoe lang iets nog blijft werken of zitten was in dit geval niet de vraag. Ging louter en alleen of het wel of niet mocht voor de keuring. Als ik bij iedere keuring zou moeten uitvoeren wat niet stuk maar wel beter is kon ik wel een man of 10 erbij hebben.

AS1 (105), 16 jaar geleden

[quote=sytze]Speculeren over hoe lang iets nog blijft werken of zitten was in dit geval niet de vraag. Ging louter en alleen of het wel of niet mocht voor de keuring. Als ik bij iedere keuring zou moeten uitvoeren wat niet stuk maar wel beter is kon ik wel een man of 10 erbij hebben.[/quote]
ok maar wordt zo'n rubber dan wel als adviespunt genoteerd?

arjankempeneers (0) PRO, 16 jaar geleden

Het goede antwoord vind je in de "Regeling permanente eisen" Je wordt in de keuringseisen wat betreft speling hier naar verwezen. Hier spreken ze ook over speling in de richting van de belasting etc.
Je merkt dat er veel te weinig in het APK boek of op CD-Rom gekeken wordt.

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=AS1][quote=sytze]Speculeren over hoe lang iets nog blijft werken of zitten was in dit geval niet de vraag. Ging louter en alleen of het wel of niet mocht voor de keuring. Als ik bij iedere keuring zou moeten uitvoeren wat niet stuk maar wel beter is kon ik wel een man of 10 erbij hebben.[/quote]
ok maar wordt zo'n rubber dan wel als adviespunt genoteerd?[/quote]
Nee dat is niet de bedoeling. Als je een keurings rapport bekijkt dan zie je wat er wel en niet mag worden aangemerkt als adviespunt. Daar hoort dit niet bij. Voorts is het niet de bedoeling om zelf dingen te gaan bestempelen als zijnde een adviespunt.
Ik zal je eens iets vertellen: laatst had ik bij een auto 2 voorbanden die volkomen versleten waren op de uiterste buitenkanten, het ijzer kwam er zo goed als doorheen. Echter de profieldiepte was nergens minder dan 2,5 mm. Toch heb ik deze band aangemerkt als een adviespunt. Je voelt um al aankomen...ja hoor, een steekproef! En daar vond ie mijn ac1. De steekproefcontroleur was het helemaal niet eens met mijn advies en vroeg waarom ik het een advies vond. Mijn visie was dat ik de auto moet goedkeuren voor 1 jaar en te verwachten viel dat in dat jaar wel degelijk de band zou klappen omdat ie nu al op knappen stond. Dat heeft ie uiteindelijk maar geaccepteerd, maar ik moest praten als brugman. Nog een voorbeeld: een remslang wordt vaak ten onrechte aangemeld als een advies. Hij kan alleen maar goed of afkeur zijn, niets anders. En je moet ook niet te bang zijn als keurmeester, je moet als het ware even je eigen denkwijze aan de kant zetten en zwart/wit denken. Het mag of het mag niet op dat moment, daar gaat het om. En iedereen die veel auto's keurt zal het daar roerend mee eens zijn.

Sytze

Speerpunt (0), 16 jaar geleden

Zelf vervangen, nieuwe rubbers kosten iets van 115 - 130 euro. Flesje remvloeistof: 14 euro, ochtendje werk. Laten doen kost je 350 tot 380 euro's

AS1 (105), 16 jaar geleden

Duidelijk verhaal Sytze. Je hebt je gewoon te houden aan het systeem ook al zou je anders willen.
Ik hou m'n hart vast als ze een 2-jarig APK gaan invoeren...

De Vakgarage waar ik laatst mijn auto heb laten keuren omzeilde dit door tijdens afrekenen mij even te attenderen op een paar puntjes 'die minder werden' (o.a. draagarmlagers). Vond ik erg netjes.

Luiehond (0) PRO, 16 jaar geleden

Bij ons wordt er altijd gehamerd op het duidelijke aspect van een apk keuring. Het biedt geen ruimte voor meervoudige interpretatie van de aan ons opgelegde regelgeving. Indien een client individuele behandeling prefereert, zijn wij uitsluitend genoodzaakt hem of haar op de voor iedereen geldende regels te wijzen.
Zo, als dat niet simpel is....

Sjoerd

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.