Hoi,
Ik heb hier een renault megane 1.6e 8v bouwjaar 1998 staan, waarvan ik de cilinderkop heb vervangen. Alleen nu weet ik de afstelling van de nokkenas tegenover de distributieriem niet. (Staan ook geen markeringen op). Ik heb nu aan de rechterzijde van de kop, het sleufje wat achter een dopje zit gelijk gezet met de kop horizontaal. En zuiger 1 en 4 helemaal omhoog. Echter wil de auto niet lopen, en ik meet op alle cilinders 4 bar compressie, en geloof niet dat alle zuigers o.i.d. ineens defect zijn. Wie kan het mij begrijpelijk uitleggen, eventueel met foto's. Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
merk tekens staan op de distributie riem (witte strepen) die moeten gelijk staan met de merktekens op de beide poelies
Merkteken van de krukas heeft ook een witte streep aan de binnen kan van de riem
merkteken van de nokken as heeft allen wittestreep aan de buiten kan van de riem
plus draai richting staat er op
Op mijn riem staan geen witte strepen dus dat gaat niet. Heb nu de nokkenas via de poelie wat verdraaid, en heb een beetje lopen spelen, steeds tandje verder, en gekeken of de motor nog normaal rond ging met de hand. Heb hem nu op z'n hoogst ongeveer 10, 11 bar compressie. Hij loopt ook weer, alleen hoor nog een tik in de kop en de motor schommelt wat, loopt nog niet goed dus. Er schijnt speciaal renault gereedschap te zijn om de distributieriem af te stellen, helaas heb ik dit niet. Dus wie nog een andere oplossing weet.
15 jaar
Er moeten gewoon merktekens op je krukas en nokkenaspoulie staan dat kan niet anders ( pijltje op nokken as, rondje op krukas). Zoals sandman al zegt staan er merktekens op de riem zelf, en deze leg je op de merktekens op de poulies en je bent klaar. ( orgineel, en imitatie gates hebben deze merktekens op de riemen)
Op de poulies staan wel merktekens, maar op de riem niet. Het zou kunnen dat er de vorige keer een riem op is gezet zonder merktekens, riem heb ik namelijk niet vervangen. Heb nu de nokkenas afgesteld door te kijken naar de tuimelaars, en had gevonden dat het merkteken op de nokkenas poulie ongeveer naar boven moest wijzen, dit bleek te kloppen. Hij stond 2 tandjes verkeerd, want nu loopt hij naar mijn gevoel perfect. Moet echter nog een testritje maken. Waar ik ook achter ben gekomen is dat Renault van rechts naar links telt met de cilinder nummering. Dus aan de distributie kant is cilinder 4.
15 jaar
Waarom moest de riem er dan vanaf voor een koppaking of kleppen? Monteer altijd een nieuwe riem terug anders komt het je binnen de kortste keren duur te staan en dan kan je nog een keer je kop lichte!! Een riem die er al een tijdje op ligt verdroogd en rekt veel uit, vandaar dus dat de merktekens niet meer zichtbaar zijn, en dit verklaard ook hoe oud de riem al is. Mijn conclusie haal de riem er maar weer vanaff en steek een nieuwe (koste +- 20,-) Dit betaald zicht dubbel en dwars terug!
Heb de riem eraf gehaald omdat hij er dus niet goed op zat, en heb hem er af gehaald om hem te checken op o.a. merktekens. Het kan inderdaad dat de tekens vervaagd zijn. Het is verder geen strakke auto meer en hij hoeft ook geen ton meer mee te gaan. Rij eerst zo wel, riem zal ik dan nog wel een keer vervangen, heb nog een ander project staan namelijk.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar