auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: airco

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI

Hallo techneuten,

Mijn manuale airco (géén CC) werkt niet meer, eerst gespoeld en afgevuld bij universele garage waarna ze zeiden dat er een elektrisch probleem was dat de dealer moest doen.
Bij de dealer geweest, en deze constateerde een defecte zekering en dat na het vervangen van de zekering de pomp te veel druk op 20 Bar geeft (opgenomen vermogen 2800 W, normaal schijnt 800 W te zijn, ik weet niet hoe ze dat kunnen meten). De bedrading van de variabele pomp-opbrenst regeling (stekker zit onder aan de pomp) wordt warm en uiteindelijk gaat de zekering weer kapot of de pomp schakelt uit op te hoge druk via de druksensor.
Volgens garage is de oplossing: vervangen van de pomp + filter voor 1000 euro (is dit een reeele prijs?).
Herkent iemand dit probleem en is dit de juiste diagnose? Kan de opbrengst verstelling ìn de pomp kapot gaan waardoor deze te hoge opbrengst/druk geeft?
Kan het ook de aansturing van deze regeling zijn? Zoja hoe los je dit op.

Groeten en alvast bedankt voor reactie,

Hans

Geplaatst door

hansie4081 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een dealer zuigt deze diagnose niet zo maar uit de duim, toch zou ik oppassen met het vervangen van de pomp, het is tenslotte een groot bedrag. Spreek af dat als het de pomp niet is, je de kosten niet (geheel) behoeft te betalen, of dat de oude pomp weer terug wordt geplaatst. De airco's in de laguna's tot bj 2003 zijn vaak een probleempunt. Ik heb er ook een gehad, bj 2001 en die nam ook teveel vermogen op, weet niet meer precies hoeveel maar ik weet nog dat ik dacht, "dat inog meer dan een wasdroger"! Ook deze zette het systeem op veel te hoge druk, hetgeen ook duidelijk merkbaar was aan de prestaties van de auto. Soms gaat het systeem daardoor ook rammelen/ joelen. Met het vervangen van de pomp, tot 2x keer toe, werd het probleem indertijd niet opgelost. De oorzaak is nooit gevonden. Kortom maak goede afspraken met de dealer, anders neem de airco naast teveel vermogen ook veel harde euro's op .

CBR1000 0

16 jaar

Bedankt voor je reactie Ronald!

Heeft iemand nog andere suggesties?

hansie4081 0

16 jaar

Werkt de koelfan wel optimaal?
Zit je condensor niet verstopt?
Indien de condensor niet teruggekoeld word
loopt de druk ook op.
Een eventuele verstopping in je aircosysteem
kan ook een oorzaak zijn.
Even langs een aircospecialist om de juiste
diagnose te laten stellen.

Succes, Pascal

Bedankt voor je reactie Pascal,

Condensor, koelfan, en inschakeling van de koelfan, en koelvermogen is goed vlgs. dealer.
Ik heb de weerstand gemeten op het contact onderaan de pomp, deze is voor de opbrengst regeling. Gemeten 34 ohm, deze moet volgens dialogys 18 ohm zijn.
Waarschijnlijk toch pomp defect. Voor 1000 euro laat ik dit niet meer repareren!

hansie4081 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.