auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: airco

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800

oud probleem wat op nieuw kan gaan opspelen dit is wat er vorig jaar aan de hand was een paar maanden lang. als het mooi weer was [20+] en de airco stond aan dan ratelde mijn airco zo luid dat ik hem moest uit zetten wat ik geen probleem vond gewoon raampje open. maar als de themp koeler was dan had ik er totaal geen last van. voor dat ik hem weer laat goed keuren wil ik mij eerst eens verdiepen wat er aan de hand was of is. ik ben dit probleem echt nog nergens tegen gekomen wie weet er iets meer over vrg nienke

Geplaatst door

nienke (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Klinkt als een aircopomp die als de persdruk hoger wordt het niet meer fijn vind , dus aan het overlijden is ,of het al is.
Er zit waarschijnlijk te weinig koudemiddel in , dus een lekkage.
Een defect exspansieventiel kan ook nog een oorzaak zijn.
Vermoedelijk de condensor lek bij te weinig koudemiddel , dus compressor - condensor - filter/droger - systeem spoelen , exspansieventiel , flink wat tijd .
Laat dus eerst bij een aircoboer , een fatsoenlijke , een goede diagnose stellen.
Airco staat trouwens los van de APK , kan hij niet op afgekeurd worden.

Als je lang doorrijd met een lekke airco,heb je kans dat er vocht in het systeem komt,en dat kun je de spaarpot omdraaien.Dan kan het maar zo zijn dat je voor het factuurbedrag zo een andere laguna kunt halen.

Airco hoeft voor apk niet te werken.
Er zit waarschijnlijk te weinig koudemiddel in je airco.
Als het buiten warmer word, loopt de druk in het systeem hoger op, en zit er meer koudemiddel in het hogedruk gedeelte. Druk in het lagedruk gedeelte wordt dan te laag en gaat richting vacuum waardoor de lagers in de pomp flink belast worden (hard drukken en hard zuigen) en gaan ratelen. Als er te weinig koudemiddel in de airco zit, circuleerd ook de olie slecht, waardoor de pomp ook stuk kan gaan. Een laguna heeft dacht ik ook geen lagedruk sensor waardoor hij niet uitschakeld, enkel op de hogedruk zit een sensor.
Waarschijnlijk heb je ergens een lek.
Er is maar 1 oplossing, en dat is naar een goede airco specialist gaan voor een diagnose.

ofstone 0

9 jaar

Dat klopt helemaal niet met wat je vermeld, dat er meer koudemiddel in het hogedrukgedeelte zit bij warm weer.!
Vulgraad te laag betekent, een lage verdampingstemperatuur en lage condensatie temperatuur, idem als de lage en hoge druk, druk en temperatuur zijn aanelkaar gerelateerd.
Richting vacuum kan ook niet, de compressor is geen vacuum pomp.
Lagedruk is zeker beveiligd.

Te lage vulgraad (te weinig koudemiddel) leidt tot slechte koelprestatie,s te weinig olie transport, compressor wordt niet meer gekoeld.
Ratelende compressor is naar de opfok.

TheoStek 0
badge

9 jaar

Hier gaan kalveren naar de opfok,maar in Limbabwe werkt het zeker anders (-;

Bij een systeem wat een goede vullingsgraad heeft heb je gelijk. Als er veel te weinig koudemiddel inzit gebeuren er andere dingen.
Als het buiten warmer is zal de druk in hoge druk gedeelte moeten toenemen omdat de condensatie temperatuur immers hoger ligt. Je kan alleen maar meer druk krijgen als er ook meer gas samengeperst is. Als er dan te weinig in het systeem zit komt dat uit de lage druk, en ik kan je verzekeren dat die dan onder de buitendruk gaat. Zelf al een paar keer gezien.
Tevens heeft een laguna van dat type bij mijn weten geen lagedruk beveiliging op het lagedruk gedeelte. Enkel een druksensor op de hoge druk. Als de initieele druk hoog genoeg is, geeft de ecu de airco vrij, en zal de druk enkel toe kunnen nemen. Te lage druk in het lage druk gedeelte kan hij dus ook niet zien.

ofstone 0

9 jaar

Ik denk dat nienke , zo onder tussen wel info genoeg heeft , over het airco systeem (dat het waarschijnlijk veel geld gaat kosten ) mijn advies , niet meer gebruiken , auto voor de apk doen en van daaruit beslissen of het allemaal waard is om te repareren.
Nienke laat van je horen , zou ik zeggen ?

zo ik heb echt wel wat bij geleert. arco is een moeilijk onderwerp dat niet zo maar is op te lossen, ik ga eerst wel naar een specialist in nederhorst auto is trouwens probleemloos goed gekeurd. en hij nu de 250000 km heeft gepasseerd. airo heeft vanaf ocktober ook probleemloos gewerkt bedankt voor het meedenken. ik laat horen wat de aico boer te vertellen heeft. ik hoop op spoelen en opnieuw vullen vrg nienke

nienke 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.