Renault Clio Estate 2013: Aircopomp slaat soms wel/soms niet aan.

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: H4B A4, Motorinhoud (cc): 900, Vermogen (kw): 66

Hallo,

Wij zijn tot de ontdekking gekomen dat de aircopomp soms wel aanslaat en soms niet. De auto heeft enkele weken stil gestaan voor wij deze hebben aangeschaft. De airco hebben wij opnieuw gevuld(was nagenoeg op niveau). Vanmiddag sloeg de pomp herhaaldelijk aan en hiermee dachten wij dat het probleem was opgelost. Na transport van de auto toch nog maar is weer geprobeerd en de pomp bleef nu weer uit. Wij hebben de drukken gemeten en die zijn zowel aan/uit goed. Eigenlijk functioneert alles naar behoren op moment dat de pomp aanslaat. Echter gebeurt dit dus niet altijd. De auto had verschillende foutcodes die na het wissen niet terug kwamen. Wij vermoeden dat de accu leeg is geweest na het stilstaan.

Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben met de Renault Clio 4 0.9 TCe uit 2013.

Bij voorbaat dank,
Qvdv

Qvdv

Geplaatst door Qvdv , lid sinds 1 maand geleden

5 Reacties

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Wat waren de drukken ?
Werkt de condensorfan ?
Kachelmotor werkt ?
Komt er wel spanning op de koppeling als de pomp niet werkt ?

Qvdv, 1 maand geleden

Hallo @Kaleido ,

Bedankt voor jouw antwoord. De drukken waren goed. Op moment dat de pomp het wél doet, werkt alles ook perfect. Zou morgen de precieze cijfers even moeten vragen. Kachelmotor werkt. Morgen ga ik meten of er spanning op de pomp komt wanneer deze moet aanslaan. De temperatuur op het dashboard is zoals het hoort. Wat ons wel opviel is dat met het uitlezen de auto buitentemperatuur-40 aangaf. Wellicht dat dat er mee te maken heeft? Echter zou de airco het dan altijd niet moeten doen zou je zeggen.

Heino4267, 1 maand geleden

Lijkt mij een goed plan: als de luchtspleet van de koppeling te groot is geworden (door slijtage), slaat hij soms wel en soms niet in als de koppeling elektrisch wordt bekrachtigd. In de parktijk wordt dat opgelost door een dunne shimmy (vulring) te plaatsen waardoor de luchtspleet kleiner wordt, maar de koppeling nog wel goed vrij loopt als hij niet wordt bekrachtigd (aangestuurd).

Qvdv, 1 maand geleden

Hallo!

Bedankt voor je antwoord. Wij zijn net aan het stoeien geweest. Het is ons duidelijk dat de temperatuur van een werkende clio in de verdamper +/- 4 graden is. Van de auto die niet werkt +/- -4 graden. Nu kunnen wij alleen geen temperatuursensor vinden in de verdamper. Kan me voorstellen dat hij niet inschakelt als de verdamper enkele graden onder het vriespunt is.

Beste antwoord, geplaatst door Qvdv, 1 maand geleden

Het probleem is opgelost. Het was een "binnentemperatuursensor". Deze bevindt zich achter de verdamper. Deze gaf een standaardwaarde aan die 8 graden onder de realiteit lag. Met als gevolg dat de airco alleen aansloeg als de auto tijden binnen stond. Na het opwarmen van de sensor, sprong de airco direct aan. Sensor vervangen en slaat netjes uit om en nabij het vriespunt en slaat netjes aan enkele graden boven 0.

Bedankt voor het meedenken en goed weekend!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio Estate of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.