close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Airco/ventilatie is van slag

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

De geregelde airco is van slag.
Plotseling, had het 1,5 jaar terug ook al eens.
probleem is dat als temp. regeling bv. op 21 staat het vanaf de start al niet goed gaat.
Ventilator gaat al op lagere stand aan terwijl motor nog niet is opgewarmd.
Vervolgens gaat / staat de koeling ook aan als ik systeem op automaat zet. Buiten 6 graden.
Als ik dan temp. op 26gr. plaats, wordt het dus erg warm( ik heb daarbij de airco handmatig uitgezet.)
Als je dan temp. weer langzaam terug plaats naar een lagere temp., blijft het slecht regelbaar.
Verder zijn de lampjes in (led) in de regeling al 2 jaar stuk, en is e.e.a. ook slecht af te lezen.
Heb wel begrepen dat stuk ledje vaker voorkomt, maar heb eigenlijk geen 500,= over om dit te laten repareren, want elk halfjaar gaat er weer iest stuk.

heeft iemand een advies voor reparatie

Geplaatst door

fvdh0706 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je even zoekt (bv "climate control" of "ECC" of zo), kan je op deze site een handleiding vinden hoe het display door een vriend van je die kan solderen, kan worden gerepareerd (een contact doorsolderen, meer niet).

Dat het erg warm wordt als je de auto op 26 graden zet klopt, want dat is de stand "verwarming handmatig op max zetten". Dus dat is niet raar.

Wat overblijft is de vraag waarom op stand "auto" altijd de airco aan gaat, ook bij lage temperaturen. Data is een kwestie van een fout ingangsignaal van een sensor. Je komt daar achter door de ECC (waarop je dat allemaal bedient) uit te laten lezen, de foutcode geeft aan waar de oorzaak zit.

(By the way: als je auto erg vochtig is, zal de airco ook bij die temperaturen aan slaan, om de lucht te drogen....)

Als je de ECC niet vertrouwt, kan je gewoon een tweedehandse van hetzelfde type van de sloop halen: ze hoeven niet te worden ingelezen en zijn niet gecodeerd.

Heino4267 645

11 jaar

De display verlichting heb ik gerepareerd, lukte 2 jaar terug niet, maar gelukkig nu wel.

Echter regeling is nog stees van slag.
Is al door de dealer gereset. foutcode is een van de servomotoren.. maar later bleek die toch goed te zijn.
Vervolgens kwan delar met opm. om de buitensensor te vervangen, want die volgens hem geen goede temp aan. Of ik die maar in de gaten wil houden. Maar de sensor geeft wel de juiste temp. aan, dus dat is volgens mij geen oplossing en voor 175 Euro is dat ff een slechte manier om uit te proberen.

Probleem: Staat op automaat!
Als je ochtends wegrijd moet motor uiteraard eerst warm worden, maar op normale temp. ,21 gr., blijft het koud is de auto, ook nadat motor warm is. De Climate Control moet ochtends op 26 graden staan om warm te worden.
En als hij dan opwarmt, wordt het inderdaad heel warm. Als ik het lager zet maar bv. 20 gr, blijft hij nog steeds heel warm. Pas bij de stand (laagste ) 16 gr gaat de verwarming uit en wordt het weer steenkoud.(als ik de ventilator zachter zet, is het redelijk met de hand in de regelen.
Als je dan weer van koud naar warm wil krijgen gaat dit weer pas (meestal) bij 26 graden.

noot:De ventilatorsnelheid gaat wel omlaag als je de temperatuur van 26 graden omlaag brengt maar bv. 23-22 graden,maar blijft voor mijn gevoel op ca. 50% draaien.
Soms gaat ook de airco gewoon aan en zet ik die dan maar handmatig uit.

Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Frans

fvdh0706 0

11 jaar

Interieur temperatuursensor defect of zit vast door stof.

TheoStek 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.