Ik heb een Clio 1.4 uit 1993. Op het rechter voorscherm staat S en achterop RN. Beetje vreemd want S en RN zijn aparte uitvoeringen.
Hij is eigenlijk net zo kaal als een RL, op in kleur gespoten buitenspiegels en bumpers na.
Ik heb verder een rijdende 1.4 RN fase 2 uit 1995 als donor. Van die auto heb ik de CV en het dashboard overgebouwd naar mijn auto.
De CV werkt (bestuurdersportier en achterklep, de rest volgt nog). Alles werkt verder op het dashboard maar wel een lastig probleem, *hij start niet*
De benzinepomp draait niet bij op contact zetten en de startmotor draait ook niet. Er klikt wel een relais naast de accu (daar komt even 12V op).
Dit klinkt erg als een startblokkering die in de weg zit maar de donor heeft/had volgens mij alleen CV en geen startblokkering (iig geen apart kastje gezien)
Hij heeft een IR-ontvanger in het plafond, die ook overgenomen, maar ik heb geen sleutel met zender. Alleen een gewone sleutel waar de donor probleemloos mee reed.
Verder de ECU uit de donor geprobeerd.
Ik heb alleen de kabelboom uit de motorruimte nog niet overgenomen uit de donor. Zou dat de oorzaak zijn? Andere ideeen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Contactslot is ook over gezet ?
Je bent systemen door elkaar aan het gooien , de oude had een startblokkering via je sleutel .
Wat zit er nu waarvan in ?
Ik heb de complete stuurinrichtingen van beide auto's uitgewisseld (vanwege de stuurbekrachtiging die ik niet had en vanwege het slechte contactslot in mijn Clio).
Ik wil de donor nog verrijdbaar houden vandaar het uitwisselen.
Beide auto's startten toen nog. Dus met uitgewisselde stuurkolommen. Ze hebben geen leesring rond het startslot. Dit is oude meuk he.
7 jaar
Na welke handeling ging het fout dan ?
In een 93 zit geen startonderbreker en in een 95 wel , de motor is volgens mij ook anders , of je moet nog net een oud type hebben met distributieketting , want 95 heeft meestal al een distributieriem dan is hij bedradingtechnisch zo wie zo anders.
De motor is hetzelfde: E7J
Het voertuigtype ook: B57B
Zit die startonderbreker dan in de ECU? Zou hij dan niet met de oorspronkelijke ECU van 1993 sowieso moeten starten? Wat kunnen andere redenen zijn waarom de ECU spanning op de benzinepomp en startmotor blokkeert? Ik zie nergens verder een botssensor.
De donor heeft gordelspanners. Dat kastje ook overgenomen en aangesloten maar niet de stekkers op de stoelen want de stoelen neem ik niet over. Lijkt me geen probleem voor starten. Ook deurschakelaar aan de bestuurskant overgenomen. Nu werkt de dimlichten-nog-aan-zoemer ook.
7 jaar
Dashboard van de 93 nu in de 95 gehangen en aangesloten (incl. infraroodontvanger). Deze auto start nu ook niet meer met dezelfde verschijnselen.
Ik heb een sterk vermoeden dat de kabelboom in de motorruimte ook over moet, maar misschien is er een andere oplossing. Ik ken een Renault specialist die me misschien wel verder kan helpen. Ik weet dat de startonderbreker (als die er zit) eenvoudig omzeild kan worden op de vroege Clio's.
7 jaar
De kabelboom van een 93 is anders dan van een 95 , 93 heeft dacht ik ook geen bdp sensor , 95 wel .
Je ziet het al aan een aantal zaken zoals de cv en lichtzoemer , je zult alle bekabeling met besturingskasten / ecu over moeten zetten en dan misschien ook nog wat sensoren.
Mijn 93 heeft wel een BDP-sensor.
Heb ondertussen gevonden dat de 95 geen spanning op de ECU krijgt (moet de 93 nog controleren) . Dit lijkt verband te houden met de stekker linksboven op het dashboard. Die had ik over het hoofd gezien en nu blijkt dat de stekker niet past. Daar zit een verschil tussen de auto's. De 93 heeft 3 draden en de 95 heeft er 5.
Het stukje kabelboom gaat direct er achter door het schutbord naar/langs het kastje met 2 relais bij de accu.
Wellicht hoef ik maar een stukje kabelboom over te zetten. Het houdt mij in ieder geval voorlopig van de straat...
7 jaar
De kabelboom van dashboard naar de relaisbak naast de accu eerst uitgewisseld. De motor startte weer maar bleef niet lopen omdat de benzinepomp niet draaide.
Dit vanwege verschil in bedrading van de witte stekker in de relaisbak en ook van de dikke vierkante bruine stekker
Dit netjes opgelost door de kabelboom van relaisbak naar motor ook uit te wisselen. Het enige verschil in de kabelbomen is dat de 95 kabels voor de richtingsaanwijzers in de voorschermen heeft en de 93 heeft een niet-gebruikte stekker naast de claxon. Ik dacht eerst misschien voor een mistlamp maar de stekker zit alleen rechts.
Beide auto's starten en lopen nu weer. Er zit met zekerheid geen startonderbreker op de 95.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar