Beste mensen,
Ik heb het volgende probleem met mijn auto:
wanneer ik de auto in zijn vrij heb en rol dan gebeurd soms (niet altijd, vaker niet dan wel) dat ik de motor onregelmatig hoor gaan (toerental omhoog en omlaag de hele tijd) totdat de auto uit valt. Hij slaat niet af maar de motor is gewoon niet meer aan. Hij staat dan weer op de stand zoals hij is vlak voordat je de motor start (dus ook geen rem en stuurbekrachtiging, de auto stopt niet met rollen). Sleutel omdraaien en ik kan zo weer verder. Schakelen of koppeling op laten komen doet niets als hij in die stand staat.
- Het gebeurd meestal als ik de koppeling indruk om terug te schakelen naar 2 voor een bocht of soms als ik de koppeling in druk om te remmen en tot stilstand te komen.
- ook als ik bij 50km/u een dekoppeling in druk, hem in zijn vrij zet, koppeling los en dan rem om te stilstand te komen dan gebeurd het ook, dus niet 1 op 1 te maken met koppeling in drukken.
- soms gebeurd het vaak bij een rit van 30 km, soms helemaal niet.
- soms is de motor/toerental weer stabiel als ik daadwerkelijk tot stilstand kom en dus niet meer rol. Aangezien het vaak rond dat punt gebeurd is het moeilijk te zeggen of dit altijd zo is omdat hij gevoelsmatig ook bij stilstand weg is gevallen.
Wat heb ik al gedaan:
- in eerste instantie hoger stationair gezet, werkte niet
- BDP sensor schoongemaakt, zat veel vuil in. Leek te werken maar toch niet (3 dagen geen last gehad, maar dat is vaker voorgekomen ook voordat we uberhaubt dingen zijn gaan proberen)
- Grote tandwiel/rad wat de BDP sensor leest/sensed was enorm vuil, schoongemaakt met lucht, de auto loopt veel stabieler hierdoor en de lengte van onstabiel toerental aanzienlijk ingekort tot uitval. Nu vaak 1 of 2 keer onregelmatig voor uitval, hiervoor 1 tot 10 keer to uitval. (bal park figures om de relatie weer te geven.)
Ik hoop dat jullie me wat inzichten kunnen geven want het wordt inmiddels een vervelend probleem.
Alvast bedankt voor de hulp
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat voor motor heb je?
Dat zou ik even moeten bekijken bij mijn auto, waar kan ik dat precies vinden?
Even gekeken en wat ik kan zeggen is dat het iig gaat om een 1.6e model welke motor nummer of iets kon ik niet vinden.
13 jaar
In je verhaal lees ik maar één euvel: de motor loopt niet (goed) stationair. Klopt die conclusie?
13 jaar
Als je een 1.6e hebt dan is het een 1.6 8v motor, code K7M.
Waarschijnlijk moet je het gasklephuis eens reinigen, alsmede de stappenmotor. Check dan ook gelijk het slangetje van de MAP-sensor.
Meer info: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?...
13 jaar
@Heino4267: Nou dat is het rare, de motor loopt heel lang en vaak gewoon prima maar dan soms ineens heeft hij het moeilijk en valt hij soms weg (hij slaat niet af maar is gewoon ineens uit)
zie het maar als een 90/10 verhouding, dus 90% prima stationair ,prima handelbaar, prima rijdbaar. 10 procent ineens niet. Dus in die 10% idd niet goed stationair (althans het probleem is alleen maar als ik rol, er is geen probleem als ik stilsta)
@RPJdeWeert: Dank je wel, daar ga ik eens naar kijken, op de site die je gaf ga ik even kijken waar precies wat zit ;-) (Je antwoord komt overeen met het antwoord van een monteur die ik toevallig sprak over het euvel dus ik heb goede hoop :D)
13 jaar
even een euforisch momentje, zit net op de site te kijken en wat een geweldige duidelijk informatie over stappen die ik moet ondernemen, echt geweldig, nogmaals dank.
13 jaar
Het is een vrij vaak voorkomend probleem bij deze motoren. Toen ik mijn scénic kocht had die er ook veel last van, daarom flink af kunnen bieden. (met in het achterhoofd gehouden dat het kostenloos op te lossen was, haha)
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar