Het begon als volgt.
Oktober 2006
1ste keer: s Ochtends mijn auto proberen te starten, dit lukte niet, alleen raar getik.
De dag ervoor een lange rit gehad +/- 120km en tot dan nergens last van..
Renault route service gebeld, en deze liet de auto aan de praat helpen.
Er mee gaan rijden, en iedere keer sloeg de auto uit als ik de koppeling indrukte.
Dit gemeld bij de dealer, deze gaf toen de verklaring dat de accu wel kapot zou zijn,
En deze vervangen moest worden. Zo gezegd zo gedaan door Renault
2e keer :Volgende dag weer problemen tijdens het rijden, excuus van renault was dat het motor management zich nog moest bijregelen, tenslotte had deze zonder spanning gestaan.
3e keer: Na 2 dagen, auto weer niet te starten, weer Renault route service, weer naar de dealer.
Daar konden ze op dat moment niet het probleem vinden en bleef de auto doodleuk 3 dagen staan, na die 3 dagen, werd de auto onderzocht, maar geen storing gevonden, en kreeg ik de auto weer mee met de mededeling dat deze het weer deed, maar de storing niet was weer niet gevonden.
4e keer:De volgende dag weer niet starten, weer renault routeservice, auto op laten halen en bij andere Renault dealer in Bunchoten laten brengen.
Daar zeiden ze, aan het einde van de dag dat ze het probleem gevonden hadden, er zat sluiting
In de verlichtingsschakelaar aan het stuur, deze moest vervangen worden(400euro).
Auto weer opgehaald,
5e keer:volgende ochtend weer het zelfde probleem.
Weer terug gebracht, daar is in de tussentijd
1 de bobine uitgewisseld, dit zou het zijn.
2 Een vaste plus ontkoppeld, dit zou het zijn
3 Het dashboard vervangen, dit zou het zijn 10-11-06
4 Het instrumenten paneel vervangen, dit zou het zijn14-11-06.
5 Regelaar vervangen, dit zou het zijn. 16-11-2006
6 computer vervangen, dit zou het zijn. 20-11-2006
Nu 3 weken later(na de 5e keer) staat deze auto nog steeds in deze garage, en is het probleem nog niet gevonden.
De auto is nu totaal aaneengesloten, 5 a 6 weken bij de dealer, om een elektrische fout/ verbruiker te zoeken, te belachelijk voor worden, waar moet dit heen, wie kan dit oplossen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
misschien probleem in de koelvloeistofzender wanneer deze een storing heeft kan de koelvin aanblijven.
Aangezien er lpg inzit kan er ook een draadbreuk inzitten.
zitten de luikjes voor bij de voeten goed dicht?
relais voor de koelvin is vaak de oorzaak van dit soort problemen. deze blijft soms plakken, waardoor de vin blijft lopen. als je het relais loshaalt, zie je vaak brandpuntjes op de contactpunten. laat hier eens naar kijken.
Maar dan hoor je de fan toch lopen als je naast de auto staat.
dan heb je het probleem gelijk getackled.
Kunnen ze geen lekstroom meten?.
Het moet toch een behoorlijke verbruiker zijn.
Als je het contact afhebt, kijk dan gewoon eens om je heen in de auto en luister of je niet iets hoort lopen of draaien.
Is de lpg installatie echt uit, heb ik ook meegemaakt dat tie aan bleef.
Indicator uit van installatie.
Kijk onder de motorkap en luister of je geen relais of zoemend geluid hoort.
Dit kun je als leek doen, maar een garage moet een lekstroom op kunnen sporen.
Anders zijn het gewoon prutsers.
17 jaar
Hier een tip over het opsporen van stroomverbruikers.
Neem een oude (werkende) autokoplamp en maak er twee draden aan. Test even of de lamp het doet door de draden op de plus en min van de accu te houden, lamp moet gaan branden.
Dan is het belangrijk om een overzicht te hebben van de zekeringen, welke zekering is voor welke gebruikers.
Zet het contact uit en laat het uit tijdens deze testen. Zet ook alle andere stroomgebruikers zoveel mogelijk uit (Radio, binnenlicht, enz)
Verwijder een zekering en steek de draden van de lamp in de beide aansluitingen waar de zekering uit kwam, gaat de lamp branden dan loopt er stroom naar dat circuit. Hoe feller de lamp, hoe hoger de stroom.
Plaats de zekering terug en doe de volgende op dezelfde manier. Doe ze een voor een !
Nu weet je welk circuit veel stroom verbruikt.
Op deze manier heeft een collega van me al uitgevonden waarom zijn accu leeg liep. Er was een sluiting in de achterruitenwisser. Ook als het contact uit stond.
Mischien heeft iemand wat aan deze tip.
Succes !
17 jaar
een goede garage moet inderdaad lekstroom kunnen meten.
Aangezien het een auto met sleutelkaart betreft en ik niet weet of je de automatische vergrendeling gebruikt, probeer het iig een tijdje met handmatige vergrendeling, waarschijnlijk dat de garage dit ook doet. Als het dan niet gebeurt dan weet je dat je het daar ergens in moet zoeken. Let ook op dat sommige systemen na uitschakeling contact nog 20 min actief blijven voordat de stroom er definitief afgaat en je dus geen voortijdige conclusies trekt. Denk ook goed na wat allemaal achteraf is ingebouwd, zoals lpg, trekhaak, navigatie, subwoofers, alles, ook evt eerdere reparaties van elektrische onderdelen kunnen oorzaak zijn. Wij hebben een keer meegemaakt dat een stoelverwarming aanbleef door een eerdere reparatie, we zijn er toevallig achtergekomen (lang zoeken) omdat een monteur hem voor proefrit mee naar huis nam en alle ruiten van de auto's in de buurt (het was winter) bevroren waren behalve van deze auto, hahaha, zo zie je maar weer. Laat de vorderingen maar weten, groetjes wouter
p.s. aangezien de auto gedeeltelijk op contact gaat als je het portier opendoet zal je veel stroomverbruik meten op veel zekeringen, denk wel na wat je meet, en dat van die koelrelais is zeker waarheid
Gelukkig zou ik haast zeggen, nog iemand met dit fenomeen. Ik bestuurder van een Scenic uit 2004 heb ook al een jaar last van hetzelfde probleem. Auto staat nu ook weer bij garage en ga ze meteen bellen ( of ze dat van mij aannemen is een tweede en weet ook niet of ze het uitvoeren maar ja).
Hoop nu vrijdag a.s. een te horen wat het was, want ben echt op het " inruil" punt aangekomen , een gezinsauto die om de zoveel tijd stil staat is niet echt ideaal als je je kinderen moet ophalen. Men niet kan achterhalen wat het is, maar ben wel 600 euro verder aan vervangen van ; o.a. accu en bobine.
17 jaar
Voor mij is uit bovenstaand bericht niet goed duidelijk of de startproblemen nu door een lege accu komen. En zijn de startproblemen nu het niet willen starten (1x gemeld als zijnde een tik gehoord) of het niet willen aanslaan. Na de eerste Renault Route hulp liep de auto tenslotte ook niet goed en als de accu hier de oorzaak van was geweest (hele rotte accu waardoor boardspanning ver onder de 14V blijft) dan was dat wel verholpen met de nieuwe accu.
En wat was volgens Renault Route dan steeds het probleem?
17 jaar
K-Scenic van Problemcar heeft je een bericht gestuurd. Je kunt hem of haar beantwoorden door op deze e-mail te reageren.
-----------------------------------------------------------------------
ik begrijp volledig dat u alle scenic rijders met accu problemen wilt helpen, maar denkt u nu echt , als we al 4 tot 9 x bij de garage zijn geweest dat we niet een keer gewezen zijn op het dicht doen van de luikjes .......
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
krijg je dit in je mail als je een antwoord geeft op een probleem,hoop dat ie niet iedereen persoonlijk gaat mailen als ie het niet met een antwoord eens is?
Ik vindt zowiezo dat mailen uit den boze is, het probleem wordt hier geplatst dus alle posts moeten ook hier staan, mailen ondergraaft de bedoeling van het forum, het delen van problemen en oplossing(en) voor dat probleem.
Van fatsoenlijkheid getuigd het ook niet echt dunkt me, wat je niet zeker weet moet je toch vragen?
Maar goed, ik neem maar aan doordat het komt doordat de vraagsteller wat ten einde raad is en dus kortaf reageert op hulp......
Cor
we hebben vandaag een scenic II gehad (1.6 16v) met laadproblemen, ook meerdere malen met lege accu maar dan laadde de dynamo ook niet bij. Aangezien de dynamo wordt gestuurd door de UPC dachten we eerst dat daar het probleem zat, het bleek echter een spanningsverlies te zijn in het massa circuit, een spanningsverschil van 1 volt tussen min-pool en LV veerpoot.... dat kan niet. Bleek het massapunt op de LV balk los te zitten (ook massa van UPC), moet wel de accu en accusteun en alles eruit. Er was wel een geweeste storing uit te lezen, misschien de moeite waard om te controleren. Hoop dat het helpt... groetjes
Voor wat het waard is: Laguna II uit 2001 120.000km op LPG had begin 2006 plotseling regelmatig lege accu en back-fires (ontbranding van gas op verkeerde moment en op verkeerde plaats onder de auto. geeft harde knal)
Oorzaak was volgens de garage niet de accu, die was immers gecontroleerd door hen, oorzaak was vervolgens onbekend. 2x weggessleept door RM met hangend gas (schade door back-fire). Ook RM dacht dat de accu goed was. Zelfs doorgemeten. Vervolgens nog bij 6 incidenten startkabels erop bij het niet kunnen starten. Ik hoorde slechts een klikkend geluid bij indrukken start knop. Tussendoor regelmatig back-fires en zinloos garage bezoek.
Uiteindelijk was de accu minstens 6x leeggelopen en daardoor stuk volgens de garage (rotte lucht uit de accu). Deze is vervangen en sindsdien geen back-fire of lege accu meer gehad...
Ik weet nu dus niet of de accu al stuk was voordat de back-fires ontstonden of waarom de back-fires ophielden na het vervangen van de accu.
Misschien is de oorzaak van het leeglopen van de accu stilzwijgend verholpen (onwaarschijnlijk) bij het repareren van de schade bij 1 van de 2 keer dat het gas bleef hanegen. DIt is mij echter nooit verteld en ook niet in rekening gebracht. Dan zou de accu na de 1e keer back-fire en reparatie dermate beschadigd zijn geweest en de rest van de ellende hebben veroorzaakt. (1e probleem was dus back-fire met hangend gas.)
Waarom liep de accu steeds leeg ? soms 2x op 1 dag. Of pas na 3 dagen. soms na 10 minuten rijden en boodschappen doen, soms na 1uur rijden en 10 minuten stilstand om kinderen op te halen. Ik snap er niets van. Alleen dat het vervangen van een accu, welke in eerste instantie GEEN probleem had volgens de garage, alle ellende ophield. Inmiddels 30.000 verder en geen problemen meer met accu of back-fire. Er is niets anders gedaan dan het vervangen van de accu want ik stond er naast!
17 jaar
klinkt als een onregelmatig optredende sluiting in de accu of uitval van een cel
17 jaar
Terug naar het originele probleem:
Is er al wat gevonden"DJELF"?
Moet toch te vinden zijn met stroom meten en zekeringen trekken, lijkt me...
Relais van de achterruitverwarming kan ook wel eens blijven hangen.
17 jaar
Ik heb onlangs een laguna 1.8 lpg g3 aangeschaft. Tijdens het rijden een knal, vooral bij het terugschakelen van 4 naar 3. Wat kan de oorzaak zijn. Accu is oke.
16 jaar
Maak even een nieuw topic aan. Want je stelt de vraag in een ongerelateerd oud topic.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar