auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: laguna loopt statinair te hard

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

hoi ik heb hier een laguna die stationair te hard loopt
nu is er als foutcode het volgende uit gekomen :regelaparaat statinair regeling kapot
nu is deze vervangen met het zelfde reseltaat.
wi heeft dit al vaker meegemaakt gr willem

Geplaatst door

WLS (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Neem na het vervangen van de stat regelklep even de accu 5 min los en daarna klem er op en even minuut op contact (niet starten). Dit wil nog wel eens helpen.

sjaak r 0
badge

18 jaar

heeft deze auto niet last van een beetje valse lucht, dan gaat de auto ook sneller lopen,
zelf ook een keer meegemaakt bij een renault, en toen gaf hij ook de foutcode
stationairregeling aan, hebben toen ook ten onrechte de stat.regeling verv.
even inspuiten rond de inlaat
gr ido

ido123 0
badge

18 jaar

k ga morgen meteen proberen de accu los tekoppelen en met de vloeistof spuit het spruitstuk op lekage controleren mocht hij dan anders lopen dan is t niet zo moeilijk en k wilde ook meteen ff t gasklephuis goed schoonmaken .

met vriendelijke groeten willem

WLS 0
badge

18 jaar

hoi,
Is bij de vervanging van de luchtschuif ook het rubberen ringetje opgezet anders krijg je valse lucht.
Het rubberen ringetje wil weleens bij demontage loslaten.

Ik heb met mijn laguna van '98 ook weleens last van te snel stationair draaien.
In het begin werd een nieuwe luchtschuif geplaatst onder garantie, anders was het een dure onderdeel geweest.
Omdat ik op gas rijdt heb ik weleens vaker gehad dat de motor stationair harder loopt.
Bij de garage willen zij na anderhalf jaar weer de luchtschuif vervangen.
Ik vindt het een dure grap dus is een andere oplossing gevonden.
Als de motor weer zulke kuren krijgt dan haal ik de luchtschuif eruit en legt het in een bakje met benzine en niet wat anders..
Laat het eerst inweken.
Met een kwastje maakt je het schoon, de regelpin binnen in en het buisje moet je gangbaar maken.
Even laten drogen dan weer inzetten.
Zo rij ik al 10 jaar met dezelfde luchtschuif.

Maar het kan ook aan de gasklep liggen gezien de leeftijd van de wagen. Deze krijgt op den duur speling in de gasklephuis waar de gasklepas in draait.
Probeer eens als je weer last van heeft bij stationair draaien de hanekam waar de gaskabel aan vast zit terug te drukken.
Als dat zo is dan heeft de as van de gasklephuis spelling.
Mijn tijdelijke oplossing, was een dikke elastiek van de posbode of een veer aan de hanekam bij de gaskabel vastmaken. Gasklephuis wel vervangen.

succes.

Bonito 0

18 jaar

als je de stappenmotor los hebt gehad moet je hem wel een beetje uittrekken, dat gebeurt automatisch bij resetten. Doe je dat niet is de nulstand verkeerd en stroomt er altijd lucht langs met hoog toerental tot gevolg. Trek hem niet te ver uit, dan word het toch nog duur...

w_vahl 0
badge

18 jaar

hoi .
we kregen laatst eenzelfde laguna binnen en hebben de regelklep omgezet .tot onze verbazing deed hij t toen niet meer rara.
de andere laguna loopt ook goed en we rijden nu alweer n paar dagen ermee rond we ijn benieuwd gr willem

WLS 0
badge

17 jaar

Ik vind dat er wel verschillende benamingen word gegeven over de betreffende onderdeel.
Van uit dat wij het over de zelfde onderdeel hebben, is toch merkbaar dat er anders gesproken word
over de werking.
Wij hebben het toch over datgene dat de stationaire gedeelte regelt ?
Ik noem het meestal stappenmotor. Bij mijn laguna 2.0 lit. noemt de renault dealer het luchtschuif.
Maar als ik het hier leest dan zijn de werking anders.

Zo schrijft W-vahl het weer anders, en heeft het over lucht lek bij verkeerde handeling.
WLS schrijft over het omzetten en toen is het weer goed.

Bij mij bestaat de luchtschuif uit een het gedeelte waar de regelpin inzit, en waar een magnetische spoel
een pin het stationair regeld. Deze pin kan niet uitgetrokken worden het zit in een koker.
Dit onderdeel is bij mij een luchtschuif volgens de Daeler.

succes.

Bonito 0

17 jaar

normaal heet dit bij renault smoorklephuis (8200198148). en heel wat problemen zijn op te lossen door dit even te demonteren en te reinigen met carburateurreiniger. bij hermontage liefst dichting vervangen. en daarna parameters niet vergeten te herintialiseren!

patvdr 0
badge

17 jaar

het geautomatiseerde smoorklephuis met interne stationairregeling zit alleen op de nieuwe types, bij dit oude type wordt de stationairregeling geregeld met de stappenmotor. Deze laat lucht doorstromen om de smoorklep heen (luchtomloopregeling) waardoor de smoorklep zelf geen regeling nodig heeft. De stappenmotor en luchtschuif zijn een en hetzelfde ding, daar zou ik me dus niet druk over maken. Vervuild de stappenmotor dan sluit hij niet goed en stroomt er dus nog lucht om de smoorklep heen wat een hogere druk in je spruitstuk tot gevolg heeft en dan past de inspuiting zich aan aan de druk, vandaar je hogere toerental. De stappenmotor is zelflerend dus zal hij in de hogere stand blijven staan. Maak je hem dus schoon dan is de opening nog te groot en komt hij niet terug in de nulstand. Zet je hem over van een andere auto dan is van die auto de nulstand misschien wel goed en is je probleem ook weg. Gebruik je de schoongemaakte dan moet je de nulstand dus opnieuw inleren. Dit doe je of met de computer of je trekt hem met de hand iets uit. Hij zit inderdaad in een kokertje, maar er zit gewoon een tandheugel onder. Je moet hem wel uit kunnen trekken, anders is ie misschien inwendig vervuild en zit ie vast, dan kan je hem beter vernieuwen. Ook als je stroeve gedeeltes voelt met bewegen moet je hem vernieuwen. Soms is enige overtuiging met trekken wel nodig hoor... maar aan je verhaal te zien moet ie gewoon vernieuwd worden. Dan moet ie sowieso met de computer ingeleerd worden. Ik hoop dat je nu duidelijkheid hebt en ik ben blij dat ik snel kan typen, hahaha, succes

w_vahl 0
badge

17 jaar

Sorry Wouter, maar je schreef dat ik het pinnetje uit moet trekken om de nulstand te verkrijgen.
Het pinnetje dat in een kokertje zit, zit wel 3mm onder de rand en ik kan het niet uitrekken geen ruimte om het te pakken.
Het pinnetje dat in de koker zit zit toch vast aan een magneet-spoel en gaat alleen in en uit, en word toch niet geregeld via een tandheugel.
Want achter de magneet-spoel moet je het electra-stekkertje aansluiten.
Of bedoel je het gedeelte waar het pinnetje van de stappenmotor ingeschoven moet worden.

En als het uitgetrokken moet worden, hoever steek het eruit ?
Mijn wagen heeft een 2.0 lit. motor en type F3R.

Bedankt voor je uitleg.

Bonito 0

17 jaar

het kastje met de spoel daar gaat de stekker op, er komt een kokertje uit met daarin een pennetje, daarop vast zit het hoedje, het kan van aluminium zijn of van rubber, deze moet je goed reinigen evenals het huis waar die in valt omdat dit voor de afdichting zorgt, aan het hoedje kan je trekken, niet aan het pennetje zelf, dan gaat het hele bewegende deel mee. Mocht deze omschrijving niet helemaal kloppen dan heb of jij het verkeerde onderdeel in je handen, of ik zit er helemaal naast (wat natuurlijk ook kan), of het hoedje en de rest zit nog vast in het huis, dan bent je een beetje lomp geweest, maar dat komt nooit voor!! Ik hoor het wel, anders moet je maar proberen wat fotootjes hier te posten dan weten we allebei waar we over praten!!

w_vahl 0
badge

17 jaar

wouter, De lucht schuif zoals de garage mij aanwees bij vervanging is toch dat gene waar wij het over hebben.
Als je het contact aan zet en je trek de stekker bij de spoel los en dan weer aansluit dan zie je dat het pinnetje in en uit gaat.
als ik de spoel eraf schroeft (twee boutjes torks) dan komt alleen het pinnetje met spoel en al los zonder de bij behorende
hoedje.

Ik ga tzt aan het werk en kijk wat of het hoedje in het huis zit waar de pinnetj ingeschove wordt.

Bvd Albert

Bonito 0

17 jaar

[quote=Bonito]wouter, De lucht schuif zoals de garage mij aanwees bij vervanging is toch dat gene waar wij het over hebben.
Als je het contact aan zet en je trek de stekker bij de spoel los en dan weer aansluit dan zie je dat het pinnetje in en uit gaat.
als ik de spoel eraf schroeft (twee boutjes torks) dan komt alleen het pinnetje met spoel en al los zonder de bij behorende
hoedje.

Ik ga tzt aan het werk en kijk wat of het hoedje in het huis zit waar de pinnetj ingeschove wordt.

Bvd Albert[/quote]
Ik heb gisteren ook de zogenaamde stappenmotor los gehad.
Maar hier zit echt geen tandheugel in ...Het is gewoon een terugslagklep (veerretour) die bediend wordt door de magneetspoel, en ik vraag me af of dit wel ''ingeleerd''moet worden ???

Groet,

Harold.
P.S. ik heb de terugslagklep (stappenmotor) schoongemaakt omdat de motor wel eens afslaat als ik de auto uit laat lopen in de versnelling en bij ca. 1100 TRP de koppeling indruk.Ik weet op dit moment nog niet of het probleem verhopen is....

Heroism50 75

16 jaar

ik heb pas een 1800i laguna 2003 op lpg g3,en ik krijg amper 9km.per liter.mijn vorige(1600i,ook g3)was veel beter(10.5 km/liter).Is dit gewoon of ondermaat? gr. Dave

david morgan 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.