auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Luchtmassaregelaar

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dti

Een tijd geleden viel mij op dat de motor bij het optrekken naar het schakelen en het laten komen van de koppeling een beetje inhield. Niet spectaculair, maar ik kon merken dat hij niet zo vlot optrok. Ik heb hem laten uitlezen bij een Renault-garage. Er was idd een storing opgeslagen, nl van de luchtmassaregelaar. Men heeft het onderdeel schoongemaakt en de computers gereset vlgs voorschrift van Renault. Ik kon gewoon weer op pad en hoefte me geen zorgen te maken. Indien de storing terug zou komen werd mij aangeraden om het onderdeel toch te laten vervangen. Vervolgens had ik het idee dat het iets beter ging tijdens het optrekken maar nu komt het euvel toch weer terug. Wat is nou eigenlijk precies een luchtmassaregelaar, wat doet ie precies en moet ie echt vervangen worden. Is dit hetzelfde als de EGR-klep?
Zou het niet goed functioneren van deze schakelaar ook de oorzaak kunnen zijn van het slecht starten vanaf 0 graden en kouder. (Gloeispiralen en accu zijn nagekeken en o.k.

Geplaatst door

Wolfje (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De luchtmassameter is een sensor die de aangezogen hoeveelheid lucht meet. Tevens bezit deze sensor een luchttemperatuursensor. Kleine afwijkingen van deze sensor kunnen een grote invloed uitoefenen op regelingen in het motormanagementsysteem
Regeling vindt plaats op (op volgorde van belangrijkheid):

1/ Hoeveelheid ingespoten brandstof
2/ Ontstekingsmoment
3/ Actiefkoolstofklep
4/ Stationair toerental

Werking:

De meting wordt geheel elektronisch uitgevoerd aan de hand van een platina hittedraad die geplaatst is in de aangezogen luchtstroom. Deze hittedraad is direkt gekoppeld aan een elektronische regeling die in combinatie met het signaal van de luchttemperatuur-sensor een signaalspanning uitgeeft. De hittedraad wordt door stroomdoorgang op temperatuur gebracht. In serie met deze hittedraad is een meetweerstand geplaatst en de uitgegeven signaalspanning is in feite de spanning over deze weerstand. Hoe groter de luchtstroom hoe meer de hittedraad afkoelt. Deze afkoeling veroorzaakt een hogere weerstand in de hittedraad. Deze verandering wordt door de elektronica van deze sensor herkend en heeft tot gevolg dat de spanning op de hittedraad toeneemt. Gevolg is een hogere stroom door hittedraad en meetweerstand. Hogere stroom door de meetweerstand geeft een hogere deelspanning en dus een hogere signaalspanning.

sjaak r 0
badge

18 jaar

O.k. dat is enigzins duidelijk, bedankt. Als ik het goed begrepen heb, kan dus een niet goed functionerende l.m.meter ook de oorzaak zijn van het slechte starten in de winter. MOET ik de meter laten vervangen (niet allen ivm met het starten maar ook vanwege het optrekken). Als ik dat binnenkort niet doe krijg ik dan problemen?
Het onderdeel allen al zou +/- 300 euro gaan kosten (bij Renault). Is het raadzaam deze reparatie bij een Renault garage te laten uitvoeren?

Wolfje 0

18 jaar

Volgens mij kost het onderdeel ong 164 euro ex btw. Als hij echt stuk is zou het kunnen dat hij daarom niet start (1x zelf mee gemaakt) Maar meestal start hij wel met een kapotte lucht massa meter

sjaak r 0
badge

18 jaar

Wat een hoop geld voor een relatief simpel onderdeel. Ik heb al meer gehoord dat die dingen vreselijk duur zijn, bij meerdere merken.

Een idee: is de lmm mischien weer vuil? Het zou kunnen dat er een oorzaak is waardoor hij vuil wordt, b.v. teveel olie uit de carterontluchting of een gescheurd luchtfilter.

sgm 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.