Hallo allemaal,
Ik kamp met het volgende probleem:
Mijn Renault Espace type 3, The Race uit 2001 heeft een gek probleem, namelijk het volgende:
Als ik de sleutel in het contact doe, en de sleutel omdraai (1e klik) gaat de kachel gebruiker branden. Dat hoort is goed. Daarna bij de 2e klik, zou het dashboard aan moeten gaan en ik vervolgens de auto moeten kunnen starten. Echter sinds een paar weken wil dat ineens niet meer.
Dan gaat het dashboard niet branden, en knippert de schaal van de automaat versnelling (boven het stuur) heel vaag. Na tig nieuwe pogingen wil het op den duur nog wel lukken. Als het wel lukt, en het dashboard gaat wel branden en ik kan hem starten, dan krijg ik gelijk allerlei storingen. Na een tijdje rijden verdwijnen deze, en rijdt de auto verder normaal.
Wat is gecontroleerd/vervangen:
- alle zekeringen
- nieuwe accu
- Startmotor draait wel
- reserve sleutel en originele sleutel geven hetzelfde probleem.
Kan het zijn, dat de sleutel niet meer goed 'praat' met de elektronica, dat hij daarom dit fenomeen geeft? Kan het de startrelais zijn? Zo ja, waar zit die?
Wie heeft deze ervaring ook gehad met dit type auto, of weet waar ik het nog kan zoeken?
Alvast heeeeeeel erg dank voor jullie hulp!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer de plus en massa aansluitingen eens tussen accu en chassis en zekering kast , speciale aandacht voor de massa kabel en de bevestiging van de kabels aan de accuklemmen.
En nee, het ligt niet aan de startonderbreker. Kaleido geeft de goede tip, je auto krijgt niet overal spanning / massa.
5 jaar
Hallo allemaal,
Bovenstaande acties zijn gecontroleerd, maar hebben helaas geen soelaas geboden. Iemand nog andere tips of ideeën ?
Super bedankt voor jullie antwoorden in elk geval en het meedenken..
5 jaar
Hallo allemaal,
Even weer een aanvulling. De auto geeft het volgende fenomeen: Als je hem op contact zet, gebeurd er dus niks, maar laat je hem een paar minuten zo staan, dan komt hij op een gegeven moment 'tot leven' en kun je hem wel starten (na een paar minuten). De computer geeft wel allerlei storingen aan, die later stuk voor stuk verdwijnen. Rara. De start motor is goed, evenals de massa van de accu en de accu zelf... Nou heb ik een keer eerder problemen met de zekering kast (onder de bijrijderskant, voetmat) gehad. Toen deed de auto ook niks. Bleek dat heel veel zekeringen (de voetjes) geoxideerd waren. Na verwijderen hiervan liep de auto weer normaal. Het lijkt erop dat deze zekering kast aan zijn einde gekomen is. Ook niet gek voor een auto van deze leeftijd. Die wil ik gaan vervangen (je moet ergens beginnen).. maar welke moet ik hebben. Dat is het lastigste.. Ik probeer eerst even 1 via onderdelenlijn.nl (een gebruikte dus). Ik moet 1 bestellen aan de hand van het part nummer? Weet iemand waar ik die kan vinden? De auto is een Renault Espace V6 24V The Race uitvoering uit februari 2001. Hij heeft 219000 km. gelopen. Nog niks dus voor een dergelijke motor. De motor code is volgens mij (JK). Het kenteken is 50-GR-FS.
Komt iemand dit probleem bekend voor, en lag het toen ook aan de zekeringkast?
5 jaar
Hallo allemaal. Nog even een aanvulling: Dit is het chassis nummer van mijn auto:
VF8JE0G0224210857
Uitvoering: JE0G02
5 jaar
Hallo allemaal. Het komt nog wel eens voor dat de BII (zwarte kast naast de zekeringkast onder de voorstoel van de bijrijder binnen in de auto) defect is..
Weet iemand of deze nog te leveren is?
4 jaar
Ik ben er inmiddels achter, wat het probleem met de auto is. de Bic II naast de zekeringkast is niet goed meer. Daar moet eigenlijk een andere in. Het probleem is echter, dat hierin de code zit van de startonderbreker, en eigenlijk dit hele systeem incl. bedrading vernieuwd moet worden. Holtrop autodemontage in Oudehaske heeft nog een dergelijke auto staan, en heeft zo'n set liggen voor 200 euro. Echter gezien dat het een onderdeel is van het elektrische systeem, is 2e hands eigenlijk geen optie, omdat je zeker wilt weten dat alles weer werkt na het inbouwen. Die zekerheid is er helaas niet.
Wat ook gek is, is als je de auto op contact zet, en een paar minuten wacht, dat het 'leven heel langzaam terug vloeit' en hij op den duur wel wil starten. Daarna blijft hij ook wel een dag goed. Ik heb al eerder dit fenomeen gehad, en toen merkte ik dat de zekeringen van de zekeringkast onder de mat van de bijrijderskant in de auto geoxideerd waren. Na schoonmaken deed alles het weer. Mijn monteur gaf aan, dat er water in gekomen is op 1 of andere manier, waardoor het puur een kwestie is van slecht contact. Vandaar ook het fenomeen dat hij na een tijdje wel starten wil..
Dus echt stuk is het niet, alleen slechte contacten. Helaas krijgen de computers daarvan wel op hun donder, waardoor de kans bestaat dat deze ook stuk gaan.
Heeft iemand hier ervaring mee, en hoe is dat toen opgelost? Ik zou heel graag met iemand in contact komen, die mij kan en wil helpen, om dit probleem op te lossen, en de auto te redden van de sloop, want daar is hij echt nog lang niet aan toe
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar