Hallo,
Mijn Renault Espace, uit 2001, V6 24 V The Race start niet meer direct. Als ik de sleutel in het contact slot doe, en ik draai de sleutel 1 keer om, gaat de kachtel aanjager aan. Dat is normaal. Bij de 2e slag draaien, zou het contact aan moeten gaan, en de verlichting van het dashboard end. aan moeten gaan, maar dat gebeurd niet. De schaal van de versnellingen boven het stuur, begint vaag te knipperen. Ook kan de auto niet op CV geopend of gesloten worden. Na enkele minuten, komt er steeds meer leven in de auto, waarna de storingen etc. verdwijnen en de auto normaal gestart kan worden. Hij blijft daarna ook goed, die dag, als je hem uit zou zetten.
Wat hebben we (gedaan en laten doen):
- alle zekeringen zijn goed
- Accu nieuw
- Massa kabels goed
- startmotor goed
De gedachte gaat uit naar een slechte zekeringkast onder de voorstoel van de bijrijderskant..
Kent iemand dit probleem, en kent iemand een goed bedrijf die deze storing aan deze auto kan meten en oplossen? Dan hoor ik heel graag van jullie
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eerst bij de basis beginnen. Accu is wel nieuw maar kennelijk was er een aanleiding om deze te vervangen. Meet met een multimeter de accuspanning voor de eerste koude start: moet minimaal 12 volt zijn, bij voorkeur ergens tussen 12,3 en 12,9 volt. Meet ook de spanning bij stationair draaiende motor: moet tussen 13,6 en 14,5 volt zijn. Laat de motor stationair draaien en zet zo veel mogelijk stroomverbruikers aan: de spanning mag niet onder de 13,6 volt zakken.
Hallo 7seconds,
Ik heb ind. de accu eerder vervangen (begin dit jaar), omdat ik dacht dat het probleem zich daarin voor deed. Helaas was dat niet het geval. Daarnaast is de spanning doorgemeten, en blijft keurig tussen de door u geschetste waardes.
Daarnaast heb ik eerder problemen met de zekeringkast gehad onder de voetenmat.. Toen wilde de auto ook niet starten, en heb de zekeringen hieruit bekeken. Die waren allen geoxideerd. Na nieuwe erin gezet hebbende, werkte alles weer als voorheen en deed zich geen probleem weer voor. Tot nu weer hetzelfde. Het gekke is wel, dat de zekeringen nu niet zijn doorgeslagen of geoxideerd.. Volgens een hoofdmonteur van Renault (met veel kennis) ligt het vermoedelijk toch aan die zekeringkast, en zijn advies was daar vervolgens naar te kijken.. De auto start zelfs niet met een sterke accuhulp. Dat is ook al getest. Het is echt, dat na een paar minuten op contact te laten staan, er weer 'leven' in de auto komt, en hij wel wil starten.. de aanwezige storingen (alle denkbare!) verdwijnen vervolgens en de auto is normaal te gebruiken... totdat je hem weer een dag of langer uit zet.. dan doet het fenomeen zich weer voor..
Nog andere suggesties?
4 jaar
Die contacten onder de voetenmat zijn berucht, maar voornamelijk als ze (steeds) vochtig worden.
Daar zou ik dus eens naar kijken: is er vocht en waar komt dat vandaan.
En in de periode "dat de auto nog wakker moet worden op de tweede stand" zou je eens kunnen meten welke spanningen (of massa's) ontbreken, waardoor bv. de CV niet werkt. Zo moet je snel de oorzaak kunnen vinden, zeker omdat het zich zichtbaar en repeterend voordoet.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar