618 bezoekers online

Renault ESPACE 2003: valt uit; service-, ESP- en elektr.storingsmelding

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F4R V7, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 120

Het afgelopen half jaar gaat de auto op volstrekt willekeurige momenten in de noodloop (verminderd motorvermogen, terwijl toerental bleef hangen op 2500). Enige remedie is tegen het toerental in terugschakelen, remmen en tot stilstand brengen, motor uit en opnieuw starten.
De meldingen waren daarna weg en de auto reed weer normaal. Als je geluk had kon je weer dagen doorrijden zonder enige melding. Als je pech had gebeurde het een paar honderd meter later weer.
Uitlezen leverde niets bijzonders op behalve dat er mogelijk iets met het gasklephuis kon zijn. Deze is vervangen. Voor de zekerheid ook de BDP-sensor. Alle massapunten en accupolen zijn schoongemaakt en ingespoten met contactspray. De stekker op het gasklephuis is ook vervangen. Alle meldingen zijn gereset, maar de symptomen bleven, volstrekt willekeurig.

Laatst schakelde ik tijdens het rijden de ESP uit met de schakelaar op het dashboard. Toen kwamen de meldingen gelijk weer tevoorschijn, dus niet alleen het ESP lampje, maar ook de melding 'service' en 'elektronische storing'.
Alleen viel dit keer de motor geheel uit ipv dat hij 2500 toeren bleef maken!
Starten, meldingen weg en weer rijden. In- of uitschakelen van de ESP via de schakelaar had op dat moment ook geen enkele uitwerking meer: auto bleef het gewoon doen.
Totdat hij zonder enige aanleiding afsloeg en de bekende drie meldingen weer gaf. Daarna herstarten, maar na het aanslaan sloeg hij direct weer af. Dit gebeurde meerder malen achter elkaar. Een enkele keer startte hij door, totdat de auto zelf stopte met het starten. Uiteindelijk na een keer of zeven starten sloeg hij aan en bleef hij lopen: zonder problemen en zonder meldingen.
Dit is de huidige stand van zaken.
Wat kan er aan de hand zijn?

m.imelman

Geplaatst door m.imelman , lid sinds 12 jaar geleden

6 Reacties

0

kaleido 1, 1 maand geleden

Lijkt er op dat de vonk of de brandstofdruk verdwijnt.
Als de auto wel start maar niet aanslaat hoor je de brandstofpomp lopen als je de auto op contact zet , hoor je niets krijgt de pomp waarschijnlijk geen spanning of hij is stuk.
Verder controleren of er vonk is .

0

m.imelman, 1 maand geleden

Hartelijk dank voor je snelle reactie.
Vergeef me dat ik niet duidelijk was dat het grootste probleem is dat hij tijdens het rijden zonder enige aanleiding minder motorvermogen levert en de motor met 2500 laat lopen. Maw het kan niet aan de vonk of brandstoftoevoer liggen, want die zijn beiden op dat moment in orde, anders liep de motor niet....
Bij het incident dat laatst optrad (namelijk dat hij niet zomaar weer aansloeg) zou één van beide wel kunnen als hij in die situatie zou blijven, maar dat is niet het geval: op gegeven moment slaat hij gewoon aan en kun je er weer gewoon mee rijden.
Ik vermoed dat het iets elektronisch is. En het probleem daarvan is, is dat die storingen verrekte lastig op te sporen zijn. Las op dit forum al iets over de ECU. En over de computer inspuiting.

0

Heino4267, 1 maand geleden

- dat met die 2500 toeren enz. is je noodloop
- noodloop wordt ingeschakeld als er een foutcode is gesignaleerd die bedreigend is voor de gezondheid van je motor
- de foutcodes zijn niet de meldingen in je dashboard, maar de codes die worden uitgelezen met de Clip. De Clip is een laptop i.c.m. software die hoort bij jouw type auto. Universele uitlezers geven vaak niet dezelfde resultaten als Renault-specifieke uitleesapparatuur.
- noodloop is vervelend, maar het beschermt je motor e.d. tegen verdere vervolgschade. Herstarten en doorrijden is wel te verdedigen, maar niet handig.

Je merkt nu dat de oorzaak van de noodloop niet is gevonden en dat je doorsukkelt met je problemen.
Advies:
- na een noodloop zo snel mogelijk een Renault garage opzoeken en liefst de motor laten lopen totdat deze is uitgelezen met de Clip.
- dat kost wat, maar je hebt daarna recht (als onderdeel van de uitleesprocedure en het bedrag wat je daarvoor b betaalt) op een printje van de noodcode en de uitleg daarvan. Blijf daarbij: je kunt dan altijd nog een foto van de uitleesresultaten maken vanaf het scherm.
- de dealer kent jouw auto en zal ook de bekende defecten kennen en op grond daarvan een advies kunnen geven hoe hier vanaf te komen.
- je zou ook je auto tijdelijk aan de dealer kunnen geven als dagelijks vervoersmiddel van een monteur met de opdracht: "zoek en verhelp de oorzaak". In die situatie kan de monteur namelijk rondrijden met de Clip aangesloten en de live data monitoren als de noodloop intreedt.

0

7seconds, 1 maand geleden

Is het nieuwe gasklephuis met de renault clip ingeleerd? Mijn vorige renault had ook een f4r motor, waarbij op een gegeven moment het gasklephuis vervangen moest worden. Omdat het nieuwe gasklephuis niet 100% goed was ingeleerd, kreeg ik regelmatig weer foutmeldingen en noodloop. Auto moest twee keer terug tot het goed werkte.

0

m.imelman, 1 maand geleden

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik ga er mee naar de dealer. En dan maar hopen dat hij de storing weer vertoont.... ;)
Hoewel de noodloop de laatste keren dus is 'vervangen' door simpelweg afslaan. Om vervolgens diverse malen na een start even aan te slaan en dan weer af te slaan. Totdat hij na de zoveelste keer wel blijft lopen. Op die manier kom ik niet rijdend bij de delaer. Of wel, maar dan zonder foutmeldingen.
Ben benieuwd. Wordt vervolgd.

0

m.imelman, 1 maand geleden

Het uitlezen bij de dealer leverde niets op. Zelfs ervaren monteurs kunnen obv de meldingen op het dashboard en de symptomen van noodloop hetzij afslaan niet zeggen dat het dan wrs daar en daar aan ligt. Dus dat wordt zoeken naar een naald in een hooiberg, waarbij diverse draden doorgemeten zullen moeten worden. Dat gaat dus heel veel geld kosten.
er is inmiddels wel een melding bijgekomen (die ook niet meer verdwijnt) en dat is een motortje: die geeft aan dat er ergens sprake is van luchtvervuiling. Het zal wel...
Dat het moeilijk te vinden is wordt nog eens onderbouwd door het feit dat een soortgelijke Espace op Marktplaats wordt aangeboden met exact dezelfde storing. De begeleidende tekst zegt dat het volgens de dealer wordt veroorzaakt door een kabelbreukje of slecht contact ergens. Maar duidelijk is dat ze geen idee hebben waar dat dan moet zitten anders zouden ze het natuurlijk allang hebben verholpen.
Kortom, onbegonnen werk. En veel te duur. Is de auto niet meer waard (hoewel hij voor de rest goed rijdt en functioneert). Zonde: hij moet maar naar de sloop, want afslaan midden op een druk kruispunt en daarna de eerste zeven startpogingen niet meer willen aanslaan is domweg te gevaarlijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault ESPACE of stel zelf een nieuwe vraag.