close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault 19: Auto trekt slecht op en heeft hoog benzine verbruik

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,721 L-motor F3N

L.S.,

Omdat bij de APK het CO-percentage te hoog bleek, hebben ze de motor bij Renault aan de XR25 kast gehangen. Volgens hun zou de lambda sonde kapot zijn. Er bleken echter twee kleppen verbrand te zijn.
Vervolgens is er bij een universele garage een revisiekop op gezet en de kleppen koud gesteld. Verder is er een nieuwe distribitieriem en spanrol op gemonteerd. Deze auto is voorzien van een automaat en heeft 168900 kilometer gereden.

Het probleem is nu dat de motor zeer slecht trekt, vooral in de eerste versnelling met wegrijden. (dat deed hij voor montage van de nieuwe kop niet) Zelfs met vol gas is hij niet vooruit te branden. Eenmaal op toeren trekt hij beter door. Verder ligt het verbruik erg hoog, ongeveer 1 op 7,5. Dat verbruik was voor die reparatie ook al zo hoog.

Mijn vraag is uiteraard wat de oorzaak zou kunnen zijn. Misschien toch de lambda sonde of mogelijk iets anders? Ik vraag dit voor alle zekerheid omdat de kosten nu al de pan uitrijzen. De motor verbruikt praktisch geen olie.

De volgende vraag is of de kleppen na 500 kilometer opnieuw gesteld moeten worden of dat het niet nodig is?

In afwachting van een paar nuttige adviezen, verblijf ik,

met vriendelijke groet,

Ger

Geplaatst door

Ger Esenkbrink (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=Ger Esenkbrink]Omdat bij de APK het CO-percentage te hoog bleek, hebben ze de motor bij Renault aan de XR25 kast gehangen. Volgens hun zou de lambda sonde kapot zijn. Er bleken echter twee kleppen verbrand te zijn.[/quote]
Dus een ander bedrijf heeft geconstateerd dat de kleppen waren verbrand? Waarom niet lambda-sonde vervangen bij de Renault garage?

[quote=Ger Esenkbrink]Vervolgens is er bij een universele garage een revisiekop op gezet en de kleppen koud gesteld.[/quote]
Heb je de oude kop ook gezien? Ik vind het wel bijzonder dat je verbrande kleppen zou hebben gehad. Het is niet eens een gasbak...

AS1 230

17 jaar

Beste AS1,

Ergens moet ik je wel gelijk geven wat het vervangen van de lambda sonde betreft. Maar toen bleek dat er twee uitlaatkleppen verbrand waren, ging ik er van uit dat daar de oorzaak lag. En ja, ik heb de oude kop gezien en was erbij toen deze er af gehaald werd.

Toch zou ik graag willen weten of het echt de lambda sonde zou kunnen zijn, omdat ik al veel geld kwijt ben en het resultaat nog hetzelfde is.

Verder zou ik willen weten of de kleppen na 500 kilometer opnieuw afgesteld moeten worden.

Is er misschien een professional die mijn vragen kan beantwoorden?

Met vriendelijke groet,

Ger

Het lijkt er op dat je katalysator verstopt zit.

8je 0
badge

17 jaar

Meest waarschijnlijk is defecte lambda-sonde of temperatuur sensor. Dat is prima uit te lezen.
Verdere mogelijkheden: verstopte katalysator, ontsteking

AS1 230

17 jaar

Beste mensen,

Bedankt voor jullie reactie. Wat de ontsteking betreft - dat was ik nog vergeten - er is ook nog een nieuwe verdeler met rotor opgezet.

Wij zullen de verschillende mogelijkheden gaan onderzoeken. Als ik er achter ben wat het nu precies was zal ik dat laten weten.

Alleen weet ik nog steeds niet of de kleppen na 500 km opnieuw gesteld moeten worden? ? ?

Dat met die temperatuur sensor begrijp ik niet?

Met vriendelijke groet,

Ger

heb je niet een storing in de automaat zodat ie in zijn 3 staat en dus slecht trekt vanuit stilstand?

abc 0
badge

17 jaar

[quote=Ger Esenkbrink]Alleen weet ik nog steeds niet of de kleppen na 500 km opnieuw gesteld moeten worden? ? ?[/quote]
Dat zou degene die de kop heeft vervangen wel moeten weten...

[quote=Ger Esenkbrink]Dat met die temperatuur sensor begrijp ik niet?[/quote]
Als de temperatuursensor stuk is dan denkt de computer dat de motor koud is. Gevolg: er wordt teveel brandstof ingespoten en dus hoog brandstofverbruik en mogelijk slecht trekken.

AS1 230

17 jaar

Bedankt voor jullie reactie,

Om te beginnen de automaat trekt gewoon op vanaf de eerste versnelling. Verder neem ik aan dat als de temperatuur sensor kapot zou zijn dat het bij uitlezen met de XR25 toch wel naar voren was gekomen.

Trouwens vanaf 120 km per uur trekt hij ook niet meer door. Met veel pijn en moeite en na zeer lange tijd kan ik ter nauwernood 140 km halen.

Wat de kleppen betreft. De universele garage zegt dat de kleppen na 500 km moeten worden nagesteld. De receptionist van de Renault dealer laat weten dat het niet nodig is om kleppen na te stellen. Wie heeft er nu gelijk.

IS ER NIEMAND VAN EEN RENAULT DEALER DIE MIJ DAT KAN VERTELLEN?

Verder heb ik nog een vraag over de lambda sonde. Bij Renault kost de sonde 109,00 Euro ex. btw. Een alternatieve sonde is aanmerkelijk goedkoper. Zou de laatste dan ook minder goed zijn?

Groetjes,

Ger

Het hangt er vanaf of ze gekeken hebben naar de waarde van de temp. sensor. Ik zou niet zondermeer concluderen dat er naar gekeken is.
En dan is het nog de vraag of ze de temp. sensor hebben overgezet in die revisiekop of dat er al een in zat. Wie weet is ie wel stuk gegaan.

Je zult hem sowieso opnieuw moeten laten uitlezen (lambda en temp. sensor). Zo gedaan.
Levert dat niks op dan moeten ze kijken naar een verstopping in de katalysator/uitlaat.

Een imitatie lambda-sonde voldoet prima.

AS1 230

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 19 of stel zelf een nieuwe vraag.