# De verwarming hield er mee op.
# Onder de motorkap gekeken waar bleek dat de radiateur lek was.
# De radiateur vervangen en systeem goed ontlucht.
# Bij starten van de motor wordt nieuwe radiateur wel warm.
# De ventilator slaat niet aan en dashboard geeft geen temperatuur aan.
# Thermostaat aan de radiateur vervangen.
# Geen verandering.
# Ventilator aan de accu getest, okaydokay.
De symptomen nog eens, ik heb geen motortemperatuur op mijn dashboard, de ventilator slaat niet aan en de motor raakt oververhit bij stationair draaien, verwarming doet het niet.
De radiateur is goed, de thermostaat is okay, de ventilator is goed. Wat kan het probleem zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waterpomp stuk
Klopt het dat de displays op het dashboard dan ook de motor temperatuur niet aangeven?
Ik wel het idee dat de er water in het bijvulreservoir stroomt wanneer ik de motor start...
17 jaar
Temperatuursensor stuk, draadbreuk, los contact erbij, en waterpomp geeft niet genoeg opbrengst.
Thermostaat schakelaar bij radiator gaat pas aan bij een hoge temperatuur, controleren of deze nog goed werkt als de circulatie weer in orde is.
@AS1 - De waterpomp is volgens mij wel goed want de radiateur wordt warm, dat duidt toch op circulerend water?
17 jaar
Je kunt niet zwart op wit stellen, er is circulatie dus is het goed. Je kunt ook onvoldoende circulatie hebben.
Je hebt al de thermostaat vervangen en goed ontlucht. Hielp niet. Dus er zit niets in de weg. Dan kan het alleen maar de waterpomp zijn die te weinig opbrengst geeft (schoep zit los, bekende oorzaak). De radiateur wordt dus wel warm, maar niet heet genoeg om de koelfan te activeren.
Lekke radiateur en kapotte pomp samen zal toeval zijn.
De temperatuurmeter is dan mogelijk een los probleem zoals Cor al zei of houdt misschien ook wel verband met onvoldoende circulatie.
17 jaar
De temperatuurmeter zou ik achter het dashboard opzoeken en nameten of er signaal binnen komt. Dan signaal verder zoeken tot aan de sensor. Soms geeft een slechte massa van motorblok naar chassis ook rare storingen.
De koelventilator zou moeten gaan draaien als je het thermocontact in de radiateur overbrugt. Als dat niet werkt zou ik eerst zoeken naar een defecte zekering, daarna nameten of er spanning bij de ventilator komt. Let wel op want waarschijnlijk zijn er twee zekeringen voor de koelventilator.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 19 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar