Renault Laguna: Auto trekt soms naar rechts

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16v

Wij hebben net van een particulier een Laguna GT 1.8 16v op LPG gekocht. Van eind 2003 met 167000 km op de teller. Rijdt heerlijk. Wel wat probleempjes om op te lossen..
Auto trekt soms (niet altijd!) wat naar rechts of links bij stuur loslaten. Dit gebeurt eigenlijk alleen in stadsverkeer, maar na een rukje aan het stuur spoort hij weer goed bij stuur loslaten. Op de snelweg is dit niet het geval, dan ligt hij als een blok op de weg, ook bij hoge snelheden. Wat kan dit zijn? Opties die ik kon bedenken:
1. Er lijkt geen speling in de fusees te zitten, tenminste niet merkbaar op de wielen.
2. Linker binnenste stuurkogel heeft wel ongeveer 1 mm speling, maar kan dit de oorzaak zijn?
3. Achterasrubbers: (op de brug) niets aan te zien, al kraakt hij ’s ochtends bij het wegrijden wel ergens achter (daarna niet meer), en bonkt ook een beetje bij kleine oneffenheden.
4. Stuurhuis??
Volgende week gaat hij naar de garage maar ik wil hier eerst eens polsen. Heeft iemand tips?

Johannes5653

Geplaatst door Johannes5653 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Safrane10698 (0), 15 jaar geleden

Als de achteras rubber kraken laat ze dan maar vervangen. Ze vervangen ze dan door een verbeterd model. Even rond bellen kan je kosten schelen. De een vervangt ze zonder de as te verwijderen, de ander haalt de hele achteras eronder uit.

Johannes5653 (0), 15 jaar geleden

Iemand nog andere suggesties?

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik zou tevens die stuurkogel vervangen.

Ralf_Jensen (0) PRO, 15 jaar geleden

Beste,

Stuurkogel met 1 mm speling ??? Dit kan heel goed de oorzaak zijn. 1 mm is vrij v eel en ook ontoelaatbaar.
Deze in ieder geval (laten) vernieuwen (uirtlijnen), dan nog eens een proefritje maken.
Stuurkogel Laguna 27,-

Succes

Ralf

rob van huizen (0), 15 jaar geleden

kijk ook eff naar de draag arm rubbers gr.

sgm (0), 15 jaar geleden

Mijn ervaring is dat rond die kilometerstand veel van de ophangingsdelen versleten zijn. Mijn advies: laat voor alle 4 de stuurkogels vervangen en de draagarmen. Tevens achter die genoemde rubbers. Die zijn ook meestal op rond die koers. Gebruik wel originele Renault onderdelen, want bij de immitatie zijn de rubbers van de draagarmen niet stijf genoeg (eigen ervaring na tip van iemand anders hier). Daarna uitlijnen en je hebt een zeer strak sturende auto voor jaren. Echt, het verschil is ongelooflijk.

Johannes5653 (0), 15 jaar geleden

Ik ken de historie van voor 150000 km niet van deze auto. sgm: hoe weet je nu dat de draagarmen en kogels niet al een keer vervangen zijn?? Dan is preventief vervangen toch onzin?

sgm (0), 15 jaar geleden

Tja, de symptomen komen me zo bekend voor. Verder zijn de extra kosten om alles te vervangen ten opzichte van slechts een deel vrij klein.Want als je het stuk voor stuk laat doen, moet je iedere keer extra gaan, dezelfde dingen opnieuw los en opnieuw uitlijnen. Dus dan kun je beter alles in 1x doen. Natuurlijk is het een gok dat het nog de originele onderdelen zijn, maar het is geen slechte gok omdat mensen in het algemeen zo weinig mogelijk besteden aan onderhoud voordat ze de auto wegdoen.

Johannes5653 (0), 15 jaar geleden

Ik heb een aanbod van de dealer om voor 1050 euro (incl BTW) alles te vervangen: rubbers achter, twee draagarmen voor, vier stuurkogels, incl. uitlijnen. Dit is 500 euro meer dan voor de rubbers achter en 1 stuurkogel voor en uitlijnen. Ik begrijp je gedachte maar twijfel een beetje omdat de rest totaal geen speling heeft, ik heb het zelf gevoeld. Een andere dealer zei dat voor een model van september 2003 de problemen met de draagarmen veel kleiner zijn dan die van 2001 en 2002. Nog iemand anders advies?

sgm (0), 15 jaar geleden

Ik zou toch eens ergens anders prijsopgave opvragen. Volgens mij is dat veel te duur.

8je (0) PRO, 15 jaar geleden

Als het zeker is dat er alleen speling zit op de l binnenste stuurkogel, en de rest van de voowielophanging is dus goed, dan zou ik niet meer vervangen dan nodig is. Een paar achteras rubbers erbij indien nodig en uiteraard goed uitlijnen en dan gewoon proberen.

Als je fuseekogels aan de draagarmen geschroefd zitten, dan zijn ze al eens vervangen, vanuit de fabriek zitten ze nl. geklonken.

Overigens, de laguna is nogal gevoelig voor spoorvorming in de weg.

Johannes5653 (0), 15 jaar geleden

Beste mensen,

Hier even een update van mijn eerdere posting. Ik heb uiteindelijk alleen de achterasrubbers en de stuurkogel laten vervangen, plus uitlijnen kwam dit op 500 euro. Had ik maar naar sgm geluisterd, want het probleem is nog niet opgelost. De achteras kraakt weliswaar niet meer, en hij trekt minder naar rechts, maar hij blijft erg gevoelig voor spoorvorming. Afhankelijk van sporen in de weg trekt de auto naar links of naar rechts; rijd je geleidelijk van links naar rechts door een spoor dan voel je het stuur van de ene naar de andere kant trekken. Ik heb in veel auto's gereden en dit voelt gewoon niet normaal, zeker niet voor een auto die een goede wegligging heet te hebben. Iemand nog nadere tips? Ik neem aan dat ik beide draagarmen moet laten vervangen. Weet iemand waar het probleem precies zit in de draagarmen? De fusees hebben volgens mij nl. geen speling.

Van de dealer (middelgrote dealer in het oosten van het land..) begreep ik overigens dat hij nog nooit hele draagarmen had vervangen. Hij had al wel draagarmen voor mij besteld (die dus niet gemonteerd zijn), en die zagen er volgens hem anders uit dan die standaard onder de Laguna zitten. Zijn dit gemodificeerde exemplaren?

sgm (0), 15 jaar geleden

Voor zover ik weet, zien de imitatie en originele draagarmen er hetzelfde uit. Aan het uiterlijk kon ik geen verschil ontdekken. Als je wilt, kan ik je een paar foto's sturen van wat er onder mijn auto vandaan is gekomen (imitatie) en er nu onder zit (origineel). Het verschil zit volgens mij alleen in de rubbers. Het staal is te dik om verschil te maken volgens mij.

Het kan kloppen dat een dealer nog nooit de hele draagarm vervangen heeft. Je kunt ook de fuseekogel eraf slijpen en een nieuwe monteren. Met mijn garage heb ik toen uitgerekend dat het vervangen van de hele draagarm niet duurder was dan alleen de kogel vervangen. Nogmaals, beide kanten moeten echt een originele Renault zijn. Ik neem aan dat de dealer ook originele besteld heeft.

(p.s. ik neem aan dat er ook goed gekeken is of er geen probleem (speling) is met het stuurhuis?)

In ieder geval succes met het oplossen van het probleem.

vletter (0) PRO, 15 jaar geleden

Zo kan je natuurlijk wel aan de gang blijven met gokken en geld uitgeven.Heb je de specifieke vraag aan de betrefende daelers gesteld wat zij denken wat de oorzaak van het plotselinge scheeftrekken is?Dat lijkt mij de juiste weg naar de oplossing.Dadelijk is alles aan de voor en achtertrein vervangen en dan licht het aan de banden........

Johannes5653 (0), 15 jaar geleden

Beste mensen,

Nog even een naschrift. Vorige week tijd gehad om de beide draagarmen plus fusees te laten vervangen bij de plaatselijke Renault dealer; incl. balanceren 550 Euro. Het probleem is nu opgelost. In stadsverkeer vind ik de auto nog steeds gevoelig voor spoorvorming maar het is stukken minder geworden. Vooraf aan de reparatie had ik een huur-Laguna meegekregen van de dealer om het verschil te voelen (die 100000 had gereden tegen 175000 van die van ons) en die was stukken stabieler op wegen met sporen erin. Toen dus besloten om de draagarmen te laten vervangen. Bedankt iedereen voor de eerdere reakties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.