Deze auto sinds kort in bezit. Voorzien van 4 verse banden in de juiste maat (Michelin CrossClimate+ 205/60R16). Auto laten uitlijnen omdat het stuur scheef stond bij rechtuit rijden en de auto wat naar rechts trok. Dit gebeurde ook met banden die er voorheen op zaten (voor redelijke Minerva's en achter versleten Arrowspeed's).
Bij uitlijnen bleek de sporing inderdaad af te wijken, andere parameters waren goed. Links en rechts is bijgesteld. Stuur staat nu recht bij rechtuit rijden. Maar de auto trekt nog steeds naar rechts.
Aangezien ik voorheen hetzelfde woon-werk traject reed met een Megane III, weet ik dat deze soms ietwat naar links of rechts ging, maar meestal neutraal reed. Kon het stuur zo een flink stuk loslaten.
Met deze auto is dat anders. Het gaat even goed, maar dan maakt het stuurwiel een kleine beweging naar rechts en rijdt de auto ook daadwerkelijk naar rechts. Bij rechtuit rijden moet ik ook altijd wat tegendruk geven.
Gezien de nieuwe banden met de juiste bandenspanning en verse uitlijning vraag ik me af of het probleem wellicht in b.v. de stuurbekrachtiging zit. Ik voel of hoor daar geen problemen mee, geen dood punt en ook geen kermen met inparkeren e.d. Verder ervaar ik geen problemen met onderstel of besturing.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Komt de "rechtuit-stand"van het stuurwiel wel overeen met de nulstand van de stuurbekrachtiging?
Lijkt mij een uitlijnfout waarbij is aangenomen dat het stuurwiel recht staat in de nulstand.
Toen het stuurwiel scheef stond, trok de auto ook wat naar rechts. Toen stond het stuurwiel iets naar links als de auto rechtdoor ging.
5 jaar
Hoort hier geen 205 55 16 onder ?
Stuurhuis midden calibreren wil wel helpen , de electrische stuurbekrachtiging staat waarschijnlijk niet in het midden.
Nee, de banden zijn de goede maat (helaas). De breedte 55 zit onder de meeste Scenic's. Maar de Grand Scenic en de grote(re) motoren hebben (vaak?) breedte 60.
Hoe gaat dat calibreren? Zeker alleen via diagnose. Ik heb een (imitatie) clip, maar ik kan er eerlijk gezegd nog niet zo veel mee. Kan het ook met een universeel diagnose systeem? Ik meen dat mijn garage een systeem van Bosch heeft.
5 jaar
Voor zover ik weet gaat dit alleen met dealer apparatuur .
Ik heb een scenic met 16/16v motor met 205 55 16 vandaar de opm.
55 en 60 zijn geen breedtes, maar de hoogte aanduiding van een band.
"maar dan maakt het stuurwiel een kleine beweging naar rechts en rijdt de auto ook daadwerkelijk naar rechts. Bij rechtuit rijden moet ik ook altijd wat tegendruk geven."
Controleer eerst maar eens het onderstel. Is er geen schokbrekerpoot die speling bovenin heeft.? Zijn de draagarmen in een goede conditie? Zitten er nu nieuwe voorbanden op? Zo nee, probeer eens een andere set voorbanden (na deze uitlijning).
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar