Renault MEGANE SCENIC: Toerental zakt niet direct bij gas loslaten

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: F4R Z7, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 99

Even een vraag of dit normaal is of toch een probleem.
Sinds kort in bezit van deze auto. Rijdt verder prima, maar het volgende probleem doet zich voor:
Als ik schakel, blijft het toeren van de motor even hangen. Na enkele seconden zakt het naar normaal stationair. Als ik stilstaand even gas geef, dan zakt het toerental meteen naar een wat verhoogd stationair, om daarna naar gewoon stationair te zakken. Een enkele keer heb ik wel gemerkt dat het toerental ook op dat hogere toerental bleef hangen. Maar dat was voordat ik de bougies heb vervangen (die waren slecht).
Elektronische gasklep is recent schoongemaakt en verder is er ook geen probleem met de auto.
Ik heb dit ook getest met verbruikers zoals de airco en verlichting uit en ook na een lange rit, zodat ook de accu opgeladen moet zijn.

Voor zover ik nu heb getest, maakt benzine of lpg (Eurogas installatie) niet uit in het gedrag. De auto rijdt met beide prima en vertoont hetzelfde gedrag. Bij recent onderhoud zijn distributieriem, alle rollen e.d., waterpomp en de nokkenasversteller en diens aansturing vervangen. De riem vanwege leeftijd en de nokkenasversteller omdat de auto klonk als een nagelende diesel bij warme motor.

sgm

Geplaatst door sgm (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Dat even blijven hangen in toeren bij het schakelen komt bij meer merken voor.
Het is bewust gedaan om de uitstoot van bepaalde schadelijke stoffen te verminderen.

Ook het even verhoogd stationair draaien na stilstaand gas geven is een bekend verschijnsel dat al minstens 35 jaar oud is.
De motorcomputer schakelt bij gas los boven een bepaald toerental de injectie uit.
Vervolgens moet dan het toerental opgevangen worden als de injectie weer wordt ingeschakeld.
Daarna daalt het toerental langzaam naar het werkelijke stgationair toerental.

Beide zijn in mijn ogen geheel normaal (als ze ook bij andere Megane's met dezelfde motor voorkomen).
Het blijven hangen op een hoger toerental voor langere tijd is niet normaal.

sgm (0), 4 jaar geleden

Ok, ik kende het verschijnsel niet. Mijn vorige auto's (Laguna II met 1.8 16v op LPG en Megane III met 1.5 dCi) deden dat niet.
Dat blijven hangen zal ik eens in de gaten houden. Heb pas recent nieuwe bougies geplaatst. Daarvoor had ik ook 1 keer een storing uitlaatgas of zoiets (stationair voor het spoor na lange rit). Daarna niet meer voorgekomen.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Iets is er dus niet helemaal correct als je storing uitlaatgas krijgt.
Als je niet te lang wacht (minder dan 40 motorstarts) kun je de foutcode(s) (laten) uitlezen.
Dat kan helpen met de zoekrichting.

sgm (0), 4 jaar geleden

Die storing was maar eenmalig en waarschijnlijk te wijten aan de slechte bougies. De auto had voor de verkoop veel stil gestaan en daardoor waren de bougies aan de buitenzijde ernstig verroest. Ook waren ze al jaren oud en hadden bijna 60.000km gelopen. Nu met verse bougies komt die storing niet meer voor.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Je schreef: "Heb pas recent nieuwe bougies geplaatst. Daarmee". Dat wekt de indruk dat je met de nieuwe bougies het probleem had.
Maar je bedoelde dus "daarvoor". Vandaar mijn opmerking.

sgm (0), 4 jaar geleden

Inderdaad, aangepast in de tekst.

Over die bougies, er zat NGK BKR6E in van bijna 60.000km oud. Nu heb ik NGK BKR6EZ mee gekregen. Ik lees bij Winparts.nl dat die om de 15.000 vervangen moeten worden. Is dat niet een beetje kort? Zou het nog zinvol zijn om er LPG bougies in te zetten, bijvoorbeeld NGK LPG1? Die gaan 90.000km mee, dus dan is het minder erg dat ze 3-4x zo duur zijn.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Tja, levensduur. Winparts geeft 60.000km op voor de NGK LPG1.
Dat is 4 x zo lang, maar ze kosten ook 4 x zo veel. Qua kosten is het gelijk aan de BKR6EZ.

Ik vervang bougies die zo lang mee gaan om de 40.000 km. Dan krijg ik ze nog een beetje eenvoudig los.
Na 60.000 km willen ze nog wel eens muurvast zitten. Dat risico loop je niet na 15.000 km.

Of 15.000 kort is? Geen idee. Maar 60.000 is dus veel te lang voor dit type bougie, zoals je zelf gemerkt heb.

sgm (0), 4 jaar geleden

Ik zal het eens proberen met 30.000km omdat dan de auto ook pas de reguliere beurt krijgt. Met LPG en 1000km in de week moet dat een nette interval zijn voor de olie.

Ik heb vandaag wel weer een paar keer "plakkend" gas gehad. Dat begon na een tijd stationair draaien. Even gas geven en het toerental ging (met de bekende vertraging) weer naar normaal. Ik zou bijna denken dat er fysiek iets blijft plakken. Hopelijk heeft iemand anders dit ook al eens gehad, dat zou helpen bij het zoeken naar de oorzaak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.