Vandaag gingen et langzaam steedse meer stroomverbruikers uit. Eerst de kachel toen airco en toen ging de elektronische handrem erop. Auto ging denk ik ook in noodloop. Na ongeveer een uurtje wachtten alles brandde weer en auto startte. Toen naast huis gereden maar langzaam weer steeds meer gebruikers van stroom eruit. Voltage op accu tussen de polen was ongeveer 10 volt . plus en min nog gewoon aangesloten. Bij steeds weer meten tussen de polen liep de waarde weer langzaam op van 10 tot ca 11,5 volt. Bij het op kontakt zetten brandde alles en auto startte gewoon weliswaar moeizaam maar toch. Ook liep hij weer gewoon netjes.
Is hier sprake van een overleden accu of moet ik het ergens anders zoeken. Trekt Biets de accu meteen leeg.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een goede accu levert met de motor uit minimaal 12,0 Volt. Tussen de 10 en 11,5 Volt betekent dus een defecte accu (één cel kapot). De lage accuspanning veroorzaakt je foutmeldingen.
Als er een goede accu in zit, moet bij 2000 toeren de accuspanning minimaal 13,9 Volt zijn. Als het minder is, is ook iets aan de hand met je dynamo.
Accu laten testen. Was bijna dood dus vervangen. Starten en lopen. Spanning met multiemeter tussen de polen 15 volt en tijdens het lopen ca 18 volt. Bij inschakelen van airo viel de spanning terug naar 17,5 volt en stabiel. De hele dag verder gereden zonder problemen. Volgende dag gestart en toen begon het circus weer, eerst airco eruit enz enz tot het laatste dat de rem langzaam erop liep toen in noodloop. Accu leeg.wachtten en opnieuw gestart. Ben naar de Renault garage gereden maar hebben nog geen tijd gehad hem uit te lezen. Hoop dat het iets kleins is, moet er niet aan denken dat de dynamo stuk zou zijn. Raar is dat het laadlampje niet brandt.
11 jaar
Lijkt me dat je laadspanning veel te hoog is , in mijn beleving max 14.5 volt.
Zoals ik het lees zou de accuspanning na montage , met stilstaande motor al 15 v zijn is onmogelijk , multimeter weg gooien.
Vermoed ook een probleem met dynamo of electronische afregeling.
Inderdaad, alles boven de 14,5 Volt is véél te hoog!
De multimeter hoeft niet kapot te zijn, het kan ook een daadwerkelijk veel te hoge boordspanning zijn. Zou ik niet mee doorrijden, dan gaat alles kapot.
Dus eerst nogmaals meten met een andere multi/Voltmeter en dan verder conclusies trekken.
Edit: typefout gecorrigeerd.
11 jaar
Vandaag uitgelezen bij Renault. Volgens hun toch de dynamo. Is een watergekoelde. Totale kosten 800 euries. Volgende keer maar eens kijken naar een ander karretje
Vooralsnog wordt gerepareerd dus dit topic kan worden gexloten
11 jaar
Waarom een andere auto?
Je dynamo kan nu in elk geval niet meer overlijden en de rest van de auto is onveranderd t.o.v. eerst en 2007 is geen "slechte serie".
Een dynamo defect na 6 jaar is gewoon reguliere slijtage.
Ik denk persoonlijk dat je het aankoopgeld van een andere auto beter in deze auto kan steken, dan ben je aan het einde van de rekening waarschijnlijk goedkoper uit.
11 jaar
Kan zijn dat gewoon je 'regulator' versleten was; 2 koolborsteltjes ingebouwd in een apparaatje. Als de dynamo niet inwendig lekte is zo'n setje altijd het proberen waard. Kan er zo van boven af, eventueel met hulp van onderen af, van de dynamo gehaald worden.
10 jaar
auto ingeruild voor renault megane
10 jaar
Dan zien we je hier vast nog wel terug.
Succes met je nieuwe aankoop.
bleek een vrijwel doorgeknaagde kabel te zijn ( marter)
vernieuwd en evt gerepareerd
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar