Gisteren de espace weg gezet op slot gedaan met a.b. toen ik er langs liep hoorde ik een soort zoem geluid (als of er een schakelaar/relais bleef hangen) was na ongeveer 15/20 sec weg.
Van morgen wou ik de auto starten maar niets geen klik,start motor draait niet.
Accu heeft spanning genoeg alles werkt normaal,aanjager,ramen,alarm,startonderbreker,verlichting,radio en binnen verlichting.
Dus accu in orde.
Kan de auto normaal afsluiten met de a.b. alarm en start onderbreker gaan er gewoon op.
Zekeringen zijn heel. Ook die in het motorcompartiment.
Iemand een idee.Zou het eventueel kunnen helpen als ik de accu loskoppel?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
staat de bak in neutraal? Misschien een slecht contact op de neutraal schakelaar of schakelaar kapot.
Start niet als de bak op P of N staat.En waar kan ik eventueel de schakelaar van de bak vinden?
11 jaar
Is deze met kaart of.sleutel?
11 jaar
Sleutel
11 jaar
Ok, bij de versie met kaart kon je namelijk aan de hand van enkele dingen zien of het starten is vrijgegeven maar dat gaat bij deze niet op.
11 jaar
Het lampje van de startonderbreker gaat wel uit dus mag er vanuit gaan dat hij vrij gegeven wordt.
Is het anders mogelijk om de startonderbreker te verwijderen.
11 jaar
Als het lampje uitgaat is dat niet de oorzaak. Anders gaat ie snel knipperen.
11 jaar
meet de accu spanning eens want wat u zegt wat wel werkt, kan ook met een accu spanning van 10 volt maar starten
ho maar eerst maar eens meten , ik maak het dagelijks mee
Maar als de accu spanning te laag is gaat dan niet de startmotor toch moeizaam ronddraaien.Bedoel alles werkt naar behoren alleen op het moment dat ik de sleutel omdraai om te starten gebeurt er niets hoor ook geen klik of iets dergelijk dat hij wel contact met de startmotor wil maken.Eventueel mogelijk om met startkabels te starten?
11 jaar
Het ratelende geluid wat je hoorde is een geluid wat je altijd hoort bij een te lage boordspanning.
Dat kan betekenen dat je accu leeg of defect is, of dat er ergens een slechte massa- of plusverbinding is.
Je komt daar snel achter door de boordspanning te meten, of even met startkabels over te starten (liever het eerste).
Bij een te lage spanning (ongeveer onder de 10,5 Volt) kan de startmotor wel/niet normaal gaan draaien, mar heeft de computer te weinig spanning om daadwerkelijk te starten (in de zin van "aan te slaan").
Meten dus, met een Volt- of multimeter.
11 jaar
Vandaag de zekeringen gecontroleerd allemaal in orde.
Op contact gezet en sleutel omgedraaid hoorde de relais klikken en ook een klik uit de zwarte kast komen die naast de zekeringen zit.
Startkabels gebruikt maar pakt gewoon de startmotor niet op m.a.w. als ik start gebeurt er niets.
Hoe en waar moet ik de spanning opmeten?
11 jaar
Waar de denkt u te moeten meten? Op het wiel???? Nee op de accupolen rijdens het starten met een VOLT meter en meet ook eens op het aanstuurdraadje van de startmotor of daar spanning opkomt tijdens starten , en gebruik dikke startkabels
ok maar waar vind ik het aanstuur draadje van de startmotor of bedoel je de dikke kabel?
Dikke startkabels kan ik lenen dus dat is geen probleem
11 jaar
op de startmotor zit een dikke draad rechtstreeks van de accu en een dun draadje wat spanning krijgt tijdens starten en zo de start motor aanstuurt
ok ga dat proberen als het droog is want dat moet via de onderkant gebeuren en als blijkt dat het dunne draadje voor de aansturing geen spanning krijgt in welke richting moet ik dan denken/zoeken?
11 jaar
Probeer eens maar eens met goede startkabels , of als je lid bent van een hulporganisatie laat di een diagnose stellen
En probeer alles met de versnellingsbak in zijn vrijstand en de handrem aangetrokken .....
Als je op de startmotor de moer van de dikke kabel die van de accu komt, even doorverbind met het contact waar het kleine stekkertje op zit, moet de startmotor gaan draaien.
Controleer ook of het kleine stekkertje op de startmotor goed contact maakt als je het terugplaatst. Knijp anders het stekkerrtje iets nauwer voordat je het terug aansluit.
11 jaar
En als je over start met een donor voertuig mag je ook gerust even 5 minuten de kabels van accu tot accu laten zitten alvorens de eerste keer te starten. Dan is er meer vermogen beschikbaar.
11 jaar
Ik kan toch ook door middel van een lampje op de kleine stekker en aansluiting op de startmotor kijken of hij wel kontakt maakt
11 jaar
Nee, wel met een klein lampje tussen de kleine stekker en massa: op het moment dat je wil dat de startmotor moet gaan draaien moet het lampje gaan branden.
11 jaar
Volgens mij is hier gewoon de accu leeg,het niet moelijker maken dan het is.
Donorauto eraan.poosje laten draaien op toeren en dan de auto met de lege accu starten.
Met goede kabels moet dit lukken.
11 jaar
Gegarandeerd een kapotte accucel.
Mijn Clio had dat ook. ANWB erbij .Hebben een celmeter waar een papiertje uitrolt met de staat van de accu er op.
Conclusie: 1 cel defekt. Kwam niet boven 9,8 V.
Probeerde met startkabels te starten. Lukte niet.
Nieuwe accu er in en geen problemen meer.
11 jaar
update,
Vandaag onder de auto gelegen contacten door verbonden alles klopte.
Uit eindelijk een klap op de startmotor gegeven en ja hoor hij startte.
Dus uit eindelijk zal er een nieuwe startmotor geplaatst moeten worden.
Nu zag ik tussen de uitlaat en startmotor een hitteschild zitten en als ik voor de auto sta zit er links op de start motor achter het hitteschild 2 bouten is dit de bevestiging van de startmotor.
Iedereen bedankt voor het mee denken en een oplossing zoeken.
Nico
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar