Renault Espace: automaat problemen na koelstof lekkage

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 v6

Op weg naar Frankrijk na een tankbeurt, wil de auto nauwelijks voor of achteruit. Kijk onder de auto koelvloeistof lekkage. ANWB erbij. Bleek een "kachelpotje" te zijn die gescheurd was. Op dusdanige wijze gerepareerd dat we verder konden rijden, echter ook nu reed de auto niet voor of achteruit. In P en N gaat de auto gewoon vooruit. In R geen reactie. Na enige tijd (motor warm) konden we de reis voortzetten. Echter wel een diagnostische fout. Later bleek Transmissie fout.
Naar de renaultgarage om nieuw "potje" te plaatsen. Wederom wil de auto niet achteruit de garage uit. Zekering van transmissie eruit en er weerin, probleem opgelost. (Dacht ik). Na enige tijd gaat auto in failsafe (3e versnelling) Auto happert in zijn 1. Vervolgens naar een ANWB gerelateerde garage waar de stekker op de automaat is verwijder en schoon gemaakt met contactspray. Wat blijkt nu, het koelvloeistof is in de stekker gekomen van de automaat. Zit net onder het beruchte kachelpotje. Na een tijdje weer hetzelfde probleem. Renault garage zegt dat de computer (€1800,-). Maar niet laten repareren. Auto staat nu in Barcelona en wordt naat Nederland getransporteerd. Gelukkig vervangende vervoer van ANWB. Kan het zijn dat het koelvloeistof een dusdanige kortsluiting in de computer/automaat heeft gemaakt dat daardoor bovengenoemde problmen zijn onstaan? Naast de stekker op de automaat is ook een aarding. (deze is denk ik ook aangetast door koelvloeistof). Op inetrnet opgezocht dat je die ook goed moet schoon maken. Herkend iemand dit probleem, en zoja wellicht een oplossing?

g.siemens

Geplaatst door g.siemens (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik denk dat er zich twee verschillende problemen kunnen voordoen (met een gemeenschappelijke oorzaak.. nl de agressieve koelvloeistof. Het gevolg kan zijn dat electrische verbindingen geoxideerd zijn en daardoor onvoldoende contact meer maken. Daarnaast is er (grote) kans op interferentie..

Dat is het met elkaar praten van twee of meer draden welke alleen maar gebruikt worden voor een licht electrisch signaal(tje) bv een sensor oid. De electronica ziet dat valse signaal en schakelt de bak uit...

Ik zou het volgende doen. De complete kabelbundel verwijderen en alle aansluitingen opnieuw maken, desnoods solderen. Ook de kabel van het brein zou ik open en volkomen droog maken. Als er vocht in het brein is gekomen is dat brein misschien te redden door de witte aanslag met een tandenborstel te verwijderen het brein verder te drogen en de bedrading rechtstreeks op de kabelbundel te plaatsen, solderen onderling isoleren en met bv krimpkous compleet afdichten. Alles vernieuwen kan altijd nog, denk ik.

Ik denk dat tegenwoordig geen origine losse stekkers te koop zijn. Wel kun je er over denken de verbindingen met universele stekkers te maken.. Maar ja, er hoeft niemand meer bij te zijn.

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Vergeet ook niet dat de renault garage moet een werkbeschrijving volgen. En die geven aan vervangen, dit mede ivm garantie claims.
Dus schoonmaken kan afdoende zijn. En de electronica kan je gewoon schoonmaken in een bad van >95 procent alcohol.

g.siemens (0), 10 jaar geleden

Het brein waar je het over hebt, zit die in de bak? Er is alleen vloeistof gekomen op de connector die boven op de bak zelf zit.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Het is dus de vraag of het brein voldoende geisoleerd is van de stekker, Misschien geeft het opensnijden van de isolatie vanaf de stekker die informatie. Als alles nat is (geweest)? dan zal het deksel verwijderd moeten worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.