close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scenic: Bandendruksensoren inleren

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Wil graag iets weten hoe je precies de bandendruksensoren inleert. We hebben net een week een SPC Scanner en daarmee moest dit mogelijk zijn, maar dat lukte niet.

Bij deze auto gaat er nl. op het dashboard een lampje branden in de vorm van een lekke band. Tevens knipperde op het display het rechter voorwiel en branden de andere wielen continu. Uiteraard alle banden op de juiste druk gecontroleerd , maar dat gaf geen verbetering.

Nu hadden wij van net zo'n Scenic nog een sensor liggen en hebben die op het rechter voorwiel gemonteerd.

Maar het vreemde is dat het storingslampje met de afbeelding van een lekke band nog steeds brandt, echter de LINKER voorband nu helemaal niet meer oplicht (ja , even bij het op contact zetten, maar direct weer uit gaat) en het rechter voorwiel net als de andere 3 wielen ook gewoon blijft branden.

Hoe is de procedure voor het aanmelden van deze sensoren precies? Klant komt over 2 weken terug van vakantie en we willen dan graag nog een poging doen.

Of eventueel het systeem uitschakelen, maar dat kan dacht ik bij deze Scenic niet?

Geert

Geplaatst door

Robbie Jensema (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wieltje brand=goed
wieltje knipperd=bandensp.aanpasssen
wieltje weg=geen signaal ventiel

Kijk je wel op de goede plaats onder de auto?
Als het display het heeft over LV, kan dat best LA zijn omdat de velgen onder de auto van plaats gewisseld zijn.
In de bestuurders-portierstijl zit een vertaaltabel: als dat voor LV de ventielringkleur (elk ventiel heeft een andere kleur ring) "groen" is, zoek je de kleur groen op de ventielen. DAT wiel wordt als LV gerapporteerd door de auto, op welke plek het ook in werkelijkheid zit.

Tip: Zet ook vooraf alle wielen op dezelfde bandenspanning, die op elke wielpositie de juiste zou zijn. Dan zouden alle ventielen zich als "correct" moeten aanmelden (dus met een bandenspanning i.p.v. een foutmelding).

Heino4267 655

14 jaar

Wordt me voorzichtig wat duidelijk nu. Op het display knipperde rechtsvoor en daar hebben we een nieuw ventiel in gezet. Weliswaar knippert rechtsvoor nu niet meer, maar brandt in plaats daarvan linksvoor niet meer.

1 ventiel wordt dus niet herkend en de vraag is hoe dat kan en hoe je die aanmeldt?

Dus:
- alles is nu in orde behalve linksvoor
- zoek in de tabel in de deurstijl welke kleur linksvoor zou moeten hebben
- zoek rondom op de auto naar die kleur ventielring: met DAT wiel is namelijk iets niet goed.

Aangezien je eerst geen foutmelding kreeg op LV, denk ik dat e.e.a. moet controleren en dat het dan goed is.
Dat gaat als volgt:
- band leeg laten lopen
- direct daarna de band op 3.0 Bar zetten
- 5 minuten rijden
- band op de juiste spanning zetten (zoals correct is voor dat type auto voor LV, ook al zit de band in werkelijkheid ergens anders)
- wordt nu nog niet de bandenspanning aangegeven: dan is die sensor defect of niet aangemeld op de auto.

Heino4267 655

14 jaar

he Rob,
in die ventielen zit ook nog wat verschil. heb je zomaar een ventiel gepakt en die rv gelegd? Komt helaas wel eens voor dat je bij inlezen ineens een ander ventiel niet meer ingelezen krijgt. Kun je met je kast ook de oorspronkelijke ventiel code's uitlezen? want dan kun je handmatig de desbetreffende code op de juiste plek zetten. Doe je het met een apparte infrarood zender dan gewoon nog eens proberen. voor het inlezen de bandenspanning op 3.8 zetten en pas na een dikke minuut inlezen. als ie lv dan nog niet pakt moet je waarschijnlijk nog een ventiel monteren. zorg ook dat je uch zonder storingen is voordat je begint.

timhoeks 0
badge

14 jaar

he Rob,
in die ventielen zit ook nog wat verschil. heb je zomaar een ventiel gepakt en die rv gelegd? Komt helaas wel eens voor dat je bij inlezen ineens een ander ventiel niet meer ingelezen krijgt. Kun je met je kast ook de oorspronkelijke ventiel code's uitlezen? want dan kun je handmatig de desbetreffende code op de juiste plek zetten. Doe je het met een apparte infrarood zender dan gewoon nog eens proberen. voor het inlezen de bandenspanning op 3.8 zetten en pas na een dikke minuut inlezen. als ie lv dan nog niet pakt moet je waarschijnlijk nog een ventiel monteren. zorg ook dat je uch zonder storingen is voordat je begint.

en als je het uit wilt schakelen, configureren functie sspp = nee

timhoeks 0
badge

14 jaar

Gaan we mee aan de slag. laat de bevindingen nog wel weten. Wat me wel opviel is dat de code op 0 stond bij alle wielen. Als ik die linksvoor ook op 0 wilde zetten, kreeg ik de melding dat die code al op een ander wiel was aangemeld.. Maar goed, eerst de auto terug en dan eens mee stoeien.

Thx,

Geert (en Rob)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.