Renault Laguna: bandenspanning storing laguna

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Goedendag,

Ik heb een probleem met de bandenspanning indicatie/uitlezing.
Kort geleden zijn er op deze laguna voordat ik hem kocht 4 nieuwe banden gekomen.
Toen ik de auto kocht zag ik al dat het lampje brande en de 4 wielen niet zichtbaar waren in de display.
maar dat is uiteraard geen reden om de auto te laten staan verder is de auto perfect.
En ik heb uiteraard nog een fikse korting gekregen omdat er een raam mechaniek stuk is en de distributie binnenkort vervangen moet worden.
Allemaal dingen die ik zelf makkelijk kan doen.

Na wat gespeur op internet heb ik het volgende gedaan banden op 3 bar gezet en weer laten leeglopen naar 2,2 daarna even gereden lampje bleef aan en wielen niet zichtnaar in de display jammer.
Toen de accu een maar eens een paar minuten losgekoppeld en weer aangesloten en ja hoor lampje uit alle 4 wielen keurig in de display en geen storing of druk te hoog of te laag.
Leuk probleem opgelost dacht ik en ik hem zo een dag rondgereden.
Echter vanmiddag op de snelweg ging het gele lampje weer aan en alle wielen waren weer uit het display verdwenen.
Iemand enig idee wat het kan zijn het werkt wel goed het systeem maar niet voor lang.
Alle sugesties zijn welkom.

groet,

Peter

S400

Geplaatst door S400 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

biged1971 (0) PRO, 12 jaar geleden

zal maar uit kijken met die distributie snaar speciaal gereedschap nodig en als je het nog nooit gedaan hebt heel goed uitkijken.

wat betreft de sensoren uit laten lezen dan weet je waarom ze branden, misschien alleen inleren maar het kan ook zijn dat de sensoren stuk gegaan zijn met monteren van de banden.

S400 (0), 12 jaar geleden

Nou dat zal wel goedkomen ik heb een degelijke opleiding genoten in deze materie heb er al meer dan genoeg gedaan dus daar zit ik niet zo over in.
En vele zonder speciaal greedschap (wel zelf dingen gemaakt) als je weet waar je mee bezig bent kan dat haast niet misgaan.
Ik ben ook op de hoogte van de spieloze tandwielen,blokeerpennen en de zelspannende spanrollen en het lossen van de nokkenaswielen enz enz...
En mocht het toch niet lukken dan is er altijd nog problem car maar dat verwacht ik niet nodig te hebben.

Even terug naar het echte probleem de sensoren lijken mij niet stuk als ze gewoon een dag lang wel werken kan mij ook niet voorstellen dat ze alle 4 stuk zijn.
Of vallen alle wielen weg als er 1 stuk is ?
Het lijkt erop of de verbinding ineens wordt verbroken met de ontvanger of zoiets.
Ik heb alleen geen idee waar de ontvanger zit bij deze auto.
Misschien heeft de ontvanger slechte contacten of bedrading is iemand daarvan op de hoogte misschien?

biged1971 (0) PRO, 12 jaar geleden

je zou de auto op een brug kunnen zetten dan terhoogte van de bestuurdersstoel onder de auto hand de ontvanger.
deze gaat bijna nooit stuk, de bedrading wel ook al lijkt hij hel op het oog trek er eens flink aan op meerdere punten vaak ergens op de helft breekt hij en is dan groen.
ze zijn los te bestellen de kabelboom anders nieuwe bedrading er tussen maken.

weet niet of jouw auto een nokkenas versteller heeft anders die ook mee nemen.

S400 (0), 12 jaar geleden

Kijk dat is de moeite waard om even te inspecteren lijkt mij niet geschoten is altijd mis.
Dan ga ik dit weekend de auto eens even op de brug zetten en de bedrading bekijken.
Deze auto heeft wel nokkenasverstellers volgens mij maar die ga ik niet vervangen.
De motor loopt als een naaimachintje zo stil dus geen reden om die te vervangen of misschien is het al eens gebeurt.
Waterpomp en dirtibutieset lijkt mij voldoende wordt ook nergens over gerept om deze preventief te vervangen of iets dergelijks.
Zowel bij de dealer niet als bij andere info.
Ik ga de bedrading controleren bedankt voor de info.
ik laat nog weten of er ergens een probleem in de bedrading of dat er nog andere oplossingen zijn gevonden.
Ondertussen zijn meerder sugesties uiteraard wenselijk.

Heino4267 (225), 12 jaar geleden

Dat stukje kabelboom is los te bestellen bij de dealer en het kost weinig (ik meen 2 tientjes).
Het is inderdaad vaak de bron van dit soort storingen.

S400 (0), 12 jaar geleden

Als die prijs klopt dan is solderen geen optie ik ga straks even kijken of daar inderdaad problemen inzitten.

En dan nog even off topic:

Distributie ,waterpomp en multieriem gisteren gedaan met speciaal setje van midlock 2250 dit setje is in mijn ogen onmisbaar en kost met een beetje speurwerk € 70 in de handel altijd doen dus.
Het was nog wel een aardig klusje maar is uiteindleijk goed gelukt.

De Tandwielen waren inderdaad spieloos maar als alles goed geblokeerd staat is dat in mijn optiek alleen een voordeel .
Doordat de Tandwielen kunnen draaien krijg je een veel beter verdeling van de spanning over de riem .
Althans het viel mij op dat de zogenaamde slappe kant van de distributie hierdoor nagenoeg opgeheven is en ook de uitlijning lijkt mij beter zo.
Maar ik ben natuurlijk maar een hobbyist met toevallig een opleiding(lang geleden) op dit gebeid.

Wat wel even vervelend was is het vastzetten van de krukasbout.
Deze moet op 20 nm en dan maar liefst 130-150 graden draaien en dat is behoorlijk vast.
Aangezien ik een automaat heb was er geen goede mogelijkheid om het vliegwiel te blokeren (misschien speciaal gereedschap voor).
Ik heb de pen die in de krukaswang zit eens even bestudeerd en ben tot de conclusie gekomen dat deze niet zomaar zal buigen of breken als je het met beleid vastzet(dus niet met luchtgereedschap!!)
Mijn veronderstelling bleek juist ik kon de krukasbout prima op de gewenste aanhaalmoment krijgen en de pen gaf geen krimp.

U hoort nog over het bandenspanningsysteem als ik daar de oplossing voor heb gevonden.

biged1971 (0) PRO, 12 jaar geleden

klopt dat die het houd
de volgorde is ook alle borg spullen laten zitten en kijken of hij niet terug gedraaid is dit gebeurd nog wel eens en dan de krukas poelie erop zetten en vast zetten dan pas al het borg matriaal eruit halen, blij dat het gelukt is voor je laat nog even weten voor die sensoren

Heino4267 (225), 12 jaar geleden

En ook jij (S400) bent volgens mij in de standaard valkuil gelopen: die krukasbout is een speciale rekbout. Bij mijn weten moet die na elk gebruik worden vervangen, omdat bij meermaals gebruik "de rek eruit is" en het aanhaalmoment volgens de procedure niet meer klopt. Op dit forum staan een aantal gevallen van defecte motoren, enige tijd (= enige duizenden km's) na een distributieriemwissel zonder vervangen trekbout, maar wel bij correcte aantrekprocedure.

Als ik het mis heb, wordt ik wel gecorrigeerd door de profs hier. Als ik het juist heb, behoed ik je voor een in de prak lopende motor....

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

yup Hein, het betreft hier inderdaad een rek bout voor 1 malig gebruik en montage, demonteren = vervangen

S400 (0), 12 jaar geleden

[quote=Heino4267]En ook jij (S400) bent volgens mij in de standaard valkuil gelopen: die krukasbout is een speciale rekbout. Bij mijn weten moet die na elk gebruik worden vervangen, omdat bij meermaals gebruik "de rek eruit is" en het aanhaalmoment volgens de procedure niet meer klopt. Op dit forum staan een aantal gevallen van defecte motoren, enige tijd (= enige duizenden km's) na een distributieriemwissel zonder vervangen trekbout, maar wel bij correcte aantrekprocedure.

Als ik het mis heb, wordt ik wel gecorrigeerd door de profs hier. Als ik het juist heb, behoed ik je voor een in de prak lopende motor....[/quote]
Ben ik niet in getrapt bout is netjes vervangen € 5,95 ex btw ;-)
Ik ben uiteraard niet van gisteren en had dit allang uitgezocht.
De bout hoeft trouwens volgens de literatuur pas vervangen te worden indien deze langer is dan 49,1 mm maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen.
Je moet niet veronderstellen dat ik in valkuilen loop zonder dit te verifieren natuurlijk ;-) maar beter gemeld dan dat inderdaad die kruaspoelie losloopt dus ik waardeer je meedenken zeker hoor.
Gelukkig heb ik het in 1 keer goed gedaan.
Die blokeerpen is gewoon sterk genoeg om ook een nieuwe bout op het gewenste aanhaal moment vast te zetten zoals Biged al veronderstelde.

S400 (0), 12 jaar geleden

[quote=biged1971]klopt dat die het houd
de volgorde is ook alle borg spullen laten zitten en kijken of hij niet terug gedraaid is dit gebeurd nog wel eens en dan de krukas poelie erop zetten en vast zetten dan pas al het borg matriaal eruit halen, blij dat het gelukt is voor je laat nog even weten voor die sensoren[/quote]
Zo heb ik het inderdaad precies gedaan.
Voor de zekerheid nog even het vliegwiel gemerkt en alles stond nog exact op tijd.
Dat blijkt ook wel motor loopt weer als een naaimachine geen wanklank te bekennen.

Heino4267 (225), 12 jaar geleden

Gelukkig!

biged1971 (0) PRO, 12 jaar geleden

kijk dat zijn berichten.
hoe zit het met je sensoren?

S400 (0), 12 jaar geleden

Het probleem van de banden spanning heb ik inmiddels ook opgelost.
Ik ben tussendoor nog even met en lpg storing bezig geweest vandaar dat het even op zich liet wachten.
De lpg storing is inmiddels ook opgelost dmv nieuw filter er tussen en nieuwe drukssensor.
Even terug naar de oorspronkelijke topic ;-)

Kabel naar de ontvanger is vervangen en geen probleem meer gehad.
Kabeltje kost € 28 ex btw bij de dealer dat is niet echt duur en voor de verandering hadden ze hem nog liggen ook.
Ik heb hem er daar ook maar onder laten zetten maar dat was echt de laatste keer.
Het kabeltje kost € 28 ex de rekening inclusief montage 10 minuten werk komt de rekening op € 71,00 Schofterig duur natuurlijk.
€ 36 vragen voor 10 minuten werk is natuurlijk van den zotte en dan nog klagen dat het zo rustig is ;-)

Ik doe altijd alles zelf maar wilde wel eens kijken wat de dealer nu eigenlijk rekent voor een simpel 10 minuten klusje ( kan nooit meer dan € 15,00 zijn dacht ik nog) en of deze nog enige vorm van klantvriendelijkheid kent nou niet dus.!!!
Maar ik heb netjes betaald (was een dure test )mijn volgens sommige hier zogenaamde vooroordelen zijn maar weer eens bevestigd over dealers.
Kortom de laguna gaat weer helemaal zoals het hoort zonder storing en met een verse distributieset,waterpomp en multieriem.
Maar deze auto rijdt nooit weer een terein op waar zo'n groot renault Logo buiten hangt daar blijf ik ver uit de buurt.
Bedankt voor jullie bijdrages.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

@S400, DEZE dealer heeft de flat rate tijd door gerekend, dwz dat het een vaste norm tijd is, doet de monteur er sneller over heeft de garage geluk, doet de monteur er langer over dan heeft de klant geluk

teunissen (0), 12 jaar geleden

de garage (dealers enz,) kunnen niet van de lucht leven, en zo'n kleine klus , daar staat ook een groot bedrijf voor inclusief personeel.
Het te naief om te denken dat deze klus maar 10 heeft geduurd.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[b]Heren, wij hebben het Topic opgeschoond

Er kan altijd een punt van discussie ontstaan.
Ga elkaar niet de vlooien afvangen en houd het gezellig onderling, we zitten hier immers voor ons plezier.

Moderator Problemcar[/b]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.