Renault Twingo: Benodigde spanning distributieriem; twingo (2000), motortype D

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,2 8V - D7F (720)

Moeder's twingootje was wegens leeftijd toe aan een nieuwe distributieriem.

mooi setje gekocht (riem + spanrol) en ook meteen de riemen voor dynamo en aircocompressor meegenomen.
(airco, op een twingo?? jawel.. het komt voor.. tis wel een initiale met leer etc)


vandaag aan de slag;


Helaas werd al bij het verwijderen van de krukaspoelie witte koelvloeistof residu zichtbaar, en eenmaal alle kappen eraf was het wel duidelijk; de waterpomp moest ook vernieuwd worden!! en we waren er nog maar net op tijd bij, want de riem hing al errrrug slapjes.


vervolgens vééel last gehad om de waterpomp los te krijgen, die airco compressor + steun + slangen zitten echt gruwelijk in de weg!

een van de boutjes van de water aanvoerpijp zat precies achter de steun van de compressor, dus aanvoerpijp loshalen en op de plek laten zitten; konden we dus vergeten.
om de steun van de compressor weg te krijgen moesten vervolgens de dynamo en de dynamosteun verwijderd worden (lekker frutten want je kunt nergens goed bij...) en dan kon de aircopomp los van zijn steun, en die steun kon toen losgehaald worden.

Eindelijk ruimte voor de waterpomp, riem en spanrol er ook op gemaakt, ging allemaal prima.

maar de spanning van de riem, is even een lastig punt.

De documentatie van renault heeft een hele reeks speciale gereedschappen, onder andere om de riem voor te strekken en ze hebben het zelfs over een apparaat waarmee je de trillingsfrequentie van de riem zou moeten meten (139 plus of min 3 Hz, hoe verzin je het..)

uit ervaring met die lekkere lompe Volvo en grotere renault motoren (F-serie) weet ik dat zo'n riem over het algemeen 'vrij strak' moet, en als maatstaf neem ik meestal hoever je hem met weinig kracht kunt torderen.

Bij de twingo heb ik hem nu zo gezet dat je hem ongeveer 1/3e omwenteling kunt torderen voor je echt kracht moet gaan zetten. Eerst had ik m nog iets strakker staan, maar toen protesteerde de waterpomp; bij een toerental tussen ongeveer 1200 en 2000, was er duidelijk een 'zeurend' bijgeluid te horen. Met de wat lagere spanning was dit OK en gaf ie geen hoorbare bijgeluiden meer. Helaas, bij het naar huis rijden, merkte ik dat er tóch weer een bijgeluid te horen was! behoorlijk balen dus.

Je zou dus denken dat de riem nog steeds te strak staat, maar mijn gevoel heeft me hier dus een beetje in de steek gelaten...

Moet ik nu toch de weg gaan bewandelen van zo'n frequentiemetertje ergens vandaan zien te toveren, of klopt dat nu al niet meer omdat de motor al weer een stukje gelopen heeft???

ofwel; wat is 'op gevoel' wel een goede spanning? moet ie echt flink slapper?


Alvast bedankt voor jullie reacties.


Groetjes Wouter Nieuwlaat

antiekeradio

Geplaatst door antiekeradio (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Van11714 (0) PRO, 17 jaar geleden

te strak is nog slechter dan te los,je moet zeker 1/3 kunnen verdraaien zonder veel kracht te zetten,anders belast je waterpomp en spanrol teveel.

antiekeradio (0), 17 jaar geleden

OK duidelijk. Zover ik gevoeld heb toen ik hem meteen al terug slapper gezet heb; kan ie echt wel 1/3e slag gaan zoals het nu is.
dus om m op 1/3e slag te krijgen zou ik hem niet slapper moeten zetten.

denk dat ik toch maar ga zoeken naar zo'n frequentiemeter geval...

Van11714 (0) PRO, 17 jaar geleden

gaat nochtans heel goed op gevoel,wij doen bij ons in de garage 10 tot 15 riemen per maand en nog nooit problemen gehad,als u de spanning op een lange zijde((20 cm )meet mag u hem zelfs1/2 toer kunnen verdraaien.wanneer u de spanning nakijkt moet de merktekens wel op hun punt staan anders kan u een foute spanning hebben(de spanning op de riem veranderd wanneer de riem niet op zijn merktekens staat)

antiekeradio (0), 17 jaar geleden

(de spanning op de riem veranderd wanneer de riem niet op zijn merktekens staat)


kijk ja dat is ook weer een goede tip, zal ik zeker op letten. waarschijnlijk kom ik er pas na het weekend aan toe maar tot die tijd wordt er niet mee gereden. Ik zal nog even laten weten wanneer het gelukt is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.