close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault CLIO: Besturing en verlichting

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: K4J C7, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 72

Beste mensen,

sinds kort ben in in het bezit van een Clio 1.4 16v Privilege. Prima karretje, moet nog het één en ander aan gebeuren maar dat komt wel goed. Ben niet onervaren met (amateur)sleutelen, maar soms moet je even in de goede richting worden geduwd
Het probleem. De auto heeft snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, maar ik moet zeggen dat ik vind dat de auto bij bijvoorbeeld inparkeren niet heel erg licht stuurt. Het is te doen met één hand, maar niet zo licht als dat ik verwacht zou hebben. Reservoir zit goed gevuld, vloeistof lijkt zo op het eerste gezicht ook nog redelijk schoon. Ook valt me op dat de verlichting minder fel gaat schijnen als ik aan het stuur draai. Heeft dit met elkaar te maken? Er is onlangs een nieuwe multiriem gemonteerd.
Wie kan me op de juiste weg helpen? Alvast dank voor de moeite.

Groeten Bart

Geplaatst door

Bartjebok (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laad de dynamo wel goed bij ?
Is de stuurbekrachtiging niet electrisch ondersteund ?

Dynamo laadt naar mijn weten goed bij. Ander had ik toch al stil moeten vallen met lege accu? Of denk ik te simpel??
Als het goed is zou deze auto idd electrische ondersteuning moeten hebben voor de stuurbekrachtiger. Werkt dat ding dan naar vermogen? Dus als de dynamo/accu niet genoeg vermogen zou leveren, werkt deze ondersteuning dan ook minder goed of het is werken=werken en kapot=kapot?

Bartjebok 0

8 jaar

Die elektrische stuurbekrachtingingspomp vreet aardig wat elektrisch vermogen. Bij stationair toerental levert de dynamo niet veel vermogen, dus als je dan de stuurbekrachtigingspomp inschakelt door aan het stuur te draaien, daalt je accuspanning. En dat zie je dan weer terug in zwakker brandende koplampen. Als de auto een hoger toerental als stationair heeft en dan zie je ook de koplampen zwakker branden als je aan het stuur draait, zou ik de dynamo eens laten nameten (dus accuspanning nameten bij 2000 toeren, die moet dan 14,4 Volt zijn. Lager dan 13,9 Volt = defecte dynamo en/of spanningsregelaar.
Maar dit heeft overigens nauwelijks/niets te maken met het volgens jou te zware sturen ...

Heino4267 645

8 jaar

Ok tot zover duidelijk Heino4267. Zal deze week in elk geval de dynamo/accu testen. Dank voor je reactie. Mocht je nog een tip hebben vwb het zware sturen..........

Bartjebok 0

8 jaar

Even een kleine aanvulling, stationair loopt ie ongeveer 500 rpm. Is dat niet wat aan de lage kant?

Bartjebok 0

8 jaar

Dynamo en accu getest, deze zijn nog prima. Misschien moet ik er dan maar gewoon aan wennen. Heb in de voorgaande jaren in een auto gereden met city steering dus kan zomaar zijn dat mijn verwachtingen te hoog zijn? Zolang ik niet aan het stuur hoef te hangen om een bocht te kunnen nemen zal het ding wel z'n werk doen.
Topic mag wat mij betreft dicht!

Bartjebok 0

8 jaar

Bandenspanning iets verhogen , doet ook wonderen.

Bandenspanning staat op 2.4 voorzijde Kaleido1, dat moet genoeg zijn toch?

Bartjebok 0

8 jaar

Dan zit daar geen winst , er zijn er genoeg die met half platte banden rond rijden en maar klagen dat de banden zo slijten en dat hij zwaar stuurt , is op jou dus niet van toepassing.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.