Renault Scenic: Bij het starten een schrapend geluid dat vlgns mij bij Dynamo we

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9Dci

Direct na het starten hoor je een schrapend geluid bij de Dynamo. Even later is het weg. Bij iets gas geven hoor je het.
Bij het inschakelen van bv groot licht en achteruitverwarming komt het ook iets terug.
Ik heb met een lange schroevendraaier geluisterd op de dynamo. Ik vermoedt het lager van de Dynamo.(h
Is dit een juiste diagnose of kan het ook iets anders zijn. Voordat ik de dynamo uitbouw zou ik iets meer zekrheid willen hebben. De auto heeft 141.000 km gelopen en de riemen incl. spanrol zijn bij 117.000 vervangen.
Wat kost een (ruil) dynamo zo ongeveer?

WtB

Geplaatst door WtB (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

AS1 (105), 17 jaar geleden

Voel eens aan de dynamoriem hoe strak deze staat. Klinkt toch een beetje alsof die slipt. Als je een verbruiker inschakelt dan wordt de riem zwaarder belast. Strakker zetten in dat geval.
Mocht deze niet te slap maar juist heel erg strak staan (te dus) dan kan het zijn dat deze de dynamolagers heeft gemold. Over het algemeen gaan Renault-dynamo's wel langer mee dan 140k...

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

let er dan ook even op of de vrijlooppoelie nog goed is, als deze defect is krijg je vaak een klapperend geluid

RoelV (0) PRO, 17 jaar geleden

Is het toevallig niet de startmotor die even blijft hangen?

WtB (0), 17 jaar geleden

@kawaZ750 Hoe controleer je of de vrijlooppoelie nog goed is?

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

met stilstaande motor moet je de dynamo in èèn richting kunnen ronddraaien. als je in de dynamo kijkt, zie je ergens de koelvan, deze zit vast aan de as. controleer of je deze èèn kant op kunt draaien. dit moet heel gemakkelijk gaan, anders is de poelie kapot.

WtB (0), 17 jaar geleden

@ RoelV, het is niet de startmotor. Het geluid hoor je bv een minuut later nog.
@ kawaZ750 De poelie loopt niet echt licht. Ik weet niet wat dit bij hogere toerentallen doet.
Zijn de lagers van de vrijloop poelie/dynamo te vervangen of heb je er echt speciaal gereedschap voor nodig?
Ik heb hem inmiddels weer even ingebouwd. Het schrapen/kraken doet hij hoorbaar bij stationair draaien met belasting (bv de eerste 5 seconden na sarten als gloeistroom gevraagd wordt en/of bij inschakelen van achterruitverwarming of airco.

WtB (0), 17 jaar geleden

Heren, allen bedankt voor de hulp.
Het was het lager van de dynamo. Ik heb een ruildynamo ingebouwd en probleem was weg. Rest mij alleen nog de de volgende vragen: #1 Moet ik een nieuwe riem monteren (zit er nu 20 K in en ziet er optisch goed uit).
# 2 Wellicht staat de riem te strak Hoeveel Hz moet de riem hebben (er zit ook een aircopomp bij op).
# 3 Gewoon uit nieuwsgierigheid: Hoe haal ik die poelie eraf? Heb je er speciaal gereedschap voor nodig?

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

1 Officieel mag een riem maar 1 keer gespannen worden, ik denk dat er niet veel mee gebeurd, maar mocht hij kapot gaan, komt ie in de distributie, met grote schade tot gevolg. Ikzelf zou het risico niet willen lopen.
2 Er zit toch een automatische spanner op? Moet trouwens ook officieel elke keer met de riem meevervangen worden.
3 Ja, speciaal gereedschap is nodig, hebben ze bij de dealer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.