Renault Scenic: Bij warme motor valt de auto uit in stationair

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hi,

Ik heb een Renault megan scenic uit 1997, 1.6 motorinhoud.

Als ik de koude motor start is er geen probleem.

Als de motor warm is gaat het in het begin ook goed. Op een moment is er een soort klik en dan lijkt het net of de motor stikt. Bij lage toeren valt hij uit, met gasgeven blijft hij wel draaien. Na uitvallen is er een geur van benzine. Het starten gaat moeilijk, maar uiteindelijk start hij wel.

Inmiddels heb ik al een paar dingen vervangen en geprobeerd. Deel is gedaan door garage en deel zelf na het lezen van verschillende fora.

- Het benzinefilter is vervangen
- toevoeging in benzine gedaan voor het schoonmaken van de spoeiers
- de katalysator is vervangen
- luchtfilter gecontroleerd, was nog heel schoon
- vacuumslagen zien er heel uit
- kabels van bougies maken goed contact (bij "koude" motor kan ik ze 1voor1 loshalen en terugzetten zonder dat de motor uitvalt, bij het "probleem" valt hij uit bij bougie 1 en 4 uit, linker bobine en bij bougie 2 en 3, rechter bobine blijft de motor gewoon doorlopen)

Ik weet niet waarom de motor nu uitvalt. Is het doordat er in de middendemper of einddemper toch verstopt is, is er iets met stekkertjes die bij een bepaalde warmte van de motor storing geven, is het toch iets met de luchttoevoer/vacuüm? Of zou het toch nog iets anders kunnen zijn......?

Wie kan mij helpen aan het verlossende antwoord en misschien wel manieren om te testen of het ergens aan ligt...
Steeds maar nieuwe onderdelen kopen om te testen is volgens mij niet het antwoord. Natuurlijk geef ik graag geld uit aan de juiste onderdelen die dit probleem verhelpen.

Alvast bedankt en als iemand nog meer info nodig heeft geef ik dit natuurlijk graag.

Groet,
Sebastiaan

Sebastiaansloten

Geplaatst door Sebastiaansloten (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

RPJdeWeert (0), 13 jaar geleden

Ik vermoed dat je kvs-temperatuursensor (de onderste meen ik) kapot is. Deze geeft dan niet aan de computer door dat de motor warm is, waardoor deze veel te rijk loopt. Ook de inlaatluchttemperatuursensor (scrabble!) kan dit probleem geven, die zit in de aanzuigbuis tussen gasklep en luchtfilter.

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

bobine van cil 2 en 3 vervangen

Sebastiaansloten (0), 13 jaar geleden

Dank voor de antwoorden.

Maar.....
Waarom moet ik de bobine vervangen? In het begin rijd de auto als een zonnetje (30a45 minuten) dan is daar de klik en is het feest met inhouden, etc. Kun je mij en de andere lezers uitleggen wat er dan gebeurt....

Voor de KVS-temp.sensor zou een logisch verhaal zijn. Waar zit deze sensor, is er een restje die ik kan uitvoeren om echt vast te stellen dat dit het is....? Wat kost zo'n sensor? En is het te plaatsen zonder brug of iets dergelijks?

Ben benieuwd!

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

als de motor warm is kan de bobine doorslaan waardoor die op 2 of 3 cil gaat lopen.
je zegt dat als het probleem er is en je trekt de bougiekabel van cil 1 of 4 los slaat ie af.dat komt omdat ie dan op die cil ook niet meer mee loopt.
als je het zelfde doet met cil 2 en 3 blijft ie lopen omdat die toch al niet mee doen.

RPJdeWeert (0), 13 jaar geleden

Als je voor de auto staat, zie je meteen 2 sensors zitten, bij de thermostaat in de buurt. Ik meen (pin me er niet op vast!) dat het de onderste is. Je hebt geen brug of iets dergelijks nodig, je kunt er zo bij. Ik zou niet weten hoe je deze kunt testen, helaas.

Bobine kan ook, dit kun je testen op de manier die ABC beschrijft. Daar had ik nog niet eens aan gedacht.

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

dit is wat ts schreef:
"- kabels van bougies maken goed contact (bij "koude" motor kan ik ze 1voor1 loshalen en terugzetten zonder dat de motor uitvalt, bij het "probleem" valt hij uit bij bougie 1 en 4 uit, linker bobine en bij bougie 2 en 3, rechter bobine blijft de motor gewoon doorlopen)"

440cvt (0), 12 jaar geleden

Hallo.
Ik heb ook een scenic 1.6e maar dan uit 1998 en heb ook een defekte bobine gehad.
Omdat deze bobines bovenop de klepdeksel zitten worden deze erg heet, met als gevolg dat ze doorslaan.
Ik heb daarom bedacht om de bobines te verplaatsen en heb dat ook gedaan.
Momenteel ben ik nu dus aan het proefdraaien met de verplaatste bobines welke lang niet zo heet meer worden.
Ik hoop over een poosje een positief bericht te kunnen geven betreffende de verplaatsing van de bobines.

Gr. h.w.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.