close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Trafic: blauw rook

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Mijne Heren,

Zo nu en dan, had ik steeds start problemen; waarna ik via een garage tweedehands versuivers heb laten plaatsen, het startprobleem was direct verholpen maar kreeg toen te maken met roetzwartrook bij stationair draaien van de moter en bij accelereren . Vervolgens heb ik mijn oude verstuivers laten reviseren bij G Motoren Amsterdam Noord. Gelijk nadat de verstuivers waren geplaatst en ik de auto had gestart was de rook verdwenen bij stationair draaien v/d moter. Echter nu doet het probleem zich nog alleen voor als ik optrek, geen zwartrook maar meer blauwrook, ik vervolgens de luchtfilter/brandstoffilter, ERG-klep gereinigd maar tot op heden geen succes. Ik zat zelf te denken om de olie en filter nog te doen. Ook omdat ik al met al ruim een maand met tweedehands verstuivers heb rond gereden.

Op de computer wordt geen fout melding weergegeven en mijn verstuivers konden zo geplaatst worden zonder reset of aanmelding.

Met vriendelijke groeten,

M. Zadou

Ps. en trouwens qua trekkracht lijdt hij er niet onder, sterker nog na het vervangen/reinigen van een aantal onderdelen zoals hierboven beschreven loopt hij als nieuw. Met de huidige moter olie heb ik ruim 6000 km gereden “10W40 Mobiel via de Kwik Fit”

Geplaatst door

zadou (190)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geen dubbel kopervulpaatje gemonteerd onder een van de verstuivers?

Ramjod 0
badge

12 jaar

Dank voor uw snelle reactie, dat laatste is zeker niet gedaan. Maar zou het effect kunnen hebben, er zijn tevens nieuwe ringen geplaatst. Ik ben een beetje ten einde raad, momenteel bijna € 2000,-- uitgegeven en nu gaat hij weer blauw roken. Qua rjgedrag merk ik helemaal niets, geen kracht verlies, maar zodra ik in de spiegel kijk "vooral in de avond" een hele wolk massa/pluim wat je het ook wilt noemen

zadou 190

12 jaar

De kilometerstand is?

Heino4267 655

12 jaar

241.000 km op de teller, zelf rij ik 10.000 per jaar en momenteel 4 jaar inbezit. Overweeg serieus om hem weg te doen. Wat begon als een start probleem mond uit in een serieus “blauw” rook probleem.

zadou 190

12 jaar

Kan natuurlijk ook de turbo zijn die iets lek inwendig en daardoor gaat roken.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Wat zouden de symptomen daarop kunnen zijn, nogmaals qua trekkracht is 100 pk is wel heel duidelijk voelbaar. Wat ik zeker ga doen is de olie verversen, ergens is er wel een klein vooruitgang geboekt qua rook ontwikkeling bij stationair draaien.

In het verleden "paar weken terug" als de Airco aan had was duidelijk blauwrook te zien met stationair draaien v/d motor, nu is daar geen sprake meer van; alleen nog bij optrekken en ook niet bij accelereren.

Mijn excuses voor het soms wat langdradige, maar ook mijn complimenten voor het meedenken.

zadou 190

12 jaar

" alleen nog bij optrekken en ook niet bij accelereren":
Dat zou er op duiden dat het voornamelijk is na een tijdje stationair draaien.
Laat eens iemand achter je rijden en kijken of de auto rookt als je het gas loslaat en afremt op de motor(bv. van 120 naar 80 km/uur).
Als dat zo is, zouden de klepsteelrubbers de oorzaak kunnen zijn en dat is meestal min of meer eenvoudig / goedkoop op te lossen zonder de kop te lichten.

Heino4267 655

12 jaar

Wat helpt is motorflushen met een spoeling (bv forte).
Deze aan de olie toevoegen .
Motor een uurtje stationiar laten lopen Niet rijden!!!
Dan nieuwe olie en filter erop met een toevoeging van forte (beschermer).

Ramjod 0
badge

12 jaar

Blijkt dat als de luchtmassameter is los koppel het roken stukken verminderd/foetsie is, de auto zelf geeft geen enkele fout weer.

Waar zou dit aan kunnen liggen.

mvg,
Zadou


Geschiedenis:
Verstuivers gereviseerd, gloeibougies vervangen incl. alle filters en motorolie

zadou 190

12 jaar

Mijne Heren,

Begreep de laatste keer dat het waarschijnlijk de klepsteelrubbers de oorzaak kunnen zijn. En dat het min of meer eenvoudig is op te lossen is zonder de kop te lichten. Zou u dit laatste een beetje kunnen toelichten. (reactie Heino 4267)

Hoor het graag.

En nog nogmaals bij accelereren geen vuiltje aan de lucht, maar bij het goed optrekken (stoplicht) een grijs/blauw rookpluim, trouwens viel mij laats heel duidelijk op bij een stijlenhelling van een parkeergarage. Toen een personenauto op trok met het zelfde effect.

mvg,
Zadou

zadou 190

11 jaar

Toelichting:
Bij benzinemotoren kan je een oude bougie slopen en er een pijpje op solderen. Dan zet je de krukas zo dat beide kleppen van die cilinder dicht zijn (zuiger in bovenste dode punt) en dan schroef je die aangepaste bougie er tijdelijk in, je zet er wat perslucht op (iets van 8 Bar, genoeg om beide kleppen fors dicht te drukken). Dan druk je met een zelfgemaakt stuk gereedschap (een plat stuk ijzer, 6 mm dik is al genoeg, met een uitsparing er in op de plek van de klepsteel, aan de voorkant van het ijzer zit een inkeping die rond een klepdekselbout kan vallen. je schroeft een klepdekselbout in zijn gat, steekt het stuk ijzer er onder en gebruikt het stuk ijzer als hevel om de klepblokkering in te drukken) op de klep en je pakt de halve maantjes er uit. Je pakt het ijzer weg (de perslucht zorgt ervoor dat de klep nu niet in de cilinder valt). Daarna kan je het kleprubber er af pakken en vervangen door een nieuwe. Montage doe je omgekeerd. Dan bij de andere klep van die cilinder en zo werk je cilinder voor cilinder de hele kop af. De uitdaging is om bij een diesel iets anders dan een bougie te gebruiken om de cilinder op druk te houden. Kan dat via de verstuiver / een aangepaste verstuiver? Of gaan die er te moeilijk uit?

Heino4267 655

11 jaar

Doe maar bovenste dode punt , dan staan de kleppen wel dicht.
Auto in de versnelling en op de handrem .

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Ik denk dat ik toch maar even naar de garage moet gaan, aangezien ik weinig van de toelichting begrijp. Vaktaal.
Aansluitend volgende week maar olie verversen (na een jaartje).

De rook blijft onvermindert bestaan, maar ja. Dat hoort denk ik ook wel bij een diesel en zeker een "Frans merk auto" Renault.

met vriendelijke groet,
Zadou

zadou 190

11 jaar

beste collega`s,

Was alweer een tijdje gelden, sindsdien heb ik een aantal aangeboden oplossingen opgepakt, zoals de ERG-klep gereinigd en vervolgens deze weer aangebracht. Maar het werd maar niet minder de blauwrook.

Goed vervolgens op advies van een professional van deze site het advies gekregen om deze samen met luchtmassameter los te koppelen en een stukje te rijden, zodoende zou alles weer gereset worden.
Sindsdien kan de auto bij het optrekken geen kracht/power meer opbouwen.

Mijn vraag is heel simpel, wat kan er zo al gebeurd zijn. Als ik de koppelingspedaal iets meer dan gebruikelijk op trek komt zo nu en dan de kracht in de auto weer naar boven. Echter is het wel rap lastig om daar op te focussen.

Heeft u enige idee of advies.

grt,
Zadou

zadou 190

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Trafic of stel zelf een nieuwe vraag.