Hoi allemaal,
onze Scenic 2.0i 16v uit 2000 loopt stationair te schokken / bokken.
Hij is uitgelezen, geen foutmeldingen, live data bekeken:
- koude start, begint gelijk met schokken, draait ong. 1050 rpm bij 25C koelwater en 15C aanzuiglucht
- na zo'n 2 min. nog steeds te schokken, draait ong. 950 rpm bij 35C koelwater
- na nog zo'n 2 min. nog steeds schokken, draait ong. 850 rpm bij 45C koelwater
- na totaal 6 á 7 min. nog steeds schokken, draait ong. 750 rpm bij 60C koelwater
Hij blijft in het algemeen altijd bokken/schokken tijdens stationair, hieronder versta ik
dat ik elke 2 sec. een schok voel, bij koud erger als bij een warm blok, tijdens het schokken
zie je het toerental met ong. 25rpm verhogen op het uitleesapparatuur.
In deze gevallen staat de airco uit, maar wel de radio en verlichting, ook heeft de auto net een beurt
gehad, hierbij zijn de bougies, filters en olie vervangen, wat hij hiervoor deed weet ik niet, auto is net
in mijn bezit, wel is dit verschijnsel door mij al geconstateerd bij de proefrit, hierop hebben ze het gasklephuis
gereinigd in de hoop dit te verhelpen.
Wie o wie heeft dit eerder meegemaakt en weet de oplossing??
Al vast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meestal is het een kwestie van een vervuilt gasklep huis, als je deze al gereinigd heb moet je ook eens het storingsgeheugen wissen,en opnieuw inleren (anders werkt het niet) de parameters moeten dan op positie 128 staan. Het kan ook de stappenmotor wezen die vervuilt is, deze moet je eventuweel schoonmaken of vervangen.
Suc6 ermee.
Bedankt Bas.
Het storingsgeheugen is leeg, of hij opnieuw is ingeleerd durf ik niet te zeggen,
de stappenmotor is zeker iets wat besproken gaat worden bij de garage.
Ik laat het weten wat ze vervangen/gerepareerd hebben, en of het over is.
15 jaar
En probleem verholpen?
Ze zijn er gisteren pas mee begonnen,
heb al wel te horen gekregen dat er wat o-ringen of pakkingen lek zijn, en dat de stappenmotor vervangen gaat worden.
Mischien dat ik hem eind deze week terug heb, anders volgende week......dan volgt ook het antwoord.
15 jaar
[quote=DexterXL]Ze zijn er gisteren pas mee begonnen,
heb al wel te horen gekregen dat er wat o-ringen of pakkingen lek zijn, en dat de stappenmotor vervangen gaat worden.
Mischien dat ik hem eind deze week terug heb, anders volgende week......dan volgt ook het antwoord.[/quote]
Heb hier een Scenic 1.6 16V uit '99 met dezelfde symptomen.
Is er al wat bekend over de oorzaak?
Tijdens het rijden heb ik hier geen last van maar voor de stoplichten wachten of file rijden is een drama.
15 jaar
Nee, nog niets bekend, dat wil zeggen dat de auto nog steeds bij de garage staat, en dat ze nog steeds wachten
op de onderdelen, stappenmotor zou binnen zijn, alleen de pakkingen/rubbers nog niet.......
Ik laat het resultaat zsm weten
15 jaar
Intussen afgelopen donderdag de auto terug, gemerkt dat hij beter op het gas reageerd, en nog heel licht stond te schudden/bokken,
maar niet echt noemenswaardig.
Daarna een geconcentreerd reinigingsmiddel toegevoegd aan de benzine om vervolgens naar Dresden (Duitsland) te rijden,
op de terugweg weer een toevoeging bij gevoegd, en in het totaal iets van 1400km gereden, maar nu merk ik dat het
bokken/schudden weer erger is geworden, ik kijk het nog heel even aan of het niet nog erger word, maar volgens mij hoor je
niet te voelen dat een auto stationair loopt, iig heb ik dat bij al onze andere auto's nooit gevoeld zoals nu.
Wat hebben ze gedaan:
weer het gasklephuis gereinigd.........???raar
stappenmotor gereinigd
div o-ringen pakkingen vervangen, ze hebben niet gezegd waarvan.....dus dan moet ik gokken....iets met luchtinlaat??
15 jaar
Laat anders je compressie eens meten bij de garage(dat is zo gebeurt +- 10min), ik ben zelf werkzaam in een renault garage, en ik had vorige week ook een auto die stationeer niet goed liep! Echter kwam ik er toen achter dat de koppakking tussen de 2 cilinder aansluitingen was gescheurt,dus je overbruggingen tussen de 2 cilinders. Het probleem is dan dat hij dat wel draait maar niet erg netjes. Dit komt omdat als cilinder 1 een compressieslag maakt hij de helft van de compressie naar cilinderkamer 2 stuurt, en dus een berg compressie kwijt raakt. B.t.w wees er wel zeker van dat de bobines, en de bougie's in goede conditie zijn want die sneuvelen nogal vaak:)
Veel suc6 ermee Hopen dat het lukt.
Nu een paar dagen later is het verschijnsel gewoon weer terug, alleen tijdens stationair schud de auto, het motorblok hangt wel rustig,
dus gelijk weer de garage gebeld, ook in overleg met een buurman die jaren bij Renault heeft gewerkt en nu ze restaureerd, hij dacht
dat het de bobine van cilinder 1 is, dus deze bij de garage gewisseld, helaas geen verschil, wel zijn er bougies in maart vervangen door
origineel Renault.
Koud of warm maakt weinig verschil, koud iets heftiger als warm, ook zie je de soeplepel (versnellingspook) mee schudden, en de
toerenteller schommeld dan ligtjes, de motor loopt echt niet verkeerd, afgelopen weekend dus naar Duitsland en weer terug, met
4 volwassenen en bagage liep hij met gemak naar de 170 km/h op de GPS, en met doortrekken tikte hij de 205 op de GPS aan,
dus dat gaat wel goed.
Compressie testen is nog een optie, wel vertelde de garage dat ze dit probleem ook hebben met een Scenic 2.0i automaat, beide gevallen
hebben ze voorgelegd aan de dealer (Stam), deze zei dat dit een bekend verschijnsel is en word veroorzaakt dat hij te arm afgesteld word
bij stationair, hier is nog geen updat voor de software beschikbaar zeggen ze, maar deze blokken zijn er al vanaf 1999, dus al 10 jaar,
vreemd dat ze dit dan nu pas ontdekken en nu pas software gaan aanpassen.........ik geloof het niet zo.
15 jaar
Laat eerst je compressie maar eens meten dan weet je misschien wat meer, en anders kun je het uitsluiten.
Net de bougies eruit gehaald, het leek wel of ze er maar 2 vervangen hadden en waren idd origineel Renault,
helaas geen compressie kunnen meten, omdat de meter niet lang genoeg was voor de schacht,
heb er wel 4 nieuwe NGK's erin gedaan, maar zonder resultaat.
15 jaar
Nu, anderhalvemaand verder, kan ik medelen dat er nog weinig veranderd is, wel weer div. mensen gesproken die menen verstand te hebben van Renault,
ook helaas zonder goed resultaat.
De 1 zei dat ik maar bij Shell moest gaan tanken, omdat Renault daar beter op zou lopen, weinig verschil gemerkt na 4 tanken te hebben gereden hierop,
nog wat kleine andere dingetjes getest, ook niet vruchtvol.
Omdat we met de caravan weg gingen, bleek bij de 1e keer de sleurhut erachter dat de achterveren het niet konden bolwerken, direct nieuwe dempers met
verstevigingsveren gemonteerd, daarna is het schudden/schokken minder geworden, dus zowaar een stap vooruit.
Ik begin nu dan ook een zwaar vermoeden te hebben dat het in de stabilisatie van het motorblok zit, als daadwerkelijk de boel tijdens stationair zo arm staat,
dan is het logisch dat het blok iets schud, maar dat zou de motor en baksteunen op moeten vangen, dat zou dan nu niet meer goed gebeuren, en omdat Renault
zo zacht op de veren staat, gaat de hele auto mee schudden, nu de achterveren stugger zijn geworden, is het minder geworden.......logisch toch ??
A.S. maandag gaat hij weer naar de garage voor verdere onderzoek, ik heb er een lijst bij gedaan met wat de genoemde opties zijn, en nu maar afwachten
hoe ze er mee omgaan.......................word vervolgd!!
ps. tijdens de vakantie (bij warm weer) sloeg hij vaak af bij achteruitrijden, ook wou hij een enkele keer niet gelijk starten, bij poging 2 gelijk aanslaan,
tijdens het rijden met of zonder sleurhut geen problemen ondervonden.
15 jaar
Heb je je compressie nu al wel gemeten? En wat is de km stand eingelijk?
Km-stand is 152.000km, compressie is door ons niet gemeten,
de garage gaat er eerst zelf naar kijken, mochten zij geen meting verrichten,
dan zullen wij dat daarna gaan doen.
Ik zal tevens deze pagina afdrukken en erbij doen, hoe meer info zij hebben,
des te betere conclusie kunnen ze trekken.
Zodra ik meer weet zal ik dit hier terugkoppelen....
15 jaar
Vandaag de Scenic weer opgehaald, het zou verholpen zijn,
daar gestart en voelde gelijk anders aan, leek vloeiender stationair te lopen,
ook de toerenteller bleef mooi op 1 getal staan en schommelde niet meer........dat gaf hoop.
Terug naar huis weinig kunnen merken of hij pittiger reed of beter optrok, bij thuiskomst was hij
goed warm (ongeveer 15 km snelweg en 10 km b-weg), en zowaar, hij was/is rustig tijdens stationair,
ook na 1 uur stil te hebben gestaan en weer gestart, geen geschud of gebok meer geconstateerd, uiteraard
wel heel soms iets, maar dat is binnen 10 sec. na het gas loslaten en ik gok dat dat te maken heeft met
zuinig stationair draaien.
De oplossing in ons geval:
de vorige eigenaar heeft de distributieriem enz.... vervangen, hierbij heeft hij afgetekend in plaats van op de
originele juiste manier te werk te gaan, resultaat: een paar graden ernaast met de krukas (spie-loose as),
ook hebben ze de inlaatspruitstukpakking vervangen, met wat ik tot nu toe kan concluderen een goed resultaat.
Tot zover bedankt voor het meedenken.
Gr.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar