auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Twingo: Bonkende rem

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo.

Ik heb het volgende probleem.

Als ik rem dan hoor je tok tok tok en voel je het ook in het rempedaal.
Verder remt hij wel goed .

Is net APK goedgekeurd zonder op of aanmerkingen maar 2 weken later dit dus.

Iemand een idee wat er kan zijn ?

Aad

Geplaatst door

Aad D (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien zit er een wiel los?

scott10811 0
badge

14 jaar

gescheurde remschijf

Of een ovaale remtrommel of de voering is van de remschoenen gevallen.

berendonck 0
badge

14 jaar

tok tok tok....moeilijk te beoordelen vanachter de PC.
Controleer de remmen.

mvg,
Hans

Hans4040 1430
badge vip badge

14 jaar

Ik heb precies hetzelfde gehad met een Twingo.

Was inderdaad een scheur in de remschijf.

Ik zou er trouwens niet mee doorrijden. Ik haalde destijds de wegenwacht erbij en die liet hem ook afslepen.

Gr Ronald.

rfbroek 0

14 jaar

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Ik ga ermee aan de slag.

Aad

Aad D 0

14 jaar

Hallo.

Ik heb het wiel eraf gehaald en nu voel ik dat de remschijf los zit.

De 2 torx boutjes zitten los vadaar dat de remschijf beweegt en waarschijnlijk het probleem is.

Moet ik deze 2 boutjes met locktide vast zetten ?

Aad

Aad D 0

14 jaar

Nee Aad,

Als je het wiel loshaalt is het normaal dat de schijf ietwat los zit. De twee boutjes zijn ervoor om de schijf op zijn plaats te houden bij montage. Die zijn zeker niet voor de schijf vast te houden tijdens het remmen. Daar zorgen de vier wielbouten wel voor.
Overigens ze dienen natuurlijk wel vast te zitten, maar je hoeft hier geen loctite te gebruiken. Hier zal het "probleem" niet mee verholpen zijn.

Hoor je deze ´tok´ voor of achter?

Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Of het voor of achter is weet ik nog niet.
Ga zo een stukje rijden met 2 man zodat we ondeweg kunnen horen of het voor of achter is.

Aan de remschijven is geen scheur te zien waar de remblokken contact maken.

Op de krik draaien de achterwielen goed rond en hoor je niets.

Voel wel in het pedaal een tikje als je het ook hoor.

Aad

Aad D 0

14 jaar

Hallo Aad,

Ik denk dat de remblokken beetje speling hebben in de ´rembokhouder´. Dit kun je controleren door een wiel op te krikken, zodat de band los is van de grond. Dan iemand op de rem trappen, of een remhulp gebruiken. Dan probeer jij het wiel zachtjes te draaien, heen en terug. Hoor je dan deze tik, dan zit er wat ruimte op de blokken.
Dit moet je dan zowel links als rechts voor testen.

Zit het geluid achter, kun je deze korte test ook doen. Hoor je dan iets bij een of allebei de wielen, moet je de remtrommel weghalen om te beoordelen.

S6

Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Als de remblokken speling hebben in de rembokhouder wat is dan de oplossing?

Aad

Aad D 0

14 jaar

Geen oplossing...beter een beetje speling dan dat ze vast gaan zitten.

Hans4040 1430
badge vip badge

14 jaar

De remtrommel, kan ik die openmaken zonder dat er iets uitvalt ?

Aad D 0

14 jaar

Dus je hebt voorzijde gecontroleerd en niets vreemds gevonden. Nu wil je de trommels achter loshalen om te controleren.??

Deze trommels kun je losnemen en weghalen zonder dat er iets uitvalt!! Valt er wel iets uit dan is dat gelijk de oorzaak .... van jouw bonkende rem. Wel oplossen natuurlijk.

S6


Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Hoi .

Ga er maandag weer me verder.

Heb voor geen rare dingen opgemerkt.
Remblokken zijn nog niet helemaal versleten en ik kan de blokken terug duwen dus de zuigers zitten niet vast.

Zal dus wel achter zijn.

In ieder geval bedankt voor het meedenken

Laat weer van me horen maar tips zijn altijd welkom natuurlijk.
Aad

Aad D 0

14 jaar

Hoi.

Het probleem is opgelost.

Alle 2 de remschijven waren krom.

Nieuwe opgezet en het werkt weer perfect.

Allen bedankt voor het meedenken.

Aad

Aad D 0

14 jaar

Oke, en nu rustig "inremmen"...dat wil zeggen: de eerste 200 KM geen noodstop maken.
De schijven en blokken moeten op elkaar inslijten.

Bedankt voor de feedback.

mvg,
Hans

Hans4040 1430
badge vip badge

14 jaar

Er zijn twee hoofdoorzaken voor kromme schijven:
1. slijtage (schijven te dun geworden)
2. ongelijkmatig afkoelen na hard remmen. Remedie hiervoor :
Na hard remmen niet blijven stilstaan met de voet stevig op de rem: dan koelen de schijven ongelijkmatig af en heb je ze zo weer krom.

Heino4267 725

14 jaar

Hallo Aad,

Mooi dat het is opgelost. Heb je dit zelf gedaan.?

Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.