hallo ik heb een probleem i
Ik ben bezig mijn cilinder kop te verwijderen nu ben ik zover dat ik alle kopbouten op een na los heb die laatse is de kop van dol gedraaid krijg er meg geen mogelijkheid een dop op die blijft zitten , de dop maat is normaal 11 en er past nu al een maat 10 op.
vermoedelijk door de vorige eigenaar (er zijn sporen dat de kop er al is afgeweest is??)iemand een idee hoe ik hem er toch uit krijg en daarna een nieuwe er in krijg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
mischien veel geduld en uitboren.
dan met een grip tang ofzo het draad er uit draaien.
Je kan nog proberen er een Torx-dop op te slaan. Als je voldoende ruimte hebt kan het wellicht ook met een tabeinduitdraaier die je om de kop kunt zetten.
vr.gr. Theo
15 jaar
alex
meet een bout
ik denk M10
dan met een centerpunt in de boutkopslaan
een 2 mm boor voorboren tot je onder denkop zit
dan met boor 10 uitboren tot de kop eraf is
kop lichten en het deel met een tang eruit draaien
dank jullie voor de tips de bout is er inmiddels van af geboord.
nu alleen nog op zoek naar een nieuwe of gebruikte bout toevallig iemand een idee wat dit gaat kosten??
15 jaar
een kopbout met maat 11?
ja een kopbout met maat 11 weet het het is klein maar toch echt waar heb eerst ook even aan mijn hoofd staan krabben ,en me eigen afgefraagd of ik nog dronken was>
15 jaar
Ik zou alle kopbouten maar vervangen.
15 jaar
zijn eenmalige rekbouten
die MOET je vervangen
anders of breken ze
of je koppakking gaat weer lekken
het zijn geen eenmalige rekbouten in het werkplaats handboek van renault staat "De bouten mogen opnieuw worden gebruikt als de lengte gemeten onder de kop niet groter is dan 137,7 mm, anders moeten alle bouten worden vervangen." en de lengte is nog goed maar als de kopbouten niet te duur zijn koop ik natuurlijk allemaal nieuwe , maar ik heb geen idee wat dit gaat kosten (wil het zo goedkoop mogelijk houden zit al 1000 euro aan onderdelen in )
p.s de kop is er afgeweest om grondig schoon te maken niet vanwegen een lekke koppakking.
15 jaar
ik heb geloof ik nog nooit een kop eraf gehaald om deze grondig schoon te maken!!je bent goed bezig!sterkte met monteren!
tja als je al van alles hebt geprobeert en je hoort van verschillende kanten dat de ide motoren van renault snel vervuilt raken ,dan kom je vanzelf op het idee om de cilinderkop eens grondig schoon te maken (was wel nodig ook de injectoren waren vanaf de binnen kant niet meer te zien door de roet aanslag)leuk zo'n egr klep.
15 jaar
## en die bouten rekken dus niet op???##De bouten mogen opnieuw worden gebruikt als de lengte gemeten onder de kop niet groter is dan 137,7 mm, anders moeten alle bouten worden vervangen." en de lengte is nog goed
[quote=liebherr-machinist]tja als je al van alles hebt geprobeert en je hoort van verschillende kanten dat de ide motoren van renault snel vervuilt raken ,dan kom je vanzelf op het idee om de cilinderkop eens grondig schoon te maken (was wel nodig ook de injectoren waren vanaf de binnen kant niet meer te zien door de roet aanslag)leuk zo'n egr klep.[/quote]
Een halfjaar later ben je weer terug bij af.......
Wat je nu hebt gedaan is zonde van het geld....., zonde van de tijd.
Gr. paul
setje bouten kost al gauw 25 euro!!!.
dat is indedaad vervelend als je al 1000 euro hebt uitgegeven, maar ik zou ze toch maar vervangen als ik jouw was!
en anders kun je natuurlijk ook nog heel nederland gaan afbellen of er iemand nog een gebruikte bout heeft liggen!
ik geloof dat de boodschap bij meneerdesleutelaar nu wel is aangekomen!laat het even weten als de boel weer schoon is en de motor weer loopt!
[quote=paulkelder][quote=liebherr-machinist]tja als je al van alles hebt geprobeert en je hoort van verschillende kanten dat de ide motoren van renault snel vervuilt raken ,dan kom je vanzelf op het idee om de cilinderkop eens grondig schoon te maken (was wel nodig ook de injectoren waren vanaf de binnen kant niet meer te zien door de roet aanslag)leuk zo'n egr klep.[/quote]
Een halfjaar later ben je weer terug bij af.......
Wat je nu hebt gedaan is zonde van het geld....., zonde van de tijd.
Gr. paul[/quote]
en wat stel jij voor om te doen niets,en de auto naar de sloop brengen ??????????
kijk als het geholpen heeft gaat de egr klep dicht en is het probleem voor altijd verholpen
15 jaar
Het is nog maar de vraag of de EGR straffeloos kan worden dicht gezet..?? dat is niet altijd vanzelfsprekend. zeker niet bij een benzine.
Indien de motor keurig draait stel ik inderdaad voor om er niets aan te doen, waarom zou je ?
EGR dichten bij een benzine heeft ook nauwelijks zin............
Gr. paul
de rede dat ik de kop schoonmaak is omdat de auto zeer slecht loopt momenteel in eerste instantie smoort de motor (bij het optrekken)en uiteindelijk slaat hij af hij heeft al diverse keren aan het uitleesapparaat gehangen ,heeft diverse onderdelen gekost en dit alles hielp niets .
enige oplossing is eerst de cilinderkop grondig te reinigen volgens renault nederland. en dan als het probleem er nog is opnieuw laten uitlezen.80% van dit soort mankementen komt door vervuilde motoren. en een egr klep dicht zetten doormiddel van een plaatje kan gewoon aangezien een egr klep niets anders doet dan iets millieu vriendelijks (komt hij dan niet door de apk ,dan haal je het plaatje weer weg)
gr alex
15 jaar
Maar voor hetzelfde geld krijg je gewoon een foutmelding en gaat de auto in noodloop en kan het plaatje er weer tussenuit.
En de boel zal best versmeren door de EGR, maar hier is wel iets meer aan de hand.
Ik zie trouwens dat het de IDE motor is, dan wens ik je veel succes, velen zijn je voor gegaan en hebben de auto uiteindelijk een schop gegeven want er was niet tegen aan te sleutelen.
Deze auto vervuild nog sneller dan je onderbroek,.
15 jaar
ten eerste vervuild mijn onderbroek niet!
en inderdaad ide vervuilt zeer snel en dat komt puur door de egr klep ikzelf ben ook van plan de auto een schop te geven, maar dan moet hij wel verder kunnen rijden dan een km anders krijg je er helemaal niets meer voor .
en dat van de egr klep wordt een uitprobeersel , aangezien theoretisch de egr klep blijft functioneren zou de auto gewoon moeten blijven lopen het enige waar ik kans van heb is dat de lambda sonde vreemd gaat doen . en inderdaad succes heb ik nodig.
ps plaatje er tussen uit halen is maar tien minuten werk
15 jaar
[quote=liebherr-machinist]en dat van de egr klep wordt een uitprobeersel , aangezien theoretisch de egr klep blijft functioneren zou de auto gewoon moeten blijven lopen het enige waar ik kans van heb is dat de lambda sonde vreemd gaat doen . en inderdaad succes heb ik nodig.
ps plaatje er tussen uit halen is maar tien minuten werk[/quote]
ERG is bij een benzine nauwelijks / niet buitenspel te zetten, motor treed meteen in storing.
Gr. paul
wel of niet in noodloop, je komt er pas achter als je het hebt geprobeerd.
Inderdaad het is je waarschijnlijk die 10 minuten wel waard!
succes, ik hoop dat het lukt.
groet
Bart
[quote=autobedrijf van breugel]wel of niet in noodloop, je komt er pas achter als je het hebt geprobeerd.
Inderdaad het is je waarschijnlijk die 10 minuten wel waard[/quote]
De ervaring leert dat het bij een benzinemotor niet gaat.
Bij dieselmotoren is het een heel ander verhaal, voor bj 2004 is het een gokje waard.
Nu de cilinderkop schoon is zou het probleem opgelost moeten zijn, ook met een niet uitgesloten EGR systeem.
Gr. paul
ik hoop morgen de bouten binnen heb dan kan hij in elkaar laat gelijk weten of het geholpen heeft of niet (ook met de egr klep moet het gewoon zelf ondervinden)zal wel zaterdag worden. in ieder geval bedankt voor de tips
15 jaar
wel na een tijdje niets gedaan zi(heb alleen in de weekende tijd)
de motor zit weer in elkaar bij de test rit reed de auto heerlijk geen gesputter meer liep ook mooier als voorheen ,maar: na een paar km 2 of drie was de motor op temperatuur en toen begon de ellende weer storingslampje aan en afslaan , gelijk een afspraak gemaakt om hem uit te lezen maar toen ik hem vannavond bracht mijn vrouw reed ik reed erachter kwam er ineens zeer veel witte rook uit de uitlaat koppakking er uit gelukkig gebeurde dit bijna bij de dealer voor de deur dus zal de schade meevallen ,weet iemand of het mogelijk is dat als ik met mijun stomme kop de bouten(zijn allemaal nieuw) niet goed heb vast gezet vergissing is zo gemaakt natuurlijk of dit kan betekenen dat door een slechte compressie er een storingslamje gaat branden en dat de motor dan uitslaat(dit lampje gaat namelijk alleen branden dbij een warme motor na 2 of drie km)
15 jaar
EGR klep dichtzetten heeft bij benzine motoren geen zin want ??? ........... geef dan een uitleg hiervoor?
15 jaar
tja ik heb hier ook mijn bedenkingen over ik weet zeker dat ik er wel 20 heb afgesloten bij hoop chevrolets daar zit trouwens als je een nieuwe manifold koop (aluminium ben effe de naam kwijt)al geen aansluiting meer voor de egr en mijn eigen wagentje paar jaar terug corsa uit 1996 ook lekker trubbelen met konstant snelheid egr klep dichtgemaakt lopen als een nieuwe opel vectra ook trubbel egr klep dichtgelast want daar zit een toet onderop daar kun je geen plaatje onder leggen sorry paul maar het is toch echt zo.[quote=daan1876]EGR klep dichtzetten heeft bij benzine motoren geen zin want ??? ........... geef dan een uitleg hiervoor?[/quote]
15 jaar
Alex
Heb je de kopbouten met het verkeerde moment vast gezet,of is de koppakking misschien hergebruikt ?
Hoe heb je de kop eigenlijk gereinigd ?
En toch bedenk ik me nog over die afgebroken kopbout,was dat echt maatje 11 ( ofwel M7 ) ?
15 jaar
Je kan bij dit type motor je egr gerust afdoppen.
rijg je geen storing van en je vervuiling wordt idd minder.
Heb het al bij velen gedaan.
liggen de ringen wel tussen de kop en de kopbout??
enne kop gevlakt???
15 jaar
[quote=robby10030]enne kop gevlakt???[/quote]
dat kan waarschijnlijk niet bij deze motoren
[quote=sjaak r]Je kan bij dit type motor je egr gerust afdoppen.
rijg je geen storing van en je vervuiling wordt idd minder.
Heb het al bij velen gedaan.[/quote]
hoi Sjaak ook bij de megane 2.0 v16 IDE bouwj 2000 .
Waar zet je precies de blinde plaat of plaatjes ?
15 jaar
Jerry,
Doe me een doos M7 kopbouten aub..
15 jaar
stefan???
zelfs een dash kastje zit met dikkere boutjes vast
of ben ik ...
ik begrijp die M7 kopbouten niet,daar wordt toch niet over gepraat en ik heb net in een ouwe doos met kopbouten gekeken schrik niet maar een diameter van het rekgedeelte 8mm heb ik er toch tussen zitten dat zal ongeveer m9 zijn
15 jaar
[quote=CARS&MOTORS]stefan???
zelfs een dash kastje zit met dikkere boutjes vast
of ben ik ...[/quote]
Of zijn we.... ?
Lol
15 jaar
heren ik heb het geloof ik verkeert geschreven de kopbouten zijn uitwendige torxbouten waarvan er een rondgedraait was en en toen paste er een dop maat 11 op normaal geloof ik maat 15 of 16 torx presies weet ik het niet meer. enne de bout is er al uit, en het probleem van de koppakking die er uit vloog is ook opgelost aangezien onze chef werkplaats mij een momentsleutel gegeven heeft die een dag daarvoor gevallen was en dus kapot was, dat ding laten testen bleek dat op 20nm de echte krachten maar 5 nm waren (vond het ook wel erg makkelijk gaan dat aandraaien vooral de 200graden door. maar de auto staat weer in de garage heb nu een andere storing waarschijnlijk iets met de koeling of niet goed ontlucht of de vin is kapot kunnen van de drie ontluchtings nippels er maar een vinden en aangezien ik geblesseerd ben en maar een arm heb momenteel heb ik dit maar uitbesteed misschien wel beter ook
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar