Renault Megane: bout cilinderkop

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v ide

hallo ik heb een probleem i
Ik ben bezig mijn cilinder kop te verwijderen nu ben ik zover dat ik alle kopbouten op een na los heb die laatse is de kop van dol gedraaid krijg er meg geen mogelijkheid een dop op die blijft zitten , de dop maat is normaal 11 en er past nu al een maat 10 op.
vermoedelijk door de vorige eigenaar (er zijn sporen dat de kop er al is afgeweest is??)iemand een idee hoe ik hem er toch uit krijg en daarna een nieuwe er in krijg

liebherr-machinist

Geplaatst door liebherr-machinist (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

38 Reacties

bosma_s (0), 15 jaar geleden

mischien veel geduld en uitboren.
dan met een grip tang ofzo het draad er uit draaien.

Theo Sparenburg (0), 15 jaar geleden

Je kan nog proberen er een Torx-dop op te slaan. Als je voldoende ruimte hebt kan het wellicht ook met een tabeinduitdraaier die je om de kop kunt zetten.


vr.gr. Theo

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

alex
meet een bout
ik denk M10
dan met een centerpunt in de boutkopslaan
een 2 mm boor voorboren tot je onder denkop zit
dan met boor 10 uitboren tot de kop eraf is
kop lichten en het deel met een tang eruit draaien

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

dank jullie voor de tips de bout is er inmiddels van af geboord.
nu alleen nog op zoek naar een nieuwe of gebruikte bout toevallig iemand een idee wat dit gaat kosten??

Sander10757 (0) PRO, 14 jaar geleden

een kopbout met maat 11?

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

ja een kopbout met maat 11 weet het het is klein maar toch echt waar heb eerst ook even aan mijn hoofd staan krabben ,en me eigen afgefraagd of ik nog dronken was>

harnak (0), 14 jaar geleden

Ik zou alle kopbouten maar vervangen.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

zijn eenmalige rekbouten
die MOET je vervangen
anders of breken ze
of je koppakking gaat weer lekken

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

het zijn geen eenmalige rekbouten in het werkplaats handboek van renault staat "De bouten mogen opnieuw worden gebruikt als de lengte gemeten onder de kop niet groter is dan 137,7 mm, anders moeten alle bouten worden vervangen." en de lengte is nog goed maar als de kopbouten niet te duur zijn koop ik natuurlijk allemaal nieuwe , maar ik heb geen idee wat dit gaat kosten (wil het zo goedkoop mogelijk houden zit al 1000 euro aan onderdelen in )
p.s de kop is er afgeweest om grondig schoon te maken niet vanwegen een lekke koppakking.

alfons262 (0) PRO, 14 jaar geleden

ik heb geloof ik nog nooit een kop eraf gehaald om deze grondig schoon te maken!!je bent goed bezig!sterkte met monteren!

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

tja als je al van alles hebt geprobeert en je hoort van verschillende kanten dat de ide motoren van renault snel vervuilt raken ,dan kom je vanzelf op het idee om de cilinderkop eens grondig schoon te maken (was wel nodig ook de injectoren waren vanaf de binnen kant niet meer te zien door de roet aanslag)leuk zo'n egr klep.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

## en die bouten rekken dus niet op???##De bouten mogen opnieuw worden gebruikt als de lengte gemeten onder de kop niet groter is dan 137,7 mm, anders moeten alle bouten worden vervangen." en de lengte is nog goed

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=liebherr-machinist]tja als je al van alles hebt geprobeert en je hoort van verschillende kanten dat de ide motoren van renault snel vervuilt raken ,dan kom je vanzelf op het idee om de cilinderkop eens grondig schoon te maken (was wel nodig ook de injectoren waren vanaf de binnen kant niet meer te zien door de roet aanslag)leuk zo'n egr klep.[/quote]
Een halfjaar later ben je weer terug bij af.......

Wat je nu hebt gedaan is zonde van het geld....., zonde van de tijd.

Gr. paul

autobedrijf van breugel (0) PRO, 14 jaar geleden

setje bouten kost al gauw 25 euro!!!.
dat is indedaad vervelend als je al 1000 euro hebt uitgegeven, maar ik zou ze toch maar vervangen als ik jouw was!
en anders kun je natuurlijk ook nog heel nederland gaan afbellen of er iemand nog een gebruikte bout heeft liggen!

alfons262 (0) PRO, 14 jaar geleden

ik geloof dat de boodschap bij meneerdesleutelaar nu wel is aangekomen!laat het even weten als de boel weer schoon is en de motor weer loopt!

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=liebherr-machinist]tja als je al van alles hebt geprobeert en je hoort van verschillende kanten dat de ide motoren van renault snel vervuilt raken ,dan kom je vanzelf op het idee om de cilinderkop eens grondig schoon te maken (was wel nodig ook de injectoren waren vanaf de binnen kant niet meer te zien door de roet aanslag)leuk zo'n egr klep.[/quote]
Een halfjaar later ben je weer terug bij af.......

Wat je nu hebt gedaan is zonde van het geld....., zonde van de tijd.

Gr. paul[/quote]
en wat stel jij voor om te doen niets,en de auto naar de sloop brengen ??????????
kijk als het geholpen heeft gaat de egr klep dicht en is het probleem voor altijd verholpen

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Het is nog maar de vraag of de EGR straffeloos kan worden dicht gezet..?? dat is niet altijd vanzelfsprekend. zeker niet bij een benzine.

Indien de motor keurig draait stel ik inderdaad voor om er niets aan te doen, waarom zou je ?
EGR dichten bij een benzine heeft ook nauwelijks zin............

Gr. paul

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

de rede dat ik de kop schoonmaak is omdat de auto zeer slecht loopt momenteel in eerste instantie smoort de motor (bij het optrekken)en uiteindelijk slaat hij af hij heeft al diverse keren aan het uitleesapparaat gehangen ,heeft diverse onderdelen gekost en dit alles hielp niets .
enige oplossing is eerst de cilinderkop grondig te reinigen volgens renault nederland. en dan als het probleem er nog is opnieuw laten uitlezen.80% van dit soort mankementen komt door vervuilde motoren. en een egr klep dicht zetten doormiddel van een plaatje kan gewoon aangezien een egr klep niets anders doet dan iets millieu vriendelijks (komt hij dan niet door de apk ,dan haal je het plaatje weer weg)
gr alex

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Maar voor hetzelfde geld krijg je gewoon een foutmelding en gaat de auto in noodloop en kan het plaatje er weer tussenuit.
En de boel zal best versmeren door de EGR, maar hier is wel iets meer aan de hand.
Ik zie trouwens dat het de IDE motor is, dan wens ik je veel succes, velen zijn je voor gegaan en hebben de auto uiteindelijk een schop gegeven want er was niet tegen aan te sleutelen.
Deze auto vervuild nog sneller dan je onderbroek,.

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

ten eerste vervuild mijn onderbroek niet!
en inderdaad ide vervuilt zeer snel en dat komt puur door de egr klep ikzelf ben ook van plan de auto een schop te geven, maar dan moet hij wel verder kunnen rijden dan een km anders krijg je er helemaal niets meer voor .
en dat van de egr klep wordt een uitprobeersel , aangezien theoretisch de egr klep blijft functioneren zou de auto gewoon moeten blijven lopen het enige waar ik kans van heb is dat de lambda sonde vreemd gaat doen . en inderdaad succes heb ik nodig.
ps plaatje er tussen uit halen is maar tien minuten werk

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=liebherr-machinist]en dat van de egr klep wordt een uitprobeersel , aangezien theoretisch de egr klep blijft functioneren zou de auto gewoon moeten blijven lopen het enige waar ik kans van heb is dat de lambda sonde vreemd gaat doen . en inderdaad succes heb ik nodig.
ps plaatje er tussen uit halen is maar tien minuten werk[/quote]
ERG is bij een benzine nauwelijks / niet buitenspel te zetten, motor treed meteen in storing.

Gr. paul

autobedrijf van breugel (0) PRO, 14 jaar geleden

wel of niet in noodloop, je komt er pas achter als je het hebt geprobeerd.
Inderdaad het is je waarschijnlijk die 10 minuten wel waard!
succes, ik hoop dat het lukt.

groet
Bart

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=autobedrijf van breugel]wel of niet in noodloop, je komt er pas achter als je het hebt geprobeerd.
Inderdaad het is je waarschijnlijk die 10 minuten wel waard[/quote]
De ervaring leert dat het bij een benzinemotor niet gaat.

Bij dieselmotoren is het een heel ander verhaal, voor bj 2004 is het een gokje waard.

Nu de cilinderkop schoon is zou het probleem opgelost moeten zijn, ook met een niet uitgesloten EGR systeem.

Gr. paul

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

ik hoop morgen de bouten binnen heb dan kan hij in elkaar laat gelijk weten of het geholpen heeft of niet (ook met de egr klep moet het gewoon zelf ondervinden)zal wel zaterdag worden. in ieder geval bedankt voor de tips

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

wel na een tijdje niets gedaan zi(heb alleen in de weekende tijd)
de motor zit weer in elkaar bij de test rit reed de auto heerlijk geen gesputter meer liep ook mooier als voorheen ,maar: na een paar km 2 of drie was de motor op temperatuur en toen begon de ellende weer storingslampje aan en afslaan , gelijk een afspraak gemaakt om hem uit te lezen maar toen ik hem vannavond bracht mijn vrouw reed ik reed erachter kwam er ineens zeer veel witte rook uit de uitlaat koppakking er uit gelukkig gebeurde dit bijna bij de dealer voor de deur dus zal de schade meevallen ,weet iemand of het mogelijk is dat als ik met mijun stomme kop de bouten(zijn allemaal nieuw) niet goed heb vast gezet vergissing is zo gemaakt natuurlijk of dit kan betekenen dat door een slechte compressie er een storingslamje gaat branden en dat de motor dan uitslaat(dit lampje gaat namelijk alleen branden dbij een warme motor na 2 of drie km)

daan1876 (0), 14 jaar geleden

EGR klep dichtzetten heeft bij benzine motoren geen zin want ??? ........... geef dan een uitleg hiervoor?

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

tja ik heb hier ook mijn bedenkingen over ik weet zeker dat ik er wel 20 heb afgesloten bij hoop chevrolets daar zit trouwens als je een nieuwe manifold koop (aluminium ben effe de naam kwijt)al geen aansluiting meer voor de egr en mijn eigen wagentje paar jaar terug corsa uit 1996 ook lekker trubbelen met konstant snelheid egr klep dichtgemaakt lopen als een nieuwe opel vectra ook trubbel egr klep dichtgelast want daar zit een toet onderop daar kun je geen plaatje onder leggen sorry paul maar het is toch echt zo.[quote=daan1876]EGR klep dichtzetten heeft bij benzine motoren geen zin want ??? ........... geef dan een uitleg hiervoor?[/quote]

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Alex

Heb je de kopbouten met het verkeerde moment vast gezet,of is de koppakking misschien hergebruikt ?

Hoe heb je de kop eigenlijk gereinigd ?

En toch bedenk ik me nog over die afgebroken kopbout,was dat echt maatje 11 ( ofwel M7 ) ?

sjaak r (0) PRO, 14 jaar geleden

Je kan bij dit type motor je egr gerust afdoppen.
rijg je geen storing van en je vervuiling wordt idd minder.
Heb het al bij velen gedaan.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

liggen de ringen wel tussen de kop en de kopbout??

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

enne kop gevlakt???

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=robby10030]enne kop gevlakt???[/quote]
dat kan waarschijnlijk niet bij deze motoren

daan1876 (0), 14 jaar geleden

[quote=sjaak r]Je kan bij dit type motor je egr gerust afdoppen.
rijg je geen storing van en je vervuiling wordt idd minder.
Heb het al bij velen gedaan.[/quote]
hoi Sjaak ook bij de megane 2.0 v16 IDE bouwj 2000 .

Waar zet je precies de blinde plaat of plaatjes ?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jerry,

Doe me een doos M7 kopbouten aub..

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

stefan???
zelfs een dash kastje zit met dikkere boutjes vast
of ben ik ...

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

ik begrijp die M7 kopbouten niet,daar wordt toch niet over gepraat en ik heb net in een ouwe doos met kopbouten gekeken schrik niet maar een diameter van het rekgedeelte 8mm heb ik er toch tussen zitten dat zal ongeveer m9 zijn

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]stefan???
zelfs een dash kastje zit met dikkere boutjes vast
of ben ik ...[/quote]
Of zijn we.... ?

Lol

liebherr-machinist (0), 14 jaar geleden

heren ik heb het geloof ik verkeert geschreven de kopbouten zijn uitwendige torxbouten waarvan er een rondgedraait was en en toen paste er een dop maat 11 op normaal geloof ik maat 15 of 16 torx presies weet ik het niet meer. enne de bout is er al uit, en het probleem van de koppakking die er uit vloog is ook opgelost aangezien onze chef werkplaats mij een momentsleutel gegeven heeft die een dag daarvoor gevallen was en dus kapot was, dat ding laten testen bleek dat op 20nm de echte krachten maar 5 nm waren (vond het ook wel erg makkelijk gaan dat aandraaien vooral de 200graden door. maar de auto staat weer in de garage heb nu een andere storing waarschijnlijk iets met de koeling of niet goed ontlucht of de vin is kapot kunnen van de drie ontluchtings nippels er maar een vinden en aangezien ik geblesseerd ben en maar een arm heb momenteel heb ik dit maar uitbesteed misschien wel beter ook

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.