auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: carterventilatie

Bouwjaar: 2002

hallo mede techneuten
heb een laguna 1.9dci met 100.000 km.
bij deze motor is er erg veel onderdruk in het carter waardoor er olie de slang van de intercooler/turbo ingang in wordt geblazen.heb een lektest uitgevoerd en cil 2 en 4 hebben een lek van 30 % .cil 1 en 3 5%.
mijn vraag wat kan de oorzaak zijn van dit verschijnsel bij een jonge auto met weinig km .auto loopt verder goed stationair en trekt goed

Geplaatst door

dirk2270 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

MIJN mening; Ik vind een lektest niet interessant, een compressiemeting zegt veel meer.

Wat zijn jouw klachten? Hoog olieverbruik? Waarom heb je een lektest gedaan? Zit je problemen te maken/zoeken die er helemaal niet zijn?. Het is overigens normaal dat de luchtkanalen vettig zijn en op het laagste punt zal je heus wel eens een drupje olie tegenkomen.

Mijn advies; laat de motorkap dicht en geniet van je auto.

Henk Nobach 0
badge

18 jaar

Waarschijnlijk zit er een van je zuigerveren vast in de kool. Daardoor slechtere compressie en te hoge druk in het carter. Renault dealer doet spul bij de olie waarmee dit verholpen kan worden. Eerst je compressie meten.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

compressie heb ik ook gemeten en daarna lektest.uit mijn hoofd hadden cil 2 en 4 23 bar 1 en 3 30.ik weet dat een beetje vettig niet erg is maar hier loopt de olie van de plaat onder de auto af.auto loopt goed en trekt goed maar klacht is dus olie op de vloer.en olie verbruik de laaatste tijd ,heeft bij 90000 een beurt gehad en bij 95 000 knipperende streepjes op instrumentenpaneel van 95000 tot 100000 2,5 l olie bij moeten vullen
ik denk ook dat het de zuigerveren zzijn maar vroeg me dus af hoe dat kan voor een jonge auto met een normale kmstand .auto is altijd dealer onder houden en op tijd onderhoud gehad

dirk2270 0

18 jaar

Onderhoud wil niet zo veel zeggen, rijstijl veel meer. Het is een diesel en voor het roetfilter zal er altijd roet zijn en blijven en hierdoor kunnen de zuigerveren vervuild raken bij dit type motor. Wellicht is het mogelijk met een endoscoop in de cilinder te gaan ? Zeker die met lagere compressie. Kijk wel goed uit bij het verwijderen van de gloeibougies.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Dat is idd een behoorlijk verschil in de compressie. Laat het smeersysteem eens reinigen met 2 flesjes Forte motorflush. daarna wel olie en filter vv.

Is de motor in het verleden eens op hol geslagen door een defecte turbo?

Henk Nobach 0
badge

18 jaar

volgens de onderhouds/garantie historie is er alleen een versnellingsbak vervangen.en is er nooit iets met de turbo geweest wel is er bij 80000km de intercooler vervangen.ik ben bekent met het feit dat de egr klep ernstig vervuilt door kool maar had dit nog niet gehoord/meegemaakt wat betreft zuigerveren.ga nu eerst forte toevoegen en kijken of het helpt.
ben alleen bang voor het op hol slaan van de motor door de hoeveelheid olie in het inlaatsyteem ,iemand suggesties/tips om dit te voorkomen.alvast bedankt voor de reactie's

dirk2270 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.