Renault Laguna: carterventilatie

Bouwjaar: 2002

hallo mede techneuten
heb een laguna 1.9dci met 100.000 km.
bij deze motor is er erg veel onderdruk in het carter waardoor er olie de slang van de intercooler/turbo ingang in wordt geblazen.heb een lektest uitgevoerd en cil 2 en 4 hebben een lek van 30 % .cil 1 en 3 5%.
mijn vraag wat kan de oorzaak zijn van dit verschijnsel bij een jonge auto met weinig km .auto loopt verder goed stationair en trekt goed

dirk2270

Geplaatst door dirk2270 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

MIJN mening; Ik vind een lektest niet interessant, een compressiemeting zegt veel meer.

Wat zijn jouw klachten? Hoog olieverbruik? Waarom heb je een lektest gedaan? Zit je problemen te maken/zoeken die er helemaal niet zijn?. Het is overigens normaal dat de luchtkanalen vettig zijn en op het laagste punt zal je heus wel eens een drupje olie tegenkomen.

Mijn advies; laat de motorkap dicht en geniet van je auto.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Waarschijnlijk zit er een van je zuigerveren vast in de kool. Daardoor slechtere compressie en te hoge druk in het carter. Renault dealer doet spul bij de olie waarmee dit verholpen kan worden. Eerst je compressie meten.

dirk2270 (0), 18 jaar geleden

compressie heb ik ook gemeten en daarna lektest.uit mijn hoofd hadden cil 2 en 4 23 bar 1 en 3 30.ik weet dat een beetje vettig niet erg is maar hier loopt de olie van de plaat onder de auto af.auto loopt goed en trekt goed maar klacht is dus olie op de vloer.en olie verbruik de laaatste tijd ,heeft bij 90000 een beurt gehad en bij 95 000 knipperende streepjes op instrumentenpaneel van 95000 tot 100000 2,5 l olie bij moeten vullen
ik denk ook dat het de zuigerveren zzijn maar vroeg me dus af hoe dat kan voor een jonge auto met een normale kmstand .auto is altijd dealer onder houden en op tijd onderhoud gehad

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Onderhoud wil niet zo veel zeggen, rijstijl veel meer. Het is een diesel en voor het roetfilter zal er altijd roet zijn en blijven en hierdoor kunnen de zuigerveren vervuild raken bij dit type motor. Wellicht is het mogelijk met een endoscoop in de cilinder te gaan ? Zeker die met lagere compressie. Kijk wel goed uit bij het verwijderen van de gloeibougies.

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Dat is idd een behoorlijk verschil in de compressie. Laat het smeersysteem eens reinigen met 2 flesjes Forte motorflush. daarna wel olie en filter vv.

Is de motor in het verleden eens op hol geslagen door een defecte turbo?

dirk2270 (0), 18 jaar geleden

volgens de onderhouds/garantie historie is er alleen een versnellingsbak vervangen.en is er nooit iets met de turbo geweest wel is er bij 80000km de intercooler vervangen.ik ben bekent met het feit dat de egr klep ernstig vervuilt door kool maar had dit nog niet gehoord/meegemaakt wat betreft zuigerveren.ga nu eerst forte toevoegen en kijken of het helpt.
ben alleen bang voor het op hol slaan van de motor door de hoeveelheid olie in het inlaatsyteem ,iemand suggesties/tips om dit te voorkomen.alvast bedankt voor de reactie's

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.