Renault Clio: Cilinderkoppakking Renault clio 12- 16 V 2004

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 12- 16 V

Dag samen,
Aan deze type motoren nog niet aan gewerkt daarom deze vraag.
Moet binnen 2 weken zijn cilinderkoppakking vervangen.
Motor is niet heet gelopen, mayonaissevorming aan de stop van olievulling.
Is het nodig om zijn kop te vlakken aangezien deze niet heet is gelopen sommige zeggen dat bij deze motoren hun cilinderkop niet moeten gevlakt worden ik weet het niet, is zijn krukasverbinding spieloos, is zijn BDP juist te zetten via een pen dat je moet insteken aan de zijkant van de motor dat met de krukasgewicht verbonden is.
Distributie wordt zo wie zo vervangen, incl: cilinderkopbouten, moet wel ergens zoeken betreft volgorde en Nm hoe deze moeten aangedraait worden.
En nog een klein vraagje ?
Tegenwoordig zijn er zoveel soorten tandriemspanners, en de nodige uitleg is niet altijd wat het moet zijn, weet iemand de juiste werkwijze hoe deze spanner de riem moet spannen om mij het gemakkelijk te maken.(zie foto)

Dikke gr.
Jantje
[url=http://postimg.org/image/mtpikewjr/][img]http://s7.postimg.org/mtpikewjr/050vkm_1...[/img][/url]

firedriver

Geplaatst door firedriver (75) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1835) PRO, 11 jaar geleden

Is hij ook daadwerkelijk lek , geconstateerd ?
Of wordt hij vervangen omdat er sludg aan de vuldop zit ?
Sludg aan de vuldop hoeft niet te duiden op een lekke koppakking, veel condens door korte afstanden geeft hetzelfde verschijnsel.

firedriver (75), 11 jaar geleden

Dat is ook zo, wat zou je aanraden kaleido 1, een eventuele motorspoeling en daarna nieuwe olie, en dan na een tijdje rijden weer een klein controle uitvoeren, ik weet wel niet of hij regelmatig koelvloeistof moet bijvullen, denk het niet, ik zal zo wie zo een lektest uitvoeren na het meten van zijn compressie, het is maar een test.
Volgens hem rijdt deze wagen perfect, zijn olie is een heel klein beetje waterig door waarschijnlijk zijn condens, ik ken wel de onderhoudshistorie van deze wagen niet, dus kaleido 1
andere olie en we weten meer hé.
Laat nog iets weten.
Dikke Gr.
Jantje

kaleido 1 (1835) PRO, 11 jaar geleden

Ga eerst eens achter info aan.
Vraag aan de eigenaar of de auto ,koelvloeistof gebruikt.
Ken je de onderhouds historie wel of niet ? (ik ken wel de onderhoudshistorie van deze auto niet ).
De boel schoon maken en olie en filter vervangen , als er verder geen problemen zijn.
De klant adviseren of langere ritten maken of een fiets kopen , korte afstanden is goedkoper op de fiets.

firedriver (75), 11 jaar geleden

Dag Kaleido 1,
Gisteren telefonisch contact gehad met de eigenaar, en komt binnen een klein 2 weken bij mij, eigenaar zelf zegt dat hij af en toe een heel klein beetje koelvloistof moet bijvulen, maar dat is maar heel miniem, 1 keer per maand,
ik hoef niet ver te gaan, mijn vrouw zelf neemt zelfs haar wagen als ze bij haar ouders moet zijn en dat is maar amper 500 m.
Die vrouwen toch hé
Laat nog iet weten.
Gr.
Jantje

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

.... en hoeveel vult hij 1x keer per maand bij? Normaal hoef je niets bij te vullen!

kaleido 1 (1835) PRO, 11 jaar geleden

Inderdaad ralf , maar verlies door uitwendige lekkage is natuurlijk ook mogelijk.
Ik denk dat Jan eerst maar eens goed moet gaan kijken , wat er nu precies aan de hand is , en niet als een dolle moet gaan sleutelen , als er eigenlijk misschien niets aan de hand is.

firedriver (75), 10 jaar geleden

Dag samen,
Ondertussen vervangen, themostaat: had eerst weinig verwarming in zijn wagen, maar dat is nu ok na het ontluchten.
Motorolie ververst incl; zijn oliefilter is vervangen, wagen rijdt prima, geen blauwe of witte rook uit de uitlaat, aan zijn vuldop van de olie geen maiyonnaisevorming te zien en in zijn expantievat.
Denk dat de oorzaak ligt aan zijn waterpomp omdat de eigenaar af en toe koelvloeistof moet bijvullen, motor heeft 135000 km en zijn distributie moest al op 120000 km vervangen worden, voor derest geen lekkage gevonden.
Wel heb ik gemerkt als ik zijn luchtfilter eruit had genomen dat er vanachter in zijn inlaatcompartiment een klein beetje olie lag, waarschijnlijk van de carterdampen.
Dus: binnen een kleine maand komt hij terug voor zijn distributiewissel, zal maar niet telang wachten, en dan zou het probleem wel opgelost zijn, op zijn stationair toerental hoor ik een een kleine lawaai aan de kant van zijn distributie, waarschijnlijk de geleidingsrol of iets dergelijks, maar ja, wordt toch alles vervangen.
Een klein vraagje?
Hoe werkt deze spanner om zijn riem te spannen, tegenwoordig heb je zo veel soorten spanners waardoor het in het begin een beetje zoeken is, en voor mij wat tijd te besparen (foto - zie vorige antwoorden op deze topic zelf)
Dikke gr.
Jantje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.