Renault Clio: Cli is moeizamer gaan starten (G3)

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: k4M

Hallo,

sinds een aantal weken is mijn clio moeizamer gaan starten. toen ik hem net had was het starten --> lopen. Nu moet ik echt een beetje doorstarten, dan loopt hij even slecht en na 30 seconden is het probleem weg. Dit gebeurd iederekeer nadat hij langer dan 15 minuten heeft stil gestaan. Verder heb ik 0 problemen. De motor trekt goed, loopt goed stationair op benzine en lpg, verbruikt weinig olie en de compressie is goed. (120k geleden is de koper gereviseerd). Omdat ik mijn auto graag goed onderhoud is er al het een en ander gedaan en kan ik een aantal zaken uitsluiten.

Alle sensoren en stappen motoren zijn goed. Bougies en bobines zijn goed, compressie is goed, accu is nieuwe, startmotor loopt als een dolle. De motor start altijd, als ik maar doorstart. Hij start alleen niet overtuigend. Er is geen Vacuum lek en de lambda sonde zie ik op de scoop netjes regelen.

Op dit moment heb ik 2 verdachten, brandstof druk (wel raar dat ik er verder niet van merk), of er is iets met de bedrading aan de hand. Iemand nog stuggesties?

ApaX

Geplaatst door ApaX (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

RPJdeWeert (0), 13 jaar geleden

Brandstoffilter misschien vuil?

sgm (0), 13 jaar geleden

Is de startmotor misschien kapot aan het gaan? Was die nieuwe accu ook al vanwege klachten? Laat het starten eens beoordelen door iemand die het type auto's goed kent.

ApaX (0), 13 jaar geleden

Accu is vervangen omdat deze slecht was. Ik heb de accu vervangen door een iets zwaardere. De motor draait vrij hard tijdens het cranken, dat werkt allemaal naar behoren. Het aanslaan is echt het probleem. Ik heb op dit forum een identiek probleem gevonden, namelijk een falende brandstof pomp. Als ik meteen start na stoppen dan is er geen probleem, staat hij langer dan een halfuur stil dan gaat het moeizaam. Daarbij maakt het niet uit hoe warm de motor is, hoe wamr het buiten is, of ik hem lang op contact heb staan of meteen start. Start onderbreker is uit. Bij de renault garage willen ze eerst zelf alles testen, daar heb ik weinig behoefte aan. Dan komen ze allemaal met verhalen waarvan ik al weer dat het dat niet kan zijn!

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Probeer eens op de volgende manier te starten:
1. Kontakt aan, starten en na 2 seconden stoppen met starten en kontakt uit.
2. Kontakt aan en dan doorstarten.
Op die manier heb je bij de 2e poging iets van brandstofdruk. Gaat het dan beter?

ApaX (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Op die manier heb je bij de 2e poging iets van brandstofdruk. Gaat het dan beter?[/quote]
Als ik de start afbreek en daarna opnieuw start dan start hij meteen. Hij blijft dan nogwel wat moeilijk lopen....

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan begin ik ook je benzinedruk te verdenken.
Ik zou die druk eens laten controleren. Ook druk meten na een 1/2 uur stil staan.

ApaX (0), 13 jaar geleden

Ik ben inmiddels een stapje verder. Ik heb vandaag het brandstof filter vervangen. Tot zover heeft geen invloed gehad. Ik heb de brandstof leiding van de common rail afgehaald. Tot mijn verbazing zat er geen brandstof in de rail. Ik had een doek klaar liggen om alle benzine op te vangen. Het blijf bij een klein straaltje en wat druppels. Volgens mij is dit niet normaal. Het is wel meteen een verklaring waarom hij in het begin wat moeite heeft met starten. Kennelijk lekt er toch ergens iets, er is alleen niks te vinden.

RPJdeWeert (0), 13 jaar geleden

Ik denk dat je brandstofpomp aan het overlijden is. Kijk maar eens op de sloop voor een andere, en wissel hem maar eens.

ApaX (0), 13 jaar geleden

Het zou kunnen, toch wel vreemd dat ik verder totaal geen klachten heb. Ook op benzine trekt het 1.6je als een dolle. Ik ga morgen ochtend is een andere trucje proberen. Ik heb namelijk gehoord dat de pomp heel even aanslaat als ik hem op contact zet. Ik ga dat een aantal keer achter elkaar doen en dan maar kijken of het probleem weg is.

willyvan (5) PRO, 13 jaar geleden

welk merk gasinstallatie,want bij vialle kunnen ook de gasinjectors doorlekken wat slechter starten tot gevolg heeft

ApaX (0), 13 jaar geleden

Het is een eurogas systeem. Orgineel door renault geleverd. Het is een verdamper die aangesloten is op het koelsysteem. Het gas komt via een vlamvertrager net voor de gasklep het inlaat kanaal in. Ik heb het probleem nu wel helemaal terug gebracht tot de kern. Als de auto een tijdje heeft stil gestaan wil hij niet snel starten. Als ik de auto een keer of 5 op contact zet (zodat de brandstofpomp een aantal keer even aanspringt) dan is er geen start probleem. Ik hoor na de 3de keer ook iets raars, een soort sis geluid. Omdat ik niet met mijn hoofd onder de motorkap kan zitten en de sleutel omdraaien weet ik nog niet wat dat is (morgenavond heb ik technische hulp, dan nogmaals proberen). De brandstof pomp loopt na het op contact zetten ongeveer 1 seconden en slaat dan af. Ik denk dat dit gedaan is om te zorgen dat het systeem snel opdruk wordt gebracht, als er vervolgens niet gestart wordt dan slaat de brandstof pomp af tot dat ik de sleutel doordraai.

Ik weet dus nu 100% zeker dat een brandstof probleem is. De rail is na een tijdje stilstaan leeg. Aan de buitenkant kan ik nergens een lek vinden of ruiken. Of 1 van de injectoren lekt en de brandstof zakt in het carter. Of er is een of ander vacuum dat de brandstof rail leeg trekt. Ik weet inmiddels ook dat de brandstof tank niet vacuum zuigt.

Morgen ga ik alle injectoren er even uit. Even kijken of er iets te zien is en of er misschien 1 lekt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.