Hallo,
Vandaag is mijn auto niet door de keuring gekomen. Mede door de remblokken/schijven en wat gaatjes in de uitlaat die ik zelf kan vervangen.
Echter waren ook de CO uitstoot waardes te hoog.
D15 CO uitstoot stationair 4%
D16 Co uitstoot hoge toeren 7%
Nu is mijn vraag wat kan ik hieraan doen om dit op te lossen. Qua kosten kan ik de uitlaat en remmem repareren. Echter vraag ik me af hoe ik CO kan verlagen zonder dat ik een nieuw katalysator moet aanschaffen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de katilisator leeg? Er zal misschien toch een andere onder kijk even op de sloop voor een 2e hands
Waar zitten de gaatjes in de uitlaat? In de buurt van of zelfs voor de lambdasonde?
Dan is dat ook een oorzaak voor het hoge CO.
Voor de lambdasonde is onlangs nog vervangen. Verder is het over de gehele uitlaat. @Jan, loop ik met een kat vd sloop niet het risico dat ook deze niet vervuild is?
10 jaar
Weet je de andere waardes van de 4-gas test nog? Dus CO2, HC, O2 en lambda getal?
Want alleen een andere kat gaat dit niet oplossen.
"Voor de lambdasonde is onlangs nog vervangen."
Bedoel je daarmee dat het uitlaatspruitstuk is vervangen?
De 4 waardes heb ik helaas niet. Deze heb ik niet doorgekregen na de keuring. Echter dus alleen te hoge waardes van %4 en 7%
Het stuk uitlaat dat destijds is vervangen is het stuk tussen de uitlaat en het uitlaatspruitstuk. Deze was namelijk afgebroken door roestvorming.
Ik vraag me dus af of ik de waardes kan terug dringen zodat hij daarop niet wordt afgekeurd. En dus niet teveel aan kosten hoeft te maken. Ik heb de auto namelijk vorig jaar aangeschaft voor xx
10 jaar
Een katalysator kan alleen werken als de uitlaatgas een CO gehalte heeft van +-0,5 % . dan is er ook een O gehalte van 0,5 %
Als dit CO gehalte hoger is ,zit er ook geen zuurstof meer in om een verbinding te maken met die CO en de onverbrande benzine HC .
Uitlaatlekkage zou kunnen maar meestal is bij hoge toeren het co gehalte dan lager .
Wat old ford ook al zegt,"wat zijn de overige waardesvan de gassen in de uitlaat". Je bent toch klant en mag daar naar vragen !!
Motor niet goed op temp. of lambdasonde defect . Waardes uitlezen enz.
Succes.
Wat ook helpt is motorolie verversen met het olie en luchtfilter vervangen en een busje brandstofsysteemreiniger in de tank gooien en V-power tanken en de auto goed warm rijden.
Gr. Harry
Olie kan nooit de oorzaak zijn van een te hoge co waarde tenzij de motor olie mee verbrandt, de katalysator raakt vervuilt en is gelijk einde oefening. Simpelweg het uitlaat systeem vervangen inclusief de katalysator lost het werkelijke probleem niet op. In mijn optiek geen kwartje meer aan uitgeven want het wordt een gebed zonder einde die voor een dusdanig oude Clio de moeite niet meer loont.
10 jaar
[quote=ronny530]Olie kan nooit de oorzaak zijn van een te hoge co .[/quote]
Nou, dan heb ik nieuws voor je: dat kan wel degelijk. Dus wat dat betreft is de tip van Berendonck niet eens zo gek.
Maar ik heb zelf het idee dat bij deze auto ook de lambdasonde nog wel eens een ( deel van ) de oorzaak kan zijn. Komt nl. vaker voor bij de 1.8
Gr.
@petje niet mijn zin uit de context rukken, "Olie kan nooit de oorzaak zijn van een te hoge co waarde tenzij de motor olie mee verbrandt" Een Clio van deze leeftijd is niet zo geavanceerd dat uitlaatgassen voor en na de kat gecontroleerd worden door de inspuit computer maar terzijde. Er zijn twee mogelijke problemen de carterontluchting is verstopt en voert de olie terug de motor in of de zuigerveren zijn versleten hoe dan ook de katalysator is wel dusdanig vervuild dat deze niet meer te herstellen is.
10 jaar
@ Ronny530 ik had vorige week een peugeot 206 1.4 met een co van 3,5 ik heb enkel dat gedaan wat ik al heb geschreven en het co was erna 0,3 ???
Gr. Harry
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar