Renault Clio: Clio in noodloop

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16V

Allen,

Ik heb een probleem met een Renault Clio 3 uit 2006.

Hij schiet zo af en toe in de noodloop. Ik krijg dan het bericht op het dashboard "emissie systeem controleren" en/of "inspuitsysteem controleren". 3 jaar geleden is daar al de dynamo voor vervangen, omdat er door een piekspanning de noodlooop zou worden veroorzaakt. Daarna ging het een tijd goed, maar sinds kort komt die noodloop zo af en toe weer terug.
Ik heb recent het gasklephuis gereinigd, bougies vervangen, contacten (onder de motorkap en van het gaspedaal) ingespoten met contactspray, en de lambdasonde in het spruit stuk schoongemaakt.

Nou schoot hij gisteren weer in de noodloop en heeft de ANWB kunnen uitlezen dat er een fout zit in de gasklepsensor (die zou buiten bereik zijn)

Mijn vraag is nu, waar zit die sensor? Is dat een onderdeel van het gasklephuis en moet die hele unit vervangen? Of is dit een aparte sensor? Is die zelf te vervangen? Of moet een en ander weer ingeleerd worden?

Alvast dank voor de reacties.

Groet, Guido

Guy1972

Geplaatst door Guy1972 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

RPJdeWeert (0), 9 jaar geleden

De vraag is of het de gasklepsensor of de gaspedaalsensor is. Misschien eens bij de dealer uit laten lezen.

Guy1972 (0), 9 jaar geleden

Volgens het uitlezen door de ANWB is het dus de gasklepsensor

abc (0) PRO, 9 jaar geleden

is er al een modificatie op de kabelboom gedaan van het gaspedaal naar de inspuitcomputer?
of zit er langs je koppelingspedaal nog een stekker met +- 12 kabels

Guy1972 (0), 9 jaar geleden

Ik weet niet of er een modificatie is geweest. Is dat ergens op te zoeken? (Wordt dat centraal vastgelegd in een database van Renault of zo?)

In mijn koppelingspedaal zelf zit een blauwe stekker met een oranje en een zwarte draad. En in de buurt van het koppelingspedaal loopt een bundel met heel veel draden (ik heb ze niet geteld, maar het zijn er vast meer dan 12. Een paar dikke roze en een hoop van allerlei kleuren)

Op dit moment zit hij weer in de noodloop. Vanmorgen was er weer de fout (injectie controleren).

Maar nog even terug naar de gasklepsensor. Als wordt uitgelezen dat de gasklepsensor niet bereikbaar is, kan dat dan de gasklepsensor zelf zijn of de kabelboom? En is die sensor makkelijk te vervangen?

abc (0) PRO, 9 jaar geleden

waarschijnlijk is de kabel de boosdoener als die nog niet vervangen is,is ook het goedkoopst om mee te beginnen.
is bij renault te bestellen ,je krijgt dan de stekker die op je gaspedaal zit met +- 1 meter kabel om je gaspedaal rechtstreeks bij de inspuitcomputer aan te sluiten.
het voordeel van deze kabel is dat je 2 tussenstekkers uitsluit ,dit zijn 2 stekkers waar regelmatig overgangsweerstanden in ontstaan met jou klachten als gevolg.

Guy1972 (0), 9 jaar geleden

Ok, dat klinkt goed.

En kan ik zo'n kabel zelf trekken? Bij mijn gaspedaal verdwijnt de kabel meteen achter mijn dashboard/ schutboard. Geen idee van waar naar waar die kabel moet lopen. Ook geen idee waar de inspuitcomputer zit...

En als het al lukt zo'n kabel te trekken, moet er dan ook weer iets ingeleerd worden?
En wat kost zo'n kabeltje ongeveer?

abc (0) PRO, 9 jaar geleden

kabel loopt van je gaspedaal over de rem en koppelings pedaal naar de eerder genoemde stekker,en vandaar door het schutbord naar de zekering kast onder de motorkap langs de accu.
de kabel kost een tientje of 6 er hoeft niks ingeleerd te worden je hebt alleen een schema of service mededeling nodig om hem aan te sluiten.
boven je gaspedaal zit een rubber stop waardoor je de nieuwe kabel door kunt voeren naar de inspuitcomputer (deze zit langs de accu)

Guy1972 (0), 9 jaar geleden

Hmmm, dat klinkt niet als een hele makkelijke klus.
De garage waar de auto naar toe is gegaan in verband met de noodloop, heeft nu de bobine/ bougiekabels vervangen. Die zou doorslaan en de fouten hebben veroorzaakt. Het is nu afwachten of dit inderdaad het probleem oplost. De auto loopt er in elk geval beter/ mooier mee, dus er was sowieso iets mee aan de hand.
Voor nu hartelijk dank voor alle reacties en suggesties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.