Goede dag heren,
ik heb de volgende problemenen met de auto:
1. koude lucht stroomt in de cabine al staat alles dicht. de verwarmer wordt hierdoor ook niet warm genoeg (denk ik!) omdat het warme lucht zich met de koude mengt.
2. rechter achter deurvergrendeling gaat niet open met CV. wel met de hand dus. wat kan het zijn en hoe krijg ik de deurpaneel eraf?
3. voor mijn gevoel houdt de motor erg in. het voelt niet als een wagen met 75pk. Met LPG/G3 heeft ie zoiezo geen vermogen meer; al hoort bij een G3 weinig tot geen vermogensverlies.
4. klok in de auto doet het ineens niet meer.
5. verlichting van de aanjager/ventilator knoppen doen het niet. is dit standaard zo of zijn de lampen waarschijnlijk kapot?
6. zijn er tekeningen/werkplaatshandboeken in het NE of EN (gratis) beschikbaar op de site oid? met uitgebreide tekeningen over het elektra kan ik zelf een hoop problemen zelf fixen.
Ik weet het, het zijn een hoop vragen, maar ik wil mijn pasgekochte auto maar eens 100% maken.
Mvg, Jay
auto is een clio 1 4-deurs met een 1.4 benzinemotor. gewicht 920 kg.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1. je verwarming zou op de hoogste stand gloeiend heet moeten worden. Als dat niet lukt, mankeert er iets aan je verwarming. De koude lucht is dan een gevolg, geen oorzaak.
Wordt je motor warm genoeg (op de temperatuurmeter)? zo niet: thermostaat vervangen.
Beweegt er iets onder het dashboard (een klep of zo) als je de verwarming verstelt van koud naar warm? zo niet: kijken waarom dat niet werkt, want de kachelkraan wordt dan niet goed bediend.
Worden alle slangen van de motor naar het interieur warm? zo niet: radiateur waarschijnlijk verstopt.
Blaast de blower voldoende lucht uit de roosters (bv. op max) en is dat die koude lucht die jij bedoelt?
2. Kan een defect in het deurslot zijn, of in de bedrading.
3. onderhoud....
4 en 5: kan hetzelfde probleem zijn. Heb je al nagekeken op welke zekering die zitten en of die zekeringen nog goed zijn? Anders met een Voltmeter t.o.v. massa meten waar de spanning blijft.
6. schema's helpen je niet bij dit soort eenvoudige dingen. Goed nadenken en meten helpen beter. De grootste kans op schema's heb je op fora. Google eens op "clio forum"...
1. ja, motor wordt goed warm dus thermostaat is zover ik weet goed. wijzer staat netjes in het midden soms iets er overheen maar das niet erg. als ik aan de bediening draai, voel je wel een verschil van koud naar warm... alleen is 100% warm niet warm genoeg in de wintertijd.
2. hoe krijg ik het deurpaneel eraf?
4. een klokje zal toch geen zekering nodig hebben?... zal wel een bedrading probleem zijn anders.
5. lampjes in de ventilator bediening deden het vanaf aankoop niet. het klokje wel.
6. ik zal eens zoeken op het clio forum.
nog een aanvulling bij punt 1. al staat de ventilator op 0, toch voel je koud lucht de cabine binnenstromen... het lijkt alsof er gaten/gleuven zitten achter de motorscherm
13 jaar
1: meest voor de hand liggend is dat je kachelradiateur verstopt is. Die kan je uitspoelen c.q. middeltje erin gooien en daarna uitspoelen. Staat op dit forum beschreven (zoeken...).
2; weet ik niet. Is meestal een kwestie van schroeven los (ook aan onderzijde/binnenzijde deur zoeken) en daarna paneel naar voren en omhoog lichten. De folie kan je er voorzichtig af trekken (wel heel laten en later goed terugplakken!).
4. alles zit achter een zekering, ook een klokje. Een zekering beschermt in principe nooit de verbruiker (hier het klokje), maar alleen de bedrading. En ook een klokje heeft bedrading.
5. losmaken en kijken of de lampjes nog aanwezig en goed zijn en meten of er wel voedingsspanning/massa is.
Aanvulling: onderzoeken waar die lucht vandaan komt. In combinatie met 1 zou het kunnen zijn dat een slang is losgeschoten o.i.d. "vóór je kachelradiateur".
13 jaar
Sommigen van deze problemen zijn opgelost, en anderen heb ik ermee leren leven.
1. Kachelradiator is doorgespoeld en het probleem bleef zich voordoen. Omdat ik geen zin had om de complete dashboard eruit te slopen, heb ik hiermee leren leven. Een paar maanden geleden is de auto ook verkocht onder vermelding van dit probleem.
2. Deurslot is gemaakt door hem goed in de olieën en goed gangbaar gemaakt.
3. Het is helaas een 1.4, ik heb geen andere 1.4 gehad om het hiermee te vergelijken. Motorisch was hij prima, dus niks aan gedaan.
4. Klok is gewisseld met een andere werkend exemplaar en doet het weer.
5. Verlichting is vernieuwd, knoppen kun je zo eruit wippen en een nieuwe T5(?) lampje erin steken. Behalve die van de waarschuwing (rode driehoek). Deze moet je opnieuw solderen.
6. Gratis tekeningen en werkplaatshandboeken heb ik tot op heden niet kunnen vinden.
@Hein Bedankt nog voor de goede tips!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar