Renault Clio: ventilator in auto doet niks meer+motor wordt warmer dan normaal

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 AUT

goedeavond, ik heb een probleempje met mijn auto.

vanochtend deed mijn auto het gewoon perfect.
echter toen ik na winkel bezoek weer verder wilde, werkte mijn ventilatie niks meer. ook rook het binnen in de auto een beetje verbrand.
maar goed de motor werkte gewoon nog dus ik vervolgde mijn weg.
helaas werd de motor ook een stuk heter dan normaal.(wanneer ik rijd zakt de temperatuur weer)
kan iemand mij vertellen wat het probleem hier van is? het rijd zo vervelend in de winter namelijk zonder verwarming o.i.d
Bram

brammetje123

Geplaatst door brammetje123 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

roylee01 (0), 12 jaar geleden

even zekering controleren van de binnenventilator. kijken of die kapot is. zit onder de motorkap of binnen in de auto. er zijn namelijk 2 zekering kasten. gaat dit trouwens om de binnenventilator of de radiateur ventilator?

brammetje123 (0), 12 jaar geleden

heb de zekering gecontroleerd en doorgemeten die binnen in de auto zit, die is nog goed. zit er dan ook nog 1 onder de kap? het gaat sowieso om de binnenventilator want die doet gewoon helemaal niks maar. ook wordt de motor dus warmer als normaal, of komt dit omdat hij nu zijn warmte niet kwijt kan?

willem12077 (0), 12 jaar geleden

Ik zit net antwoord te dichten op andere vraag: hierbij ingekopieerd.
De brandlucht is zeer waarschijnlijk het gevolg van verbrande connector. Ventilator mankeert waarschijnlijk niets. Kijk even op vraag van 16.41 van vandaag. Staat mooie foto bij.

Willem


Je kan alles van onder het dashboard benaderen en loshalen. De connector heeft een schuifsluiting. Eerst verschuiven, daarna connector losnemen.
Mijn advies: ventilator uitbouwen (3 parkertjes); weerstand uitbouwen (twee parkertjes). Alles is te vinden door de draden te volgen. Het "ding" waar de connector aan vast zit is de weerstand.

Reparatie:
1- zorg dat motor weer soepel draait. Wil nog al eens zwaar lopen tgv vocht (kom ik later op terug). Schoonmaken bij de koolborstels en de as met olie goed gangbaar maken.
2. Zorg dat de aansluitpunten op de weerstand en de connector schoon zijn. Is vaak een roestige boel. In ergste geval draden vastsolderen.
3. De weerstand lijkt in goede conditie. Nl stand 3 en stand 4 werken. Bij een kapot exemplaar werkt alleen stand 4.
4. Mocht de weerstand toch kapot zijn; niet weggooien. Ook deze kan je zelf repareren. Er zit een kleine thermoveiligheid in. Deze eruit knippen en nieuw exemplaar plaatsen. Bij voorkeur inklemmen; niet solderen. Daar kunnen die dingen niet tegen. Deze brandt namelijk door als de motor slecht draait. Thermoveiligheid kost 1a 2 euro en is te koop bij de plaatselijke Handyman.
5. en dan het vocht... Door ophopen van bladeren enandere vuiligheid raakt de afvoer van water verstopt. Water loopt vervolgens ventilatiekanaal en daarna de ventilatormotor . Zwarte klep onder de voorruit (paravan) verwijderen en de boel leeghalen.

6. Weer in elkaar zetten= omgekeerde volgorde. De stekkerverbindingen zijn uniek en er kan dus geen verwarring ontstaan.


Succes; dit kan je echt zelf!

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.