Renault Clio: Clio met 74000 km heeft ratelde motor hoe kan dat worden opgelos

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Ik heb samen met mijn schoonzusje een maand gelden bij een garagebedrijf, een Clio (zonder garantie) gekocht. De Clio reed perfect en had maar 74000 km op de teller. De distributieriem was echter aan vervanging toe omdat deze voor het laatst in 2004 was vervangen. Ik heb de distributieriem, spanrol en waterpomp bij een lokale garage laten vervangen. Nu drie weken later wordt ik gebeld door mijn schoonzusje dat ze een vreemd geratel hoort wanneer ze de auto rijdt.

Ik heb naar het geluid geluisterd en het klinkt inderdaad als geratel en het lijkt erop dat het aan de linkerzijde ter hoogte van de distributieriem vandaan komt. Wanneer de koppeling in wordt gedrukt verdwijnt het geluid. De mate waarin gas wordt gegeven bepaald de hoogte waain het geratel hoorbaar is. Dit geld zowel voor een stilstaande, maar draaiende motor als wanneer ermee gereden wordt.

Bij het uitzetten van de motor klinkt het alsof er heel kort iets (in de motor?) heen en weer rolt. Het zou ook in de carter kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker. Ik snap er helemaal niets van, toen wij de auto drie weken geleden hebben getest mankeerde er niets aan de motor. Diezelfde week is de distributieset vervangen en ook na dien liep de motor heel mooi. Is het mogelijk dat bij het vervangen van de distributieriem iets is misgegaan waardoor er in drie weken tijd inwendige schade in de motor is opgetreden, of moet dit toeval of ouderdom zijn?

Kan het vervangen van een distributieriem verband houden met het kapot gaan van onderdelen in de motor die voorzien zijn van lagers?

Graag hoor ik jullie mening, advies of een een mogelijke oplossing.

Bij voorbaat dank,

Jerreld

jerreld

Geplaatst door jerreld (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je de koppeling in trapt dan is het weg?
Dan komt het geluid niet uit de motor maar uit de koppeling of de bak. En dat heeft niets te maken met de vervanging van de distributieriem.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

controleer het olie peil in de bak eens
aan de voorzijde zit een soort plastic vleugel moer
draai di los en voel met je pink of er olie in zit
wel de motor uit zetten
anders word je pink te kort

jerreld (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo,

Ik heb even niets van me laten horen, maar inmiddels heeft een garage gekeken wat er aan de hand is. Gelukkig bleek het niets met de motor of de versnellingsbak te maken te hebben. Het garagebedrijf dat een nieuwe distributieset had gemonteerd bleek een van de spanrollen van de multiriem niet goed te hebben aangedraaid. Hierdoor is de riem los komen te zitten, met als gevolg een ratelende spanrol.

Ik wil degene die gereageert hebben bedanken voor hun reacties en ik zal de garage die de disitributieset vervangen heeft wijzen op het niet goed vastzetten van de riem.

Bedankt en succes.

Jerreld

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.