close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault CLIO RN 1.4: co2 uitstoot te hoog.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: E7J-27, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Bij de apk keuring komt ook de uitstoot co2 aan de orde.
Deze was te hoog bij mijn clio van 1997.
De waarde , werd mij gezegd, moest zijn 0,5% maximaal.
De vorige apk was deze waarde ook al te hoog, de keurmeester toen is een blokje gaan rijden en de waarde was goed.
Nu is hetzelfde gedaan maar de uitstoot waarde bleef gelijk en stond om 5,50%.
Dus wordt de auto niet goedgekeurd.
Advies gevraagden men is er wat onduidelijk in. Er werd wel gezegd dat het aan de Lambdasonde of katalysator kan liggen.
Bij de tweede meting was er een andere monteur bij, deze zei dat de meting van de sonde goed is.
Zit het probleem bij de katalysator? Op voorhand heb ik die besteld en krijg ik morgen binnen.
Kan mij iemand helpen met info over de katalysator. Die er onder zit is natuurlijk al behoorlijk oud.
Dus jullie hulp wordt ten zeerste gewaardeerd.
Groet,
WS

Geplaatst door

willemtwee (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Op CO2 wordt je niet afgekeurd, je zal CO bedoelen.
Met 5,5% CO is er niets over de kat te zeggen, dus dat is voorlopig zonde van het geld.
De motor krijgt veel te veel brandstof.
De vraag is wat de 2e monteur bedoelde met "de meting van de sonde goed is"?
Als hij bedoelde te zeggen dat de lambdasonde een hoog signaal afgeeft dan meet de sonde goed, maar is het mengsel te rijk.
Als hij bedoelde te zeggen dat de lambdasonde een laag (eventueel wisselend) signaal afgeeft dan is de sonde verdacht.

Maar er zijn meer mogelijkheden, zoals een defecte map-sensor of valse lucht (zowel inlaat als uitlaat).

oldford 0
badge

6 jaar

Dank Oldford voor jouw uitleg.

Update:
De cat is vervangen en de co waarde is nog 5,5%. Dus heeft inderdaad niet geholpen.
De waarde van de lambdasonde ging op en neer.
De meting is bij een andere autodealer verricht, is om een second opinion te krijgen.
Deze monteur zei ook dat het mengsel te rijk is.
Heb de oude lambdasonde terug gezet en de krukassensor vervangen. De oude bougies zijn ook terug geplaatst.
De motor loopt nu wel beter en trekt veel beter op, beter dan ie ooit heeft gedaan.
Ik kan dat zeggen , de auto is al bijna 7 jaar in mijn bezit.
Vraag:
De genoemde onderdelen vervangen hebbend en de betere trekkracht kan dat inhouden
dat het mengsel armer is geworden of wil dat niets zeggen.
Maandag kan ik weer een onafhankelijke meting doen.
Is die nog niet goed dan zal het waarschijnlijk het einde van mijn Clio van 1997 betekenen.
Misschien is het mogelijk dat jij mij fysiek behulpzaam kunt zijn? Als je daar natuurlijk
zin in hebt en tijd hebt, tenzij je te ver weg woont.
Groet,
WS

Als kan graag nog een reactie,

willemtwee 0

6 jaar

Tja, er is dus van alles vervangen (lambdasonde, bougies, cat) en nog steeds was het CO 5,5%.
Daar lag het dus niet aan, dus terug plaatsen van de oude onderdelen zou ook niets mogen uitmaken.

De waarde van de lambdasonde ging op en neer zeg je. De vraag is tussen welke voltages.
Want eigenlijk verwacht je bij zo'n CO uitstoot een continue hoog signaal.,

Kennelijk is er toch iets verandert als de motor beter trekt nu.
Jammer dat je geen meting van de lambdasonde nu hebt om te vergelijken.
Krukassensor is niet het onderdeel wat ik in 1e instantie verdenk bij jouw klachten.
Maar als er misfires waren door een verkeerd signaal zou het mogelijk een oorzaak kunnen zijn.

Op het forum krijg je gratis advies. Kom je langs dan ben je gewoon een betalende klant.
Gezien je email adres gok ik dat je in de buurt van Vught woont en dat is flink uit de buurt.

oldford 0
badge

6 jaar

Controleer je koelwatertemperatuursensor eens , als deze koude motor aan blijft geven , zal er bij warme motor teveel brandstof ingespoten worden.

Na dus zoals bovengenoemd onderdelen vervangen te hebben en motorreiniger te hebben gebruikt
is de co uitstoot op 0,4 uitgekomen en is dus goed voor de apk.
Heb er wel twee snelwegroutes voor nodig gehad. Met teller op 130 km/h
Iedereen bedankt voor de adviezen.

willemtwee 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.