close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault 4 1978: Contactslot bedrading

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 845

Ik moet het originele contactslot renault 4 vervangen voor een nieuw exemplaar dat wordt geleverd met stekker. Oude contactslot heeft 3 aansluitingen, een +, een A en een B. Weet iemand welke A en B zijn? De + aansluiting zal de + pool accu zijn neem ik aan. Bedankt voor het meedenken.

Geplaatst door

LexGielen (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kun je zien aan de bedrading , a zal de contactstand zijn en b vermoed ik de draad naar de startmotor maar dit is ook te meten.

Dank je voor je reactie. Kun je me uitleggen hoe ik dit kan meten?

LexGielen 0

1 jaar

Ligt er een klein beetje aan wat er mis is met het oude slot , er komt + binnen stand 1 is contact stand 2 is aansturing startmotor , oud en nieuw vergelijken .
Met multimeter op piepstand ben je er zo achter.

De + is duidelijk. De A en B niet. Het oude slot moest ik helemaal verwijderen vanwege een gebroken sleutel. Op de voorkant van het contactslot komt B overeen met Stop/Garage stand en A met Start. Zou het kunnen dat dan aansturing startmotor A bekabeling is of is dit te simpel geredeneerd? Als ik de multimeter op de A en vervolgens B kabel zet, bij welke zou ik een piep moeten horen?

LexGielen 0

1 jaar

Hoeveel standen heeft je nieuwe contact slot
De uit_stop stand de volgende is een klik naar contact daar moet je een constante piep horen , de volgende , verende stand , is het contact naar de start motor , daar valt de piep weg als je de sleutel los laat.
Je moet meten vanaf de + dat is de voeding op je contactslot lijkt me.

Ik heb ´m nog niet in huis maar probeer nu te achterhalen hoe de huidige contactslot bedrading in elkaar steekt. Wil proberen om via de bedrading de auto te starten en volgens mij moet ik daarvoor de startmotor draad tegen de gekoppelde accudraden houden. Heb jij daar ervaring mee? Als ik weet welke draden dat zijn en als bij het nieuwe contactslot een schema zit zal het geen probleem zijn om het aan te sluiten. Ik wil alleen voorkomen dat ik kortsluiting veroorzaak als ik de verkeerde draden tegen elkaar houd.

LexGielen 0

1 jaar

Eerst even spanning meten op de draden van het contactslot. Op 1 moet je 12 volt meten. Dat is de plus. Dan op de startmotor het dunne snoertje even losnemen en daarop 1 meetsnoertje van je ohmmeter. Het andere meetsnoertje van je meter even met een losse draad verlengen en daarmee de overgebleven draden van het contactslot even aantikken. De draad waarop de meter uitslaat is de draad naar de startmotor. De nog overgebleven draad moet dan die van de accessoirestand zijn.


vr.gr. Theo

Dank je Theo, duidelijk antwoord. Heb toevallig vandaag op de sloop een contactslot met sleutel gevonden. Helaas niet exact het type uit mijn R4, daar zat een Neiman slot in maar daar is denk ik moeilijk aan te komen. Morgen de draden doormeten en kijken of ik het nieuwe slot erin kan sleutelen. Groet, Lex

LexGielen 0

1 jaar

Probleem opgelost. Het oude slot had 3 aansluitingen, allen zwarte draden. Met multimeter de + kabel gevonden, 12V en daarna de overige connecties aan de hand van draaivolgorde contactslot gevonden. Nieuwe contactslot heeft 4 standen, bij het oude slot heb ik bedrading van de accessoires moeten scheiden van de bedrading naar bobine. Vervolgens had ik accessoirebedrading, + kabel, bobinekabel en startmotor kabel. Werkt perfect, alleen geen stuurslot meer maar daar kan ik mee leven. Bedankt in elk geval voor de reacties!

LexGielen 0

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 4 of stel zelf een nieuwe vraag.