auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault LAGUNA: Controleer Inspuiting

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: F4R K8, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 150

Krijg de melding "controleer inspuiting" uitlaten lezen bij mijn eigen Bosch garage en storing laten wissen (luchttemperatuur) komt na een stukje rijden weer terug.

Opnieuw laten uitlezen en wederom melding luchttemperatuur, deze sensor laten vervangen, maar melding blijft en is ook niet meer te wissen.

Hiermee naar de dealer gegaan en opnieuw laten uitlezen wederom luchttemperatuur , en ook hier storing DTC011017 niet te wissen, advies sensor wederom te vervangen door origineel exemplaar en anders bedrading laten doormeten.


Conclusie met oude luchtemperatuur sensor storing maar wel te wissen, en met nieuwe sensor (niet origeneel) storing maar ook niet meer te wissen.

Heb nu dus een origineel exemplaar laten bestellen, maar vind e.a. best vreemd waarom zou origineel wel werken en een imitatie niet is dan de vraag....

Wellicht jullie advies in deze...

Geplaatst door

Remi.laguna (115)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Temperatuursensoren zijn allemaal NTC weerstanden.
Indien een onjuiste waarde door de control module wordt ontvangen zal deze daarop reageren met een foutmelding.
Imitatie sensoren zijn vaak minder nauwkeurig.
Het is dus van belang om originele (op de auto afgestemde) sensoren te plaatsen.
Waarschijnlijk is het probleem na het plaatsen van een originele sensor opgelost.

Hans4040 1425
badge vip badge

6 jaar

Bedankt voor je reactie, zodra de originele sensor is geplaatst zal ik e.a. even terug koppelen..

Een ding nog vergeten te vermelden en dat is dat ik ook een behoorlijk vermogen verlies heb.
Kom dit ook doordat de auto in een storings modus staat of zou dit niet moeten kunnen.

Hoor dit graag nog even..

Voor de berekening van het mengsel wordt bij deze motor gebruik gemaakt van een map-sensor en de lucht temperatuur sensor.
Met een foutcode op de lucht temperatuur mis je een belangrijk gegeven voor genoemde berekening.
Zeker bij een turbo-motor waar onder turbo-druk de inlaat lucht temperatuur aardig kan oplopen.
Lijkt me logisch dat het vermogen beperkt wordt om de motor te beschermen tegen foutieve mengsels.

oldford 0
badge

6 jaar

Zoals ik al eerder aangaf is de sensor besteld, en garage gaf aan dat het geen kwaad kan verder te rijden, als ik je verhaal goed lees dan ben ik daar niet geheel zeker van eigenlijk....

De motorcomputer maakt een aanname voor de ontbrekende lucht temperatuur.
Meestal is dat iets van rond de 20 graden Celsius. Zo lang er geen turbo druk gebruikt wordt is dat redelijk genoeg.
Kleine afwijkingen worden door de lambdasonde(s) gecorrigeerd, zo lang je maar geen vol gas geeft.
Bij vol gas en bij turbo druk wordt de lambdaregeling uitgeschakeld, dan ben je het veiligheidsnet kwijt.
Vandaar de beperking van het motor-vermogen (door de turbo druk te beperken).

oldford 0
badge

6 jaar

Sensor vervangen voor originele variant , dit loste niet het probleem op, na enig verder zoeken bleek het de bedrading te zijn van de aansluiting naar de sensor.

Bedankt voor de reacties...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.